Sjøvind Startet 3.September.2020 Link til dette innlegget Startet 3.September.2020 Har do med el pumpe/kvern med utløp til sjø. Greit til dagsturer, men veldig upraktisk når man ligger en helg i uthavn. Så neste prosjekt blir å montere septiktank. Hvis jeg flytter batteriene, kan jeg sette rett inn en tank på 47x33 cm. Litt mer om jeg flytter listene som holder batteriene på plass. Det skulle vel bare være å montere utløpet fra do inn på tanken, og utløpet fra tanken på skroggjennomføringen? Og så lufting ut på skutesiden et sted da. Er det noe mer å tenke på mht dette? Funderer på å kjøpe et slikt sett: https://www.maritim.no/septiktank-47lt-med-pumpe Noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 (redigert) Høres tut og kjør ut det, men for å få innholdet fra tank og ut må du enten ha frittfall, eller pumpe, eller en vakuum patent så du kan 'kjøre det ut' Redigert : ser nå at du tenker på tank med pumpe, så da er det jo greit. Er det trangt om plassen såhar plastinvent.no stort tankprogram så da er det lettere å finne en som utnytter plassen max. Redigert 3.September.2020 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Tore B Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Sjøvind skrev 1 time siden: Har do med el pumpe/kvern med utløp til sjø. Greit til dagsturer, men veldig upraktisk når man ligger en helg i uthavn. Så neste prosjekt blir å montere septiktank. Hvis jeg flytter batteriene, kan jeg sette rett inn en tank på 47x33 cm. Litt mer om jeg flytter listene som holder batteriene på plass. Det skulle vel bare være å montere utløpet fra do inn på tanken, og utløpet fra tanken på skroggjennomføringen? Og så lufting ut på skutesiden et sted da. Er det noe mer å tenke på mht dette? Funderer på å kjøpe et slikt sett: https://www.maritim.no/septiktank-47lt-med-pumpe Noen som har erfaring med det? Jeg har dårlig erfaring med den tanken. Tankmåler gikk dukken etter et halvt år, pumpa setter seg fast hvis den står litt. Mye korrosjon på messingen inne i pumpa også. Lekkasje i gjennomføring mellom pumpe og tank, lekkasje i tankmåler. Det var det jeg kom på i farta.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Huff, det hørtes kjedelig ut. Er besnærende med en ferdig pakke, men det hjelper jo ikke hvis kvaliteten er lav. Det blir kanskje ikke så mye mer komplisert eller dyrere å komponere et oppsett selv? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Jeg har hatt denne i 5 sesonger nå og har ikke hatt noe problem med den. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Du trenger ikke mer enn en tank som passer inn og en manuell membranpumpe da. Det monterte jeg for en 12-13 år siden, og har ikke hatt problemer av noe slag. Endte opp med kun 40 liter syrefast tank pga plass, men det har faktisk holdt til to voksen og to barn i flere år . Pleide å holde opp til tre dager før tømming, og vi lå sjelden lengre på et sted. Nå har båten fått et litt annet bruksmønster, og da vil jeg si det er kun en fordel med liten tank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 index skrev for 6 timer siden: Endte opp med kun 40 liter syrefast tank pga plass, men det har faktisk holdt til to voksen og to barn i flere år . Wow, det er lite båtbruk her?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Eller lite dobruk. Vi er 2 voksne og 3 barn, og 108 liter holder maks 3 døgn. Nå går alt av urin i tanken, da kona ikke er begeistret for at guttene eller jeg finner oss et tre. Jeg har en gul tank fra Maritim og en kvernpumpe fra samme sted. Fungert fint i 2 år (byttet alt da) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Får ha et T-stykke så du kan velge hva som må i tank og hva som kan gå ut. Hadde 125 liter på 2 voksne og 3 barn. Holdt fint en uke og mer. Men hadde egen «tisse-do» som ikke gikk til tank. Skulle jeg lagt opp noe helt på nytt ville jeg vurdert luksusen med en fleksibel vanntank et eller annet sted så du brukte ferskvann til spyling. Da har du spart deg for fremtidige jobber med tett do eller slanger eller membraner grunnet urinstein. Og det får du jo før eller siden, hvis du ikke er veldig påpasselig eller bruker rens jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Faxen skrev for 6 timer siden: Wow, det er lite båtbruk her?? Gjelder å holde igjen litt vettu? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøvind Svart 4.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Takk for innspill! Begynner å danne meg en plan for oppsettet nå, selv om jeg ikke har bestemt meg for type tank eller pumpe. Har kvern på doen, så trenger strengt tatt ikke det på tanken? Hvilken pumpetype holder lengst? Dixie 2100 skrev for 15 timer siden: Jeg har hatt denne i 5 sesonger nå og har ikke hatt noe problem med den. Dette var jo interessant, da er det både dårlige og gode erfaringer med denne. Var innom Maritim og kikket på en slik tank i dag. Veldig grov i tilvirkingen. Flere steder å velge i for inntak og lufting, må ta hull og skru inn stuss i ferdige gjenger. Skal tettes med en form for pasta. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Sett på 28mm stuss og slange for lufting, da stinker det ikke så fælt når man trekker ned. Mere oksygen gjør vist noe med bakterier. Jeg monterte det i år, nå merker vi ingenting. Før var det ille hvis det var vindstille eller feil vindretning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.