Jump to content

BEP gassalarm piper hele tiden

Horst

Recommended Posts

Klippet fra brukermanualen i linken under dokumenter fra maritim som du la inn: 

On applying power to the unit, the control head goes through a test cycle. This will take approximately 45 seconds. Durin the sensor heads are being cleaned and tested, at this time there will be a slow beep from the audible alarm and all the l amber. Towards the end of this period the pulse of the beeper and lights will increase, if the unit senses that the environ then the control head will go into safe mode. The beeper will turn off and the sensor lights will change to green.

Kan dette stemme med pipingen når du slår på spenningen? 

Ellers er det riktig som Hulda sier at slike sensorer brukes opp etter endel år/timer. Jeg har kun aktivert gass alarmen når jeg er i båten, og tar av spenningen når vi ikke bruker båten.  Har samme alarm som deg, men med to sensorer og styring av gass ventil ute på flaska styrt av BEP alarmen. Dermed stenger alarmen automatisk for gass dersom den får indikasjon. 

Redigert av Seilars (see edit history)
Seilars skrev 1 time siden:

Klippet fra brukermanualen i linken under dokumenter fra maritim som du la inn: 

On applying power to the unit, the control head goes through a test cycle. This will take approximately 45 seconds. Durin the sensor heads are being cleaned and tested, at this time there will be a slow beep from the audible alarm and all the l amber. Towards the end of this period the pulse of the beeper and lights will increase, if the unit senses that the environ then the control head will go into safe mode. The beeper will turn off and the sensor lights will change to green.

Kan dette stemme med pipingen når du slår på spenningen? 

Ellers er det riktig som Hulda sier at slike sensorer brukes opp etter endel år/timer. Jeg har kun aktivert gass alarmen når jeg er i båten, og tar av spenningen når vi ikke bruker båten.  Har samme alarm som deg, men med to sensorer og styring av gass ventil ute på flaska styrt av BEP alarmen. Dermed stenger alarmen automatisk for gass dersom den får indikasjon. 

Hmmm..det har jeg aldri tenkt på...varer en slik gassalarm lengre om en kobler den fra når båten ikke er i bruk...f.eks vinterlagring..

Har to slike ombord...

Jeg monterte gassvarsler i vinter. Koplet opp og den piper infernalsk høyt en stund. Akkurat det orker ikke jeg å høre på hver eneste gang så jeg har koplet den permanent til strøm så den står på hele tiden. Det kan jo feks også egentlig hende at man glemmer å ta av koplingen til gassen, og da vil jo ikke varsleren fungere hvis man slår av den....

Så bytter jeg heller ved behov, men den kraftige testlyden orker ikke jeg å høre på.

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Hmmm..det har jeg aldri tenkt på...varer en slik gassalarm lengre om en kobler den fra når båten ikke er i bruk...f.eks vinterlagring..

Har to slike ombord...

Nå er BEP sparsomme med informasjon om hva slags sensor type de benytter. Men det skal være vanlig at gass sensorer brukes opp etter endel år.  Her er en link som beskriver slike gass sensorer ihht. måten jeg har blitt forklart at de fungerer.  Vedkommende jeg var i kontakt med anbefalte meg å slå av gass sensorene når båten  ikke var i bruk for å forlenge levetiden.  

Er det noen som sitter på kunnskap om temaet, så er det bare fint å få bekreftet eller avkreftet det jeg har fått høre.  

https://www.indsci.com/en/training/general-gas-education/catalytic-diffusion-sensor/

Skriv  til E-mail: enquiries@bepmarine.com  og spør om levetiden.

13 år er bra alder.

Prøv og legg alt på badegulvet et par dager, kan være fuktighet.

og test den etterpå, alarmer bør testes før hver sesong og i  med litt gass fra en lighter.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5064129

Funksjonstest:
Når gassvarsleren er koblet opp, ta gjerne en lighter inntil rillene nederst på høyre side og slipp ut gass (ikke tenn lighteren). Varsleren vil da begynne å pipe. Denne funksjonstesten bør utføres med jevne mellomrom slik at man er sikker på at gassvarsleren virker som den skal.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...