Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Jeg kan også tenke litt høyt og spekulere rundt disse forskjellige propellene allerede nevnt:

 

Mirage Plus: Trådstarter har denne i 19". Det som bl.a. kjennetegner denne propellserien er at diameteren øker etterhvert som man går ned i stigning. 19"ern har diameter på 15,3" mens 17" har 15,5" dia. Altså en enda større og tyngre propell - noe som typisk drar ned både turtall og fart. Så selv om man går ned 2" i stigning og kanskje kan håpe på 400ish mer rpm, så vil den økte diameteren og vekten dra motsatt vei. Som ikke det var nok: Med 19" får trådstarter ca. 9-10% slip. Dette er litt høyt til å være typisk for Mirage+. Mulig det lave turtallet er årsak til det nokså høye slipet. Ved å gå ned i pitch, vil muligens slip% også gå noe ned både p.g.a. økt diameter og litt høyere turtall. Dermed er jeg redd vi nesten må tenke 15" for å komme opp på 5600rpm+. Da har vi plutselig en propell med 15,8" diameter og nesten samme size som Enertia Eco, men med tykkere blader og mer vekt.

 

Tempest Plus: Denne propellen har konstant diameter på 14 5/8" uansett pitch. Typisk har Tempesten litt høyere slip% enn Miragen og litt andre kvaliteter. En Tempest+ i 17" stigning ville kanskje gitt det ønskede turtallet, men det er en ting som gjør meg litt usikker på om det er riktig valg til denne båten. Denne propellen har høy rake-design og gir mer baugløft enn f.eks. Mirage+. Den tåler også høyere motormontasje/mer trimm da rakevinkel/cuping gjør at den biter bedre i vannet.

 

Ulempen med designet er at den ikke gir noe særlig ekstra hekkløft og ut fra brukererfaringer/tallmateriale på nettet - ikke griper særlig bra på lave turtall. Litt lite bladareal muligens for å oppnå litt mer på toppfart. Siden ivar nevte at 630OC kanskje hadde en nokså markert planterskel, tenker jeg at det kanskje er en mindre god kombo. Jeg synes i alle fall at det i vanlig bruk er veldig greit å ha godt skyv og god kontroll akkurat i dette området. Da er kombinasjonen en propell som skyver bra fra bunn av, gir litt løft i hekken + lett nok stigning en god ting.

 

Enertia: En av de nyere propellene fra Mercury som gjerne kan sees på som en videreutvikling/forbedring av de gamle designene som Mirage+/Tempest+. Den erstatter forsåvidt ikke disse, men legger seg sånn ca. midt mellom. Denne serien har også progressivt økende diameter per økning i pitch, men med et lavere innslagspunkt. Altså mindre diameter enn Miragen for samme stigning, samt tynnere blader og et lettere totaldesign som typisk gir både litt mer fart og turtall enn Mirage+ i samme stigning. Synes å være nokså spisset mot F150 og Verado opp til 200hk, mens Mirage+ kanskje er mer rettet mot større båter, mer og flere motorer/innenbords og drev.

 

Enertiaen har f.eks. 14,5" diameter i 17" stigning og vil typisk gi både litt mer fart og litt mer turtall enn en Mirage+ i 17". Den vil sannsynligvis også gi litt mer hekkløft enn en Tempest+ 17 samt mer skyv/akselerasjon på lavere turtall grunnet de store bladene (selv om diameteren er mindre). Enertiaen stopper på 22" stigning og liker ikke for høy motormontasje. Der er vel her Tempest+ kommer til sin rett: Hvor motor er montert høyere/står på motorheis og hvor toppfart er prioritert fremfor skyv og løft i middels/lav hastighet. Tempest+ fåes også i høyere pitch enn Enertia, så man kan kanskje si at det er propell som først begynner å komme til sin rett i hastigheter over 40 knop.

 

Enertia Eco: Fort gjort å blande, men ECO-varianten har fast 16" diameter, er kjent for å være litt tung på pitch (veldig lavt slip%) og går ikke lenger ned enn 17". Selv minste stigning vil sannsynligvis være for tung i forhold til å oppnå ønsket turtall i denne sammenheng.

