Elwaro818 Startet 30.August.2020 Link til dette innlegget Startet 30.August.2020 Jeg har en poweril vinsj fra Ilas som ikke klarer å få opp dreggtauet. Vinsjen går som den skal men tauet slurer. Jeg har prøvd å bøye litt på fjøra men det hjelper ikke. Det virker i grunnen som om fjøras funksjon kun er for å styre tauet da trykket mellom fjør og tau uansett er veldig svakt. Samtidig synes jeg tauet ikke går langt nok inn i " tannhjulet ". Kan det være riktig at det skal ligge så langt ute slik bildene også viser? Kan tauet være slitt? ( 12 mm ) ? Kan " tannhjulet " være slitt? Andre forslag eller tips??? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Er tauet byttet ? Er du sikker på att det er tauet som sliter ikke kabularet? personlig liker jeg det slette robolontauet det griper bedre Sitér dette innlegget Link to post
Elwaro818 Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Tauet er ikke byttet. Holder på å vaske det i maskinen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Olaskjær Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Jeg skiftet kabularet på min nå i år. Ingen problemer etter det. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Pass på at tauet ikke hoper seg opp i en haug under kabelaret. Er det ikke plass til tauet vil det stå og slure. Opplevd dette både på min 500w Ilas på forrige båten og 1000w Ilas som jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
Elwaro818 Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Tauet er det neppe. Har tilført kun meter etter meter av tøu for å se, men det nytter ikke.Kabularet derimot ..... Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Dette lurer jeg også på. Jeg har 40-50m med tau og plutselig stopper tauet, mens vinsjen går. Jeg kan ikke dra tauet ut og det hjelper ikke å forsøke å dytte det inn i båten. Jeg må kjøre vinsjen ut igjen, ankeret faller nedover og så kan jeg igjen kjøre inn. Da virker det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Som @wilma nevner, er det ikke plass til mere tau under vinsjen, så stuker det i haugen og blir trykket ut av kabelaret. Om du bare prøver å trekke tau inn i vinsjen, altså uten belastning fra anker ute, er det ikke sikkert at tauet går ned i kabelaret så det tar tak. Sitér dette innlegget Link to post
Elwaro818 Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 (redigert) Jeg har gjort omvendt; ankeret har hengt nede i full tyngde og så har jeg tatt i mot tauet oppe. Da tar den allikevel ikke med seg tauet rundt. Klemmer jeg VELDIG hardt på fjøra så trekker den. Men da må jeg trykke uforholdsmessig hardt på fjøra. Redigert 30.August.2020 av Elwaro818 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Noen veldig nyttige videoer her: https://www.youtube.com/user/ilasmarine/videos Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Synes slitasjen på kabelaret var i overkant mye på toppen og lite lenger ned. Da jeg byttet kabelaret for noen år siden, var slitasjen mer jevnfordelt. Har du for tykt tau? Jeg måtte også trykke ganske godt på fjæra for at vinsjen skulle trekke inn. Etter bytte av kabelar var dette ikke noen problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.