Jump to content

BEP gassalarm piper hele tiden

Horst

Recommended Posts

Seilars skrev for 1 time siden:

Nei, den står ute i cockpit med god drenering helt ut av båten.  Men kobber røret følger skutesiden fra gassflaske til bysse.

Det hadde ikke jeg Godtatt.

Det hender at kompositt gassflaske revner hva da?

Da jeg bygde om  fra parafin  til gass, satte jeg en liten primus gassbrenner der komfyren skulle stå og åpner litt på blusset uten å tenne på etter 25 sek varslet den rett under , etter 4min stengte jeg blusset dektoren i kjølen  sa ingen ting , med god vilje luktet jeg  litt "gass"

Luftet ut med en byggtørker på dekk.

Åpnet  kjellerlemmen  ca. 40 x 40 cm 1 m fra konfyren  og åpnet  blusset og  den under byssa reagerte nesten tvert og den i klølen brukte 3 min på i finne gass.. da ingen båter er like må en nesten studerer hvor kan gassen ta veien. så jeg har ingeb  gass sensor i kjølen, stoler på den ved dørken ,  og en skal ikke kjimse av nesa, det hender elektronikken svikter.

En må se og tenke  hvor kan gassen lekke og hvor tar den veien.

Regner med  at du har en lekkasjetester gass i stue rommet med flaska, mulig det er en plass å ha en gassdektor og en under komfyren/koketopp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 4 minutter siden:

Det hadde ikke jeg Godtatt.

Det hender at kompositt gassflaske revner hva da?

Skjønner ikke helt hva du ikke hadde godtatt. Båten har en verftsmontert gass installasjon iht. ISO 10239, der jeg i tillegg har montert en BEP alarm med to sensorer som automatisk stenger gassen helt ute på flaska ved detektert gass eller feil på sensorer.  Det er ikke snakk om komposittflasker, men stående 2kg stålflasker. Normalt så er gass installasjonen trykkløs fordi jeg har valgt en BEP alarm som styrer en truma ventil ute på flaska. Skulle vi få en gasslekkasje ute på flaska, så er det rett ut i friluft og ned på sjøen. 

Roger jo skrev 38 minutter siden:

Er sensorene på rett plass?

Den sier vel  se på de nasonale forskriftene

Gass installasjonen i vår båt er iht. NS EN ISO 10239:2000. Det har vært flere revisjoner frem til dagens NS EN ISO 10239:2025. Som EØS medlemmer har vi måttet akseptere de varene de produserer i EØS området uten å ha en mengde særnorske regler som hindrer handel. Dette gjelder også andre fritidsbåt normer som feks. elektro normene for installasjoner i fritidsbåter som er NS EN 13297 og NS EN 10133. Vi har signert på at Europa normene (EN) er godkjent norsk standard (NS). Alt dette fletter seg sammen, og noen ganger får vi strengere krav enn vi er vant med, og andre ganger er det motsatt. Jeg har ett dokument liggende i båten der den personen på verftet som har gått god for gass installasjonen har signert på at den samsvarer og er testet. Det er godt nok for meg. Så har jeg i tillegg montert en BEP gass alarm med to sensorer. Disse er plassert der en liten gass lekkasje vil kunne gi LEL konsentrasjoner ved lekkasje i den faste installasjonen.  En av disse sensorene er i kjølsvinet under komfyren.  Det er det laveste punktet ombord, og det stedet der en liter vann havner på kort tid dersom jeg heller den fra hvor som helst på strekket mellom gassboks og bysse. Det har jeg testet på flere steder. Heller jeg en liter vann bak komfyren, så kommer den ganske raskt ned til området nær gass sensoren.Jeg har også en ekstra sensor plassert på ett punkt der jeg forventer at gass vil samles ved lekkasje i den aktre delen av gass installasjonen.  Tanken med den er å fange en lekkasje tidlig nok på ett sted der det vil samles gass før den siger videre mot det laveste punktet. Begge disse gass sensorene gir akustisk alarm og stenger gassen ute på flaska. 