 

4-bladere stål: Her er det et lite hull i Mercurys propell-program. Tidligere hadde de Vensura-serien som var en 4-blader med 14" diameter. Den er nå faset ut og finnes ikke lengre. Dermed har man Revolution-4 og Bravo-1. Bravo-1 begynner på 22" ,og er ikke aktuell selv om det er en topp propell. Revolution-4 (Rev-4) går ned til 15" (men akkurat 15" får dårlig omtale av en eller annen grunn - dårlig støp/form på askkurat dette pitchet?). Jeg kjører selv med Rev-4. En skikkelig stor og tung propell med skikkelig tykke blader. I denne sammenhengen litt som Mirage+, men enda tyngre og mer bladareal + mer løft og grep. Gir lavt slip% og er tyngre å drive og vil nok ikke gi ønsket turtall i 17". Litt synd, for dette er nesten den ultimate cruising-propellen som sparker båten opp i plan og har ballegrep og løft helt fra bunn. Helt suverene manøver-egenskaper/revers. Passer veldig godt på min Suzuki med sin lave giring (2,50:1), men blir nok litt i overkant på F150 på denne båten (siden 15" utgaven av Rev-4 ikke synes å være like god som de andre pitchene).

 

Eneste mulige oddball-stål 4-blader blir da Trophy Plus som er 13,75" fast diameter og som fåes fra 17". Her det merkelig at den skal passe både 4,25" girkasse (75-115hk) og 4,75" girkasse (135/150hk og opp). Mercury skriver selv at 17" og 19" skal passe 4,25" girkasse, men har sett at man har kjørt 23" på en 140hk Suzuki med 4,25" girkasse - så her er det viktig/uviktig å holde koll på hubkit og denslags tlibehør.

 

Dette er bakgrunnen til at jeg foreslår Enertia i 17" eller 18".

Solseng

Solseng

Jeg kan også tenke litt høyt og spekulere rundt disse forskjellige propellene allerede nevnt:

 

Mirage Plus: Trådstarter har denne i 19". Det som bl.a. kjennetegner denne propellserien er at diameteren øker etterhvert som man går ned i stigning. 19"ern har diameter på 15,3" mens 17" har 15,5" dia. Altså en enda større og tyngre propell - noe som typisk drar ned både turtall og fart. Så selv om man går ned 2" i stigning og kanskje kan håpe på 400ish mer rpm, så vil den økte diameteren og vekten dra motsatt vei. Som ikke det var nok: Med 19" får trådstarter ca. 9-10% slip. Dette er litt høyt til å være typisk for Mirage+. Mulig det lave turtallet er årsak til det nokså høye slipet. Ved å gå ned i pitch, vil muligens slip% også gå noe ned både p.g.a. økt diameter og litt høyere turtall. Dermed er jeg redd vi nesten må tenke 15" for å komme opp på 5600rpm+. Da har vi plutselig en propell med 15,8" diameter og nesten samme size som Enertia Eco, men med tykkere blader og mer vekt.

 

Tempest Plus: Denne propellen har konstant diameter på 14 5/8" uansett pitch. Typisk har Tempesten litt høyere slip% enn Miragen og litt andre kvaliteter. En Tempest+ i 17" stigning ville kanskje gitt det ønskede turtallet, men det er en ting som gjør meg litt usikker på om det er riktig valg til denne båten. Denne propellen har høy rake-design og gir mer baugløft enn f.eks. Mirage+. Den tåler også høyere motormontasje/mer trimm da rakevinkel/cuping gjør at den biter bedre i vannet.

 

Ulempen med designet er at den ikke gir noe særlig ekstra hekkløft og ut fra brukererfaringer/tallmateriale på nettet - ikke griper særlig bra på lave turtall. Litt lite bladareal muligens for å oppnå litt mer på toppfart. Siden ivar nevte at 630OC kanskje hadde en nokså markert planterskel, tenker jeg at det kanskje er en mindre god kombo. Jeg synes i alle fall at det i vanlig bruk er veldig greit å ha godt skyv og god kontroll akkurat i dette området. Da er kombinasjonen en propell som skyver bra fra bunn av, gir litt løft i hekken + lett nok stigning en god ting.

