Jump to content

Presenning på båt som fraktes i 80 km/t på henger?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg skal hente en ganske ny Finnmaster 62 DC i helgen (for en kamerat), og skal frakte den ca 20 mil. Østlandet til Sørlandet. Motorvei mesteparten av veien. Har leid stor henger, har stor nok bil og har lappen CE lappen (vogntog). 

Men det er meldt delvis regn. Jeg har ikke lyst til å skitne til en ganske ny båt med fuktig veistøv/ sprut. Båten har blant annet havnepresenning, men den har jeg heller ikke lyst til å skitne til.

Er en slik som dette et bra alternativ? (se bildet) Vil den henge på greit? (Ønsker ikke å dra på en "drage")

Ser ut som den kommer med elastiske bånd. Jeg kan også legge over et slikt elastisk lastenett som jeg bruker på hengeren min til vanlig, og også surre over med feks 6mm tau. 

Eller er dette unødvendig? 

(Normalt synes jeg at ting som fraktes på henger fort blir veldig skittent. Spesielt når det er litt vått og det fyker...

2087080059_Skjermbilde2020-08-27kl_22_08_08.png.77b3c4fb75717198cbff6b19591afd84.png

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

7 hours ago, eivindl said:

Vil vel påstå at det beste for båten er at den blir skitten. Fort gjort at slike presenninger gnager på et eller annet i slike hastigheter. Du får en greiere tur om du lar den være helt åpen, evnt får dekket til seter innvendig i cockpit med noe.

Hadde med ATV' n på hytta en gang og trodde det var smart å ha pressening over! resulterte at lakken ble matt der presseningen hadde ligget i mot forran..   Skitten kan man heller spyle av.    Den grå Biltemapresseningen bruker jeg når båten ligger i naustet. den er myk og fin uten å stripe gelcoat, men er i tvil om den er en egnet transportpressening!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jens_P skrev 1 minutt siden:

Ser en del transporter etter veiene der båter er pakket i krympeplast.

Aner ikke pris på det og er kanskje ikke så enkelt å få gjort der du skal hente båten.

Ser for meg at det helst brukes på nye båter, men det kan jo godt være at en kan få gjort i denne sammenhengen også.

Hva med å bruke strekkfilm som brukes på paller? Er jo viktig at ikke en ende løsner. Tror jeg har sett at de har en sånn håndholdt utgave her på jobb som benyttes hvis automatikken ikke har gjort jobben sin.

Nå har jeg med meg løsning for alt: 
- Har med slik båtovertrekk som er på bildet over

- Har med elastisk lastenett

- Har med tau og strikk

- Har med stoltrekk

Så da kan jeg velge litt ut fra hvordan det ser ut i morgen. 

Skal ha med båt, krybbe, presenningstativ og presenning. Vurderer å ta stativet fra hverandre og rulle/ pakke det inn i opplgspresenningen og legge det på dørken i båten. Spenne fast så det ikke kan flytte seg. Med polstring så kan det ikke skrape i båten. 

Demontere krybber og legge inn i bilen. Spenne fast. 

Ta på stoltrekk på stolene. 

Ha puter, kalesjer etc inni bilen. 

Alternativet er å ha båtovertrekket på båten, legge elastisk lastenett over og ellers sørge for at det ikke kan blafre noe sted. 

Er jo litt spent på hvor mye jeg får plass til i bilen. Blir jo en del med alle puter etc. Men kanskje disse kan få plass under dekk på båten?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Bare for å konkludere tråden:

Det ble fint vær i Tønsberg,  og var tørre veier sørover. Så vi endte opp med å løfte båten på hengeren, og valgte å prøve med havnekalesjen. Den satt som bare det. 

4 jekkestropper, én i hver puller og ned på henger. Og det var det. 

Krybbe, opplagsstativ og presenning fikk fint plass i bilen. 

Kjørte først ut til E18, og sjekket over alt, før vi kjørte resten av turen i 80 km/t. Gikk fint. Koselig tur. 

Havnekalesjen satt fint hele veien. Ingen blafring,  ingenting som løsnet.

Og ny båt på plass i havna ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...