Ser at du veldig gjerne vil ha en detektor plassert under eller tett på komfyren, men det er ikke der jeg er mest bekymret for at en lekkasje skal være uoppdaget og føre til brann/eksplosjon. Kan heller ikke se noe sted at det finnes ett krav til det i normen som vår båt er bygget etter, eller i lovdata som du viser til. Stedet under komfyren er altfor høyt plassert med sine 30-40 cm fra bunn av komfyr til dørken. At en lekkasje i selve komfyren raskere detekteres der er jeg enig i, men det er ikke der gassen som er 1,6 ganger tyngre enn luft havner ved lekkasje hvor som helst i gass installasjonen. Nesa er som du sier en veldig god gass detektor, og vi trykksetter aldri gass systemet uten å være ved komfyren. Den som glemmer å slå av gassen på knappen ved kartbordet etter bruk vet at det ikke skal glemmes. Det skjer, men selv ungene vet at det ikke skal lyse rødt på gassen når ingen bruker komfyren.

Men jeg er imponert over innsatsen du har lagt i å teste gass installasjonen din @Roger jo . Men test metoden ville jeg ikke våget å bruke selv med hovedbryter avslått.   Det er fullt mulig at en gass lekkasje hos oss og de fleste andre kan antennes før den blir oppdaget, men jeg vil påstå at vår installasjon med to detektorer, akustisk alarm, og automatisk stenging ute på flaska er bedre enn 95% av de installasjonene som finnes i norske båter. Men jeg har en mistanke om at din installasjon er blant de 5% som er enda bedre, og det er jo utelukkende positivt.  Stenger gass sensorene dine ventilen ute på flaska ved alarm? Er det BEP du også har?

Bra liste 😀

Det jeg ser kan ha avvik hos meg er:

18. Ikke tydelig merket med id. og åpen-lukket posisjon (men det er muligens jeg som har revet av klistremerkene da båten var ny.  Mener det var ett med rød skrift på sølv bakgrunn.

23. Det er ingen info/skilt  om ventilasjon annet enn eventuelt i brukermanual. Båten har en ganske god brukermanual som ikke har vært åpnet på noen år. 

32. Det er ingen kjent dedikert plass for reserve flasker. Jeg har ett tett rom der de plasseres riktig vei og det er gass tett inn mot båten. En lekkasje her vil gå ut i cockpit og ned på sjøen slik som i gass skapet, og avstanden er mer enn 50 cm fra nedgang til båt. Rommet er også fullt av andre ting som fendere og tau, det er ikke dedikert kun for gass, så det mangler ett sted kun for reserve gassflaske. Jeg vet at det ikke skal elektriske ting inn der med reserve flasken, og at det ikke skal borres hull fordi det må være gass tett mot båten. Men det vet nok ikke alle. Ut fra verft, så er nok det i kategorien el. (eller lignende plassering).

33. Båten har ikke mekanisk ventilasjon, men naturlig ventilasjon i form av to åpninger. 

34. I gass skapet finnes ingen elektriske forbindelser.  Det punktet var riktig ut fra verft, men nå har jeg ettermontert en Truma sone 2 godkjent GS8 Ex ventil. Koblingene til denne er iht. punkt 34 foretatt på sikkert sted utenfor gassboksen. 

Jeg tror nok at verftet har ett svar også på de punktene der jeg har notert at det kan være avvik. Installasjonen er eller har tilsynelatende vært innafor på punktene i den lista du har ovenfor slik jeg tolker det.  Men kjekt å lese igjennom for å se hva som er kravene, og sammenligne med hvordan installasjonen er utført. 

Roger jo skrev 13 minutter siden:

Propan flasker må stå, liggende er det stor sansynlighet for at ventilen fryser.

Det er også viktig ved brann at flaskene man lagrer står oppreist, slik at sikkerhetsventilen slipper ut gassen før flaskene eksploderer når det blir varmt. Man bør derfor stroppe dem fast eller ha dem i stativ.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...