
VegJoh
En venn av meg har en Evinrude e-tec 75 HK 2007modell. (E75DPLSUM) med 286 timer på baken.
Den begynte med at den sluttet å gi lading til batteriet. Som følge av dette tok han denne til verksted for å få utbedret feilen. Verkstedet kom frem til at det var EMM (Engine Management Module) som var gåen. De kjørte en diagnose på denne. I denne rapporten viser rapporterer motor "No Active faults found", men de mente allikevel det var denne.
Pris på ny EMM var 20 000,-
Han tenkte imidlertid at han kunne leve uten at motor ladet og hentet båten igjen. Etter henting ville imidlertid motor ikke starte i det hele tatt. Han dro tilbake til verksted og de henviste til den defekte EMM som årsak. De sier på verksted at den har blitt testet med en annen EMM og da skal den ha gått som en klokke.
Jeg har googlet litt på denne motoren og sett at det er flere tråder som omhandler EMM problemer med disse motorene fra denne tidsperioden.
Spørsmålet er:
- Er det noen her inne som har opplevd tilsvarende problemer med en slik motor?
- Ser at man kan bestille EMM fra utlandet, men de er relativt dyre (5000-10000,-) og man har ingen garanti på tilstanden til disse (mange er brukt) og de må uansett individuelt programmeres til motoren (bensinflow etc.). Er dette en realistisk vei å gå, noen som har forsøkt?
- Det er et verksted i Nederland/Tyskland som spesifiserer seg på å reparere EMM (det er ikke gratis ca. 4000 NOK). De krever imidlertid at man skal ta en diagnose og sende digitalt til den først. Noen som har erfaringer med dette ?
- Er det noen som har erfaringer med at det ikke er EMM som er problemet, men noe annet ? Som sagt rapporten fra verksted (se bilde) indikerer ingen feil på diagnosen. Sitter det noen skulte sikringer eller annet som kan forårsake slike feil?
Vil gjerne ha tilbakemeldiger på erfaringer folk har hatt med denne motoren. Alternativet for han er å selge motoren defekt og bytte den ut.