 

Enertia: En av de nyere propellene fra Mercury som gjerne kan sees på som en videreutvikling/forbedring av de gamle designene som Mirage+/Tempest+. Den erstatter forsåvidt ikke disse, men legger seg sånn ca. midt mellom. Denne serien har også progressivt økende diameter per økning i pitch, men med et lavere innslagspunkt. Altså mindre diameter enn Miragen for samme stigning, samt tynnere blader og et lettere totaldesign som typisk gir både litt mer fart og turtall enn Mirage+ i samme stigning. Synes å være nokså spisset mot F150 og Verado opp til 200hk, mens Mirage+ kanskje er mer rettet mot større båter, mer og flere motorer/innenbords og drev.

 

Enertiaen har f.eks. 14,5" diameter i 17" stigning og vil typisk gi både litt mer fart og litt mer turtall enn en Mirage+ i 17". Den vil sannsynligvis også gi litt mer hekkløft enn en Tempest+ 17 samt mer skyv/akselerasjon på lavere turtall grunnet de store bladene (selv om diameteren er mindre). Enertiaen stopper på 22" stigning og liker ikke for høy motormontasje. Der er vel her Tempest+ kommer til sin rett: Hvor motor er montert høyere/står på motorheis og hvor toppfart er prioritert fremfor skyv og løft i middels/lav hastighet. Tempest+ fåes også i høyere pitch enn Enertia, så man kan kanskje si at det er propell som først begynner å komme til sin rett i hastigheter over 40 knop.

 

Enertia Eco: Fort gjort å blande, men ECO-varianten har fast 16" diameter, er kjent for å være litt tung på pitch (veldig lavt slip%) og går ikke lenger ned enn 17". Selv minste stigning vil sannsynligvis være for tung i forhold til å oppnå ønsket turtall i denne sammenheng.

 

4-bladere stål: Her er det et lite hull i Mercurys propell-program. Tidligere hadde de Vensura-serien som var en 4-blader med 14" diameter. Den er nå faset ut og finnes ikke lengre. Dermed har man Revolution-4 og Bravo-1. Bravo-1 begynner på 22" ,og er ikke aktuell selv om det er en topp propell. Revolution-4 (Rev-4) går ned til 15" (men akkurat 15" får dårlig omtale av en eller annen grunn - dårlig støp/form på askkurat dette pitchet?). Jeg kjører selv med Rev-4. En skikkelig stor og tung propell med skikkelig tykke blader. I denne sammenhengen litt som Mirage+, men enda tyngre og mer bladareal + mer løft og grep. Gir lavt slip% og er tyngre å drive og vil nok ikke gi ønsket turtall i 17". Litt synd, for dette er nesten den ultimate cruising-propellen som sparker båten opp i plan og har ballegrep og løft helt fra bunn. Helt suverene manøver-egenskaper/revers. Passer veldig godt på min Suzuki med sin lave giring (2,50:1), men blir nok litt i overkant på F150 på denne båten (siden 15" utgaven av Rev-4 ikke synes å være like god som de andre pitchene).

 

Eneste mulige oddball-stål 4-blader blir da Trophy Plus som er 13,75" fast diameter og som fåes fra 17". Her det merkelig at den skal passe både 4,25" girkasse (75-115hk) og 4,75" girkasse (135/150hk og opp). Mercury skriver selv at 17" og 19" skal passe 4,25" girkasse, men har sett at man har kjørt 23" på en 140hk Suzuki med 4,25" girkasse - så her er det viktig/uviktig å holde koll på hubkit og denslags tlibehør.

 

Dette er bakgrunnen til at jeg foreslår Enertia i 17" eller 18".

