Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Riktig som @Fantino skriver, dette er et minefelt. Men det som synes oftest tar knekken på AGM, er Float spenningen. Litt avhengig om batteriene står i syklisk drift eller ikke, så kan denne spenningen være veldig lav. Kanskje så lavt som 13.2V ved 25 grader. Men det er veldig viktig å lese produktbladet til batteriene veldig nøye, for det kan være store variasjoner mellom batteriene. Også viktig å merke seg at oppgitte spenninger gjelder ved 20 eller 25 grader, så må man justere spenningen etter aktuell temperatur. Derfor er det kjekt å ha sensor både på alle ladekilder. Noen produsenter sier 0.02v kompensering, mens andre sier 0.03v pr grader. 

Kjellg

Kjellg

Riktig som @Fantino skriver, dette er et minefelt. Men det som synes oftest tar knekken på AGM, er Float spenningen. Litt avhengig om batteriene står i syklisk drift eller ikke, så kan denne spenningen være veldig lav. Kanskje så lavt som 13.2V ved 25 grader. Men det er veldig viktig å lese produktbladet til batteriene veldig nøye, for det kan være store variasjoner mellom batteriene. Også viktig å merke seg at oppgitte spenninger gjelder ved 20 eller 25 grader, så må man justere spenningen etter aktuell temperatur. Derfor er det kjekt å ha sensor både på alle ladekilder. Noen produsenter sier 0.02v mens andre sier 0.03v pr grader. 

Kjellg

Kjellg

Riktig som @Fantino skriver, dette er et minefelt. Men det som synes oftest tar knekken på AGM, er Float spenningen. Litt avhengig om batteriene står i syklisk drift eller ikke, så kan denne spenningen være veldig lav. Kanskje så lavt som 13.2V ved 25 grader. Men det er veldig viktig å lese produktbladet til batteriene veldig nøye, for det kan være store variasjoner mellom batteriene. Også viktig å merke seg at oppgitte spenninger gjelder ved 20 eller 25 grader, så må man justere spenningen etter aktuell temperatur. Derfor er det kjekt å ha sensor både på alle ladekilder. 

Kjellg

Kjellg

Riktig som @Fantino skriver, dette er et minefelt. Men det som synes oftest tar knekken på AGM, er Float spenningen. Litt avhengig om batteriene står i syklisk drift eller ikke, så kan denne spenningen være veldig lav. Kanskje så lavt som 13.2V ved 25 grader. Men det er veldig viktig å lese produktbladet til batteriene veldig nøye, for det kan være store variasjoner mellom batteriene. Også viktig å merke seg at oppgitte spenninger gjelder ved 20 eller 25 grader, så må man justere spenningen etter aktuell temperatur. Derfor er det kjekt å ta sensor både på alle ladekilder. 

Kjellg

Kjellg

Riktig som @Fantino skriver, dette er et minefelt. Men det som synes oftest tar knekken på AGM, er Float spenningen. Litt avhengig om batteriene står i syklisk drift eller ikke, så kan denne spenningen være veldig lav. Kanskje så lavt som 13.2V ved 25 grader. Men det er veldig viktig å lese produktbladet til batteriene veldig nøye, for det kan være store variasjoner mellom batteriene. 



×
×
  • Create New...