Jump to content

Høyt spenningsfall til kjøleskap-kompressor går mye


Boddvar

Recommended Posts

Har en kjøleboks med Isotherm 2301 og Danfoss BD35f.  Kompressor går nesten hele tiden.

 

Enheten ble erstattet i jun da den gamle ikke kjølte lenger.  Nå blir den god og kald, men synes den går nesten hele tiden. 

 

Alle kabler er originalt fra Jeanneau

 

Målte litt i kveld.  Alle batterier er fulladet og måler 12,8v på batteriene.  Måler spenning på kompressor når den går til 12v..  Stort spenningsfall mao

 

Setter på lader, og har da 13,8v på batteriene og 13v på kjøleskapet når den er i drift. 

 

Spørsmålet mitt er om dette spenningsfallet vil gjøre at kompressor går mye?? 

 

(Litt vanskelig å trekke nye ledninger til kompressoren...) 

 

 

 

 

 

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
51 minutes ago, Boddvar said:

Nå blir den god og kald

 

For alle slike kjøleanlegg så er det jo "delta T" eller forskjellen mellom tepearatur mellom innsiden og utsiden av boksen som bestemmer hvor mye varmeenergi som flyter inn i boksen, og følgelig hvor mye varmeenergi som må transporteres ut av boksen. Jo lavere man stiller inn temperaturen på termostaten, jo større prosentvis del av tiden må kompressoren gå. Hvis det er mulig å stille termostaten tilstrekkelig lavt så vil kompressoen gå hele tiden. Hvis det er mulig å stille den inn til for eskempel 5 grader under omgivelsestempeatur, da har men en "delta T" på bare 5 grader, og da vil den bare ha behov for å kjøre en gang i blant. Spenningsfallet er selvfølgelig en faktor som vil øke innkoblingstiden, men "delta T" er nok enda viktigere. Hvis termostaten stilles inn på "ikke fullt like kald og god", da skal innkoblingstiden gå ned. Det går jo an å prøve ut hva som er en "passe innstilling". Isolasjon er jo også en faktor. Hvis det er mulig å forbedre isolasjonen, så vil jo også innkoblingstiden gå ned. Forutsetter egentlig at aggrgatet er gjort riktig service på og at manglende kjøleveske (medium) ikke er en faktor. God flyt av luft rundt og gjennom kondensatoren (den varme delen som leder vekk varme) er forresten også en viktig faktor.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Trolig er boksen beregnet på 12 Volt som nominell spenning (se skiltet). Dermed kan du se bort fra at det målte spenningsfallet er et problem. Da er det to ting som påvirker tiden som kompressoren går. Det ene er allerede nevnt, temperaturforskjellen inni og utenfor boksen. Den andre tingen du bør sjekke, er ventilasjonen. Kjøleribber / rør trenger god lufting for å fungere skikkelig.

Lykke til!  

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post

Ved en temperatur i boksen på 5 grader. så går kompressor mye.

Økes temperaturen til 7-8 grader så går den på et akseptabelt nivå, men dette blir noe varmt.

 

Skal sjekke mulighet for å isolere bedre rundt boks.

Redigert av Boddvar (see edit history)

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...