Solseng

Solseng

Jeg kan også tenke litt høyt og spekulere rundt disse forskjellige propellene allerede nevnt:

 

Mirage Plus: Trådstarter har denne i 19". Det som bl.a. kjennetegner denne propellserien er at diameteren øker etterhvert som man går ned i stigning. 19"ern har diameter på 15,3" mens 17" har 15,5" dia. Altså en enda større og tyngre propell - noe som typisk drar ned både turtall og fart. Så selv om man går ned 2" i stigning og kanskje kan håpe på 400ish mer rpm, så vil den økte diameteren og vekten dra motsatt vei. Som ikke det var nok: Med 19" får trådstarter ca. 9-10% slip. Dette er litt høyt til å være typisk for Mirage+. Mulig det lave turtallet er årsak til det nokså høye slipet. Ved å gå ned i pitch, vil muligens slip% også gå noe ned både p.g.a. økt diameter og litt høyere turtall. Dermed er jeg redd vi nesten må tenke 15" for å komme opp på 5600rpm+. Da har vi plutselig en propell med 15,8" diameter og nesten samme size som Enertia Eco, men med tykkere blader og mer vekt.

 

Tempest Plus: Denne propellen har konstant diameter på 14 5/8" uansett pitch. Typisk har Tempesten litt høyere slip% enn Miragen og litt andre kvaliteter. En Tempest+ i 17" stigning ville kanskje gitt det ønskede turtallet, men det er en ting som gjør meg litt usikker på om det er riktig valg til denne båten. Denne propellen har høy rake-design og gir mer baugløft enn f.eks. Mirage+. Den tåler også høyere motormontasje/mer trimm da rakevinkel/cuping gjør at den biter bedre i vannet.

 

Ulempen med designet er at den ikke gir noe særlig ekstra hekkløft og ut fra brukererfaringer/tallmateriale på nettet - ikke griper særlig bra på lave turtall. Litt lite bladareal muligens for å oppnå litt mer på toppfart. Siden ivar nevte at 630OC kanskje hadde en nokså markert planterskel, tenker jeg at det kanskje er en mindre god kombo. Jeg synes i alle fall at det i vanlig bruk er veldig greit å ha godt skyv og god kontroll akkurat i dette området. Da er kombinasjonen en propell som skyver bra fra bunn av, gir litt løft i hekken + lett nok stigning en god ting.

 

Enertia: En av de nyere propellene fra Mercury som gjerne kan sees på som en videreutvikling/forbedring av de gamle designene som Mirage+/Tempest+. Den erstatter forsåvidt ikke disse, men legger seg sånn ca. midt mellom. Denne serien har også progressivt økende diameter per økning i pitch, men med et lavere innslagspunkt. Altså mindre diameter enn Miragen for samme stigning, samt tynnere blader og et lettere totaldesign som typisk gir både litt mer fart og turtall enn Mirage+ i samme stigning. Synes å være nokså spisset mot F150 og Verado opp til 200hk, mens Mirage+ kanskje er mer rettet mot større båter, mer og flere motorer/innenbords og drev.

 

Enertiaen har f.eks. 14,5" diameter i 17" stigning og vil typisk gi både litt mer fart og litt mer turtall enn en Mirage+ i 17". Den vil sannsynligvis også gi litt mer hekkløft enn en Tempest+ 17 samt mer skyv/akselerasjon på lavere turtall grunnet de store bladene (selv om diameteren er mindre). Enertiaen stopper på 22" stigning og liker ikke for høy motormontasje. Der er vel her Tempest+ kommer til sin rett: Hvor motor er montert høyere/står på motorheis og hvor toppfart er prioritert fremfor skyv og løft i middels/lav hastighet. Tempest+ fåes også i høyere pitch enn Enertia, så man kan kanskje si at det er propell som først begynner å komme til sin rett i hastigheter over 40 knop.

 

Enertia Eco: Fort gjort å blande, men ECO-varianten har fast 16" diameter, er kjent for å være litt tung på pitch (veldig lavt slip%) og går ikke lenger ned enn 17". Selv minste stigning vil sannsynligvis være for tung i forhold til å oppnå ønsket turtall i denne sammenheng.

