Prologue Startet 31.August.2020 Del på Facebook Startet 31.August.2020 Ser det er mange tråder om dette på forumet, men jeg blir ikke helt fornøyd med svarene jeg finner. Har en 90 Evinrude e-tec. Orginalpropellen er en 13,25x17. Ligger på 5200 RPM, som er akkurat det som er anbefalt for denne motoren. Jeg tenkte nå å bytte til en stålpropell. Bør jeg da gå ned til 13,5x15 eller skal jeg erstatte den med samme diameter og stigning som orginalen? Har hørt at stålpropell gir litt mindre turtall grunnet mindre slipp, så jeg tenker kanskje å kompensere det med en propell som har mindre stigning. Tanker? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 Hei Hva vil du oppnå med skifte av propell? Hva slags båt har du og hvilken ytelse og oppførsel er det har du har som vil ha mindre av og hva vil du ha mer av - og skal det tilføre noe nytt? Og du har en motor det ikke er all verden av alternativer til... det er få propeller å velge i mellom. Så om listen av ønsker over er stor, så må du kanskje tenke på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Prologue Svart 31.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2020 Propellen jeg har er ødelagt så må kjøpe ny. Tenkte stålpropell da jeg har hørt de har bedre egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 Ok, men du har en båt som vil skal gå bedre på noe vis? Hva har du for en båt og hvilke fart fikk du med 5200 rpm. Hvor høyt er motoren montert og hvordan bruker du båten? Sitér dette innlegget Link to post
Prologue Svart 31.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2020 (redigert) Jeg vil bytte propell fordi den er ødelagt. Jeg stod mellom stål og aluminium (kompositt ble aldri vurdert). Jeg vil ha båten slik den er, er fornøyd med toppfart, marsjfart osv. Jeg ønsker altså bare å gå over til stål, da jeg har hørt at disse er bedre (bedre grep, mindre drivstoff, uvesentlig bedre fart osv). Spørsmålet mitt er om jeg mister rpm på toppfart siden jeg bytter til stål. Og om jeg skal vurdere annen størrelse på propellen enn det jeg har på nå. Beklager dersom det var uklart. Redigert 31.August.2020 av Prologue (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 Det som er uklart her er hvilken båt , og hva du får av fart... Som er viktige opplysninger for å kunne komme med noe konkret ang propell.. Det kan være temmelig stor forskjell i oppførsel og bruksområde mellom 2 forskjellige stålpropeller, Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Prologue Svart 31.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2020 Det er en Mørebas 17 Cabin. Veier 600 kg ca. Oppnår ca 30 knop nå på 5200 rpm maks. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 (redigert) En kompis hadde en slik for mange år siden. Gjorde 32-33 med 80 hk Yamaha (før gpsens tid så litt slingringsmonn må vi regne med.. ) Men disse båtene er helskummet, og etter 40 år så må man nok regne med at de har pådratt seg litt ekstra vekt underveis ... Hadde det vært min båt så hadde jeg fortsatt med alu (selv om det ikke var det du spurte om..) Redigert 31.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Prologue Svart 31.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2020 Tipset om alu-propell er mottatt! Tenkte kanskje båten ville få et bedre skyv og redusert bensinbruk i marsjfart ved å velge stål. Sitér dette innlegget Link to post
Prologue Svart 31.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2020 Noen andre som har tanker? Står da altså mellom å velge 1: Stål 13,5x15 2: Stål 13,3x17 3: Alu 13 3/8x17 (som erstatter orginalen) Som sagt gir orginalpropellen 5200 rpm som er perfekt. Kan gå ned til 5000 eller opp til 5500. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 Jeg må si meg enig med Ivar, kjøp ny alupropell. Det kan være en idé å vurdere 4-bladers alu propell, hvis der finnes til din motor. De skal gi noe bedre drivstofføkonomi på marsjfart.... Generelt vil jeg anta at hastigheten din er for lav(under 35kn) til å få særlig utbytte av en stålpropell. Fordelen du muligens kan få med lavere forbruk i marsjfart, er normalt målbar, men betyr egentlig ingenting i praksis.... Hvis du har problemer med at alupropellen suger luft, begynner å spinne ofte, f.eks i sving eller bølger, så kan det kanskje hjelpe med stålpropell, da de ofte har mye bedre grep i vannet. Ser jo veldig tøft ut da, men dyr pynt....... Sitér dette innlegget Link to post
Prologue Svart 1.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2020 Da går jeg for alupropell Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 av og til kan det være like greit , dersom lettere lommebok er den mest merkbare effekten Du kunne sikkert ha funnet noe i stål som ga det du ønsker , men da kan man fort bli nødt til prøving & feiling for å treffe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.