Mastiff
Jeg trenger å kunne se dybden når jeg setter teiner på styreplassen framme i båten (24 fots aluminiumsbåt), og jeg vil også kunne se farten når jeg kjører på steder med begrensning. Men jeg har brukt så mye på dette prosjektet at jeg må "roe reka" noen hakk, ellers kunne jeg bare kjøpt en GNX 20-skjerm. Og så har jeg allerede stående en Huawei P30 Pro mobiltelefon i holder ved styreposisjonen (med app for merking av hvor jeg setter teiner og logging av fangst), så det vil i tillegg bli en tanke trangt. Så hvordan kan jeg enklest og billigst få dette over til mobilen?
Jeg ser at Yakker (http://yakbitz.com/) selger noen billige NMEA til WiFi-bridges, men så oppdaget jeg at @Dreuf tydeligvis gjør noe lignende med en Pi som er delvis beskrevet i en tråd om Yakker her på forumet. Og det vil jo selvsagt være enda billigere. For jeg har allerede en Pi som skal i båten. Den skal spille musikkbiblioteket mitt (rundt 1,5 terrabyte musikk styrt av J.River Media Center) til anlegget. I tillegg er det wifi om bord, for jeg styrer JRMC med app på mobilen. Derfor har jeg en gammel D-Link ruter som kjøres som tilgangspunkt, mens selve Pi-en er ruteren. Når jeg er ved brygga, kobler Pi-en seg til det trådløse nettet i hytta, og jeg kan synkronisere musikken automatisk fra serveren i hytta til Pi-ens USB-disk.
Så hva gjør jeg for å få NMEA-signalet ut på wifi-nettverket? Kan jeg bruke de serielle headerene på Pi-en til dette? Og hva mer trenger jeg, eller eventuelt gjør jeg? Det må jo nødvendigvis installeres noe programvare og sånt.
Edit: Hvis ikke jeg kan koble meg direkte på Pi-ens header, har jeg også liggende noen gamle USB til RS-232-dongler fra tidligere prosjekter som sikkert kan brukes til dette.