 

4-bladere stål: Her er det et lite hull i Mercurys propell-program. Tidligere hadde de Vensura-serien som var en 4-blader med 14" diameter. Den er nå faset ut og finnes ikke lengre. Dermed har man Revolution-4 og Bravo-1. Bravo-1 begynner på 22" ,og er ikke aktuell selv om det er en topp propell. Revolution-4 (Rev-4) går ned til 15" (men akkurat 15" får dårlig omtale av en eller annen grunn - dårlig støp/form på askkurat dette pitchet?). Jeg kjører selv med Rev-4. En skikkelig stor og tung propell med skikkelig tykke blader. I denne sammenhengen litt som Mirage+, men enda tyngre og mer bladareal + mer løft og grep. Gir lavt slip% og er tyngre å drive og vil nok ikke gi ønsket turtall i 17". Litt synd, for dette er nesten den ultimate cruising-propellen som sparker båten opp i plan og har ballegrep og løft helt fra bunn. Helt suverene manøver-egenskaper/revers. Passer veldig godt på min Suzuki med sin lave giring (2,50:1), men blir nok litt i overkant på F150 på denne båten (siden 15" utgaven av Rev-4 ikke synes å være like god som de andre pitchene).

 

Eneste mulige oddball-stål 4-blader blir da Trophy Plus som er 13,75" fast diameter og som fåes fra 17". Her det merkelig at den skal passe både 4,25" girkasse (75-115hk) og 4,75" girkasse (135/150hk og opp). Mercury skriver selv at 17" og 19" skal passe 4,25" girkasse, men har sett at man har kjørt 23" på en 140hk Suzuki med 4,25" girkasse - så her er det viktig/uviktig å holde koll på hubkit og denslags tlibehør.

 

Dette er bakgrunnen til at jeg foreslår Enertia i 17" eller 18".

Solseng

Solseng

Jeg kan også tenke litt høyt og spekulere rundt disse forskjellige propellene allerede nevnt:

 

Mirage Plus: Trådstarter har denne i 19". Det som bl.a. kjennetegner denne propellserien er at diameteren øker etterhvert som man går ned i stigning. 19"ern har diameter på 15,3" mens 17" har 15,5" dia. Altså en enda større og tyngre propell - noe som typisk drar ned både turtall og fart. Så selv om man går ned 2" i stigning og kanskje kan håpe på 400ish mer rpm, så vil den økte diameteren og vekten dra motsatt vei. Som ikke det var nok: Med 19" får trådstarter ca. 9-10% slip. Dette er litt høyt til å være typisk for Mirage+. Mulig det lave turtallet er årsak til det nokså høye slipet. Ved å gå ned i pitch, vil muligens slip% også gå noe ned både p.g.a. økt diameter og litt høyere turtall. Dermed er jeg redd vi nesten må tenke 15" for å komme opp på 5600rpm+. Da har vi plutselig en propell med 15,8" diameter og nesten samme size som Enertia Eco, men med tykkere blader og mer vekt.

 

Tempest Plus: Denne propellen har konstant diameter på 14 5/8" uansett pitch. Typisk har Tempesten litt høyere slip% enn Miragen og litt andre kvaliteter. En Tempest+ i 17" stigning ville kanskje gitt det ønskede turtallet, men det er en ting som gjør meg litt usikker på om det er riktig valg til denne båten. Denne propellen har høy rake-design og gir mer baugløft enn f.eks. Mirage+. Den tåler også høyere motormontasje/mer trimm da rakevinkel/cuping gjør at den biter bedre i vannet.

 

Ulempen med designet er at den ikke gir noe særlig ekstra hekkløft og ut fra brukererfaringer/tallmateriale på nettet - ikke griper særlig bra på lave turtall. Litt lite bladareal muligens for å oppnå litt mer på toppfart. Siden ivar nevte at 630OC kanskje hadde en nokså markert planterskel, tenker jeg at det kanskje er en mindre god kombo. Jeg synes i alle fall at det i vanlig bruk er veldig greit å ha godt skyv og god kontroll akkurat i dette området. Da er kombinasjonen en propell som skyver bra fra bunn av, gir litt løft i hekken + lett nok stigning en god ting.

