Knallipadden Startet 30.August.2020 Link til dette innlegget Startet 30.August.2020 (redigert) Var på tur med madammen i dag. Det var litt vind, så det ble ikke så lang tur som planlagt. Når vi kom inn med båten oppdaget jeg en båt som hadde snudd seg 180 grader ut av båsen sin og bare hang etter akterlinen. Jeg løp å hentet en båtshake og klarte å dra skjærgårdsjeepen litt inn slik at jeg og samboeren min fikk manøvrert den på plass igjen. Vi fant noen tau og fortøyde den så godt vi kunne med det vi hadde tilgjengelig. Jeg varslet også havneansvarlig. Det var en dag med mange folk i havnen, så det var rart at ikke noen andre oppdaget det. Jeg håper i hvert fall at andre hadde gjort det sammen hvis det hadde skjedd med min båt. Når det er sagt er jeg ganske nøye med fortøyningene mine, så jeg håper ikke det skjer. Jeg tror ikke båten fikk noen skader, men det må eier sjekke. Båten lå med motoren inn i bryggen. Jeg så i hvert fall ikke noe med første øyekast. Redigert 30.August.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 (redigert) Har også «reddet» flere slike, felles for dei fleste er gjerne 5/6 mm tau verk, gjerne fra biltema. Ingen spring og korte stramme tau. Er rart ikke folk gidder å legge igjen sitt mobil nmr i båten, mange havner har heller ikke noe kontakt info. På en annen måte så slipper en ihvertfall å kaste eget gammelt tauverk da det kommer godt med på andre båter. Nabo bås båten i lokal havna får «nytt» tau av meg omtrent årlig så en kan sove godt om natta når det stormer, han blir overrasket hver gang og lurer fælt men må legge til att å ta seg «tilrette» ombord på andres båter føles ikke rett, uansett hvordan situasjonen er.. Redigert 4.September.2020 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
aroneid Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Mitt inntrykk er vel at dei fleste båtfolk tar i et tak når slikt skjer - det er litt av kulturen. Seinast i går justerte eg fortøyningen på ein båt i nabobåsen som slo i strømtårnet på brygga. For eit par år sidan var eg bortom båten i ein storm for å sjekke at alt gjekk bra. Var vel inni båten i ein halvtime, og når eg kom ut igjen hadde nabobåten, ein Arvor pilothouse, begynt å synke (skroggjennomføring som løsna). Då blei det litt styr sidan eg ikkje hadde nummer til eigar, og Redningsselskapet ikkje ville kome fordi det ikkje var synleg årsmerke på båten (dei låg til og med i nabohamna, Bakarvågen vs Florvåg). Hadde forventa litt meir der om dei uansett var ledige, forstår vel kvifor. Heldigvis kom brannvesenet med lenser og fekk halde den flytande til båteigar fekk rekvirert Redningsselskapet sjølv (han var medlem viste det seg). Så synleg årsmerke på båten er nok også lurt! Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 aroneid skrev for 4 timer siden: . Så synleg årsmerke på båten er nok også lurt! Det var ny opplysning for meg. Men det øker jo motivasjonen for å få klisteret på årsmerkene på våren. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.