Yxrkt Startet 30.August.2020 Link til dette innlegget Startet 30.August.2020 (redigert) Driver å ser på seilbåt med 3 lugarer opp til 38 fot fra rundt år 2000. Ser ut som det er bavaria det er mest av. Hva bør jeg se etter på disse båtene? Redigert 30.August.2020 av Jim Berger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 En 20 år gammel seilbåt, uavhengig av produsent, kan ha flere store kostnadskrevende reparasjoner foran seg om ikke disse tingene er tatt allerede: Viktigst: de fleste 20 år gamle seilbåter, og mange yngre også, har vært grunnstøtt en eller flere ganger. Er kjølinnfesting og omliggende skrogstruktur skadet kan det være veldig kostbart å utbedre. Er slik reparasjon foretatt må det være dokumentert fagmessig utført. Stående rigg kan være moden for utbytting, og må sjekkes grundig av fagfolk for å unngå mastehavari eller andre farlige hendelser. Motor kan være sliten etter 20 år, seildrev likeså, belg må sjekkes evt. byttes. Seil er forbruksvare, komplett seilsett koster fort bortimot 100k på en slik båt. Det skulle vel være de største kostnadsbombene man kan ryke på med såpass gammel båt. I tillegg til teakdekk som kan være på slutten av sin levetid. Vedlikeholdet båten har hatt er veldig viktig, har båten vært godt tatt vare på og nødvendige utskiftinger foretatt kan en 20 år gammel båt være i veldig god stand. Ellers er det viktig å være klar over at en seilbåt er ikke en seilbåt, Bavaria også, en 38 Match er ganske forskjellig fra en 38 AC. Samme med andre produsenter, viktig at båtmodellen man velger passer til bruken. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Bavaria er vel som alle andre masseproduserte båter. Generelt god kvalitet - men man får det man betaler for Det dyre på slike båter er dårlig teakdekk, dårlig motor/drev og dårlig seil. Styrer du klar av dette er det mye båt for pengene Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 31.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Hva med ror. Patentet ser noe utsatt ut. Er det dårlig vedlikehold da? En motor som går på et par-tre tusen omdreininger skal da holde evig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 All erfaring tilsier at ingenting varer evig om det ikke brukes og holdes rett Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Bavaria har ikke noen egen løsning for ror, som de aller fleste andre produsenter av moderne seilbåter for generell bruk, bruker de et design med finnekjøl og spaderor. Dette har selvsagt svakheter i forhold til grunnstøting og kollisjon med objekter i sjøen, men er valgt fordi det gir vesentlig bedre seilegenskaper enn andre og mer solide design. Statistisk er det svært sjelden med rorskader, men det skjer selvsagt. Komponentene i rorsystemene hos Bavaria er vel oftest fra Jefa, i likhet med de fleste europeiske produsenter av seilbåter. Seilbåter er ulikt designet ut fra forskjellig bruk. Skal bruken være jordomseiling stort sett i medvind så er absolutt et solid kjøl- og rordesign noe som kan prioriteres. Har man lyst til og behov for å krysse, så er finnekjøl og spaderor tingen. Båtmotorer er utsatt for andre påkjenninger enn slitasje ved bruk. Korrosjonsmiljøet de opererer i er belastende, spesielt på kjølevannskomponenter som varmevekslere, eksosbend etc. Og lange perioder med stillstand er heller ikke det beste for en motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Dersom rorlager ikke er byttet er nok det på tide i en 20 år gammel båt. Sitter Jefa lager i vår Bavaria. @Indy s oversikt gir deg det meste :) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Ror er en avsporing. Med mindre du merker feil når du prøveseiler båten ville jeg ikke bekymret meg for dette. Kommer ikke på min topp 20 liste over dyre ting. Seil, instrumenter, motor, teakdekk og grunnstøting. Lykke til med kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.