.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Nå har jeg ikke direkte erfaring med hverken DF-140 eller F150 EFI, men jeg har hatt både 115hk (Yamaha 2-takt) og 150hk 4-takt på tilsvarende båt.
Min erfaring er at toppfart betyr mye samtidig som det egentlig ikke betyr så mye likevel. Altså: Kjekt å ha, men man bruker det sjelden. Jeg koste meg helt fint med båten og 115-hestern. Det er helt klart litt mer kraft tilgjengelig med 150-hestern, og her er det last som betyr noe. Brukes båten stort sett med lett last, vil jeg mene DF-140 er "god nok" til daglig bruk. Brukes båten til vannsport, vennegjeng på tur o.l. taler mye for å velge 150-hestern.
Hvis jeg skal nevne hva jeg mener er pluss med begge disse motorene du nevner:
+ Suzuki DF-140: Du har lokalt serviceverksted i nærheten. Kjekt å ha. Får du feil med disse nye motorene er det nesten et must å ha diagnoseutstyr tilgjengelig. Høres ut som om du ikke har et Mercury-verksted/servicesenter i nærheten?
+ Mercury F150: Sterkere motor. Veldig godt utvalg i propeller - noe som gjør at du i mye større grad kan "skreddersy" ytelsen (og da tenker jeg ikke på toppfart) til bruken. Sterk motor betyr ikke så mye hvis man har feil propell. Men rett propell på sterk motor er en god kombinasjon.
Jeg hadde valgt Mercuryen hvis du er komfortabel med service/garanti og denslags. Rett og slett fordi du får mer fleksibilitet til å optimalisere ytelse til faktisk bruksområde. Dog vil Suzukien helt sikkert fungere helt greit den også.