Jump to content

På utkikk etter seilbåt på ca 38 fot med 3 lugarer


Yxrkt

Recommended Posts

En 20 år gammel seilbåt, uavhengig av produsent, kan ha flere store kostnadskrevende reparasjoner foran seg om ikke disse tingene er tatt allerede:

Viktigst: de fleste 20 år gamle seilbåter, og mange yngre også, har vært grunnstøtt en eller flere ganger. Er kjølinnfesting og omliggende skrogstruktur skadet kan det være veldig kostbart å utbedre. Er slik reparasjon foretatt må det være dokumentert fagmessig utført.

Stående rigg kan være moden for utbytting, og må sjekkes grundig av fagfolk for å unngå mastehavari eller andre farlige hendelser.

Motor kan være sliten etter 20 år, seildrev likeså, belg må sjekkes evt. byttes. Seil er forbruksvare, komplett seilsett koster fort bortimot 100k på en slik båt. Det skulle vel være de største kostnadsbombene man kan ryke på med såpass gammel båt. I tillegg til teakdekk som kan være på slutten av sin levetid. 

 

Vedlikeholdet båten har hatt er veldig viktig, har båten vært godt tatt vare på og nødvendige utskiftinger foretatt kan en 20 år gammel båt være i veldig god stand.

 

Ellers er det viktig å være klar over at en seilbåt er ikke en seilbåt, Bavaria også, en 38 Match er ganske forskjellig fra en 38 AC. Samme med andre produsenter, viktig at båtmodellen man velger passer til bruken. 

Link to post

Bavaria har ikke noen egen løsning for ror, som de aller fleste andre produsenter av moderne seilbåter for generell bruk, bruker de et design med finnekjøl og spaderor. Dette har selvsagt svakheter i forhold til grunnstøting og kollisjon med objekter i sjøen, men er valgt fordi det gir vesentlig bedre seilegenskaper enn andre og mer solide design. Statistisk er det svært sjelden med rorskader, men det skjer selvsagt.  Komponentene i rorsystemene hos Bavaria er vel oftest fra Jefa, i likhet med de fleste europeiske produsenter av seilbåter.

 

Seilbåter er ulikt designet ut fra forskjellig bruk. Skal bruken være jordomseiling stort sett i medvind så er absolutt et solid kjøl- og rordesign noe som kan prioriteres. Har man lyst til og behov for å krysse, så er finnekjøl og spaderor tingen.

 

Båtmotorer er utsatt for andre påkjenninger enn slitasje ved bruk. Korrosjonsmiljøet de opererer i er belastende, spesielt på kjølevannskomponenter som varmevekslere, eksosbend etc. Og lange perioder med stillstand er heller ikke det beste for en motor.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...