 

Enertia: En av de nyere propellene fra Mercury som gjerne kan sees på som en videreutvikling/forbedring av de gamle designene som Mirage+/Tempest+. Den erstatter forsåvidt ikke disse, men legger seg sånn ca. midt mellom. Denne serien har også progressivt økende diameter per økning i pitch, men med et lavere innslagspunkt. Altså mindre diameter enn Miragen for samme stigning, samt tynnere blader og et lettere totaldesign som typisk gir både litt mer fart og turtall enn Mirage+ i samme stigning. Synes å være nokså spisset mot F150 og Verado opp til 200hk, mens Mirage+ kanskje er mer rettet mot større båter, mer og flere motorer/innenbords og drev.

 

Enertiaen har f.eks. 14,5" diameter i 17" stigning og vil typisk gi både litt mer fart og litt mer turtall enn en Mirage+ i 17". Den vil sannsynligvis også gi litt mer hekkløft enn en Tempest+ 17 samt mer skyv/akselerasjon på lavere turtall grunnet de store bladene (selv om diameteren er mindre). Enertiaen stopper på 22" stigning og liker ikke for høy motormontasje. Der er vel her Tempest+ kommer til sin rett: Hvor motor er montert høyere/står på motorheis og hvor toppfart er prioritert fremfor skyv og løft i middels/lav hastighet. Tempest+ fåes også i høyere pitch enn Enertia, så man kan kanskje si at det er propell som først begynner å komme til sin rett i hastigheter over 40 knop.

 

Enertia Eco: Fort gjort å blande, men ECO-varianten har fast 16" diameter, er kjent for å være litt tung på pitch (veldig lavt slip%) og går ikke lenger ned enn 17". Selv minste stigning vil sannsynligvis være for tung i forhold til å oppnå ønsket turtall i denne sammenheng.

 

4-bladere stål: Her er det et lite hull i Mercurys propell-program. Tidligere hadde de Vensura-serien som var en 4-blader med 14" diameter. Den er nå faset ut og finnes ikke lengre. Dermed har man Revolution-4 og Bravo-1. Bravo-1 begynner på 22" ,og er ikke aktuell selv om det er en topp propell. Revolution-4 (Rev-4) går ned til 15" (men akkurat 15" får dårlig omtale av en eller annen grunn - dårlig støp/form på askkurat dette pitchet?). Jeg kjører selv med Rev-4. En skikkelig stor og tung propell med skikkelig tykke blader. I denne sammenhengen litt som Mirage+, men enda tyngre og mer bladareal + mer løft og grep. Gir lavt slip% og er tyngre å drive og vil nok ikke gi ønsket turtall. Litt synd, for dette er nesten den ultimate cruising-propellen som sparker båten opp i plan og har ballegrep og løft helt fra bunn. Passer veldig godt på min Suzuki med sin lave giring (2,50:1), men blir nok litt i overkant på F150 på denne båten (siden 15" utgaven av Rev-4 ikke synes å være like god som de andre pitchene).

 

Eneste mulige oddball-stål 4-blader blir da Trophy Plus som er 13,75" fast diameter og som fåes fra 17". Her det merkelig at den skal passe både 4,25" girkasse (75-115hk) og 4,75" girkasse (135/150hk og opp). Mercury skriver selv at 17" og 19" skal passe 4,25" girkasse, men har sett at man har kjørt 23" på en 140hk Suzuki med 4,25" girkasse - så her er det viktig/uviktig å holde koll på hubkit og denslags tlibehør.

 

Dette er bakgrunnen til at jeg foreslår Enertia i 17" eller 18".

Solseng

Solseng

Jeg kan også tenke litt høyt og spekulere rundt disse forskjellige propellene allerede nevnt:

 

Mirage Plus: Trådstarter har denne i 19". Det som bl.a. kjennetegner denne propellserien er at diameteren øker etterhvert som man går ned i stigning. 19"ern har diameter på 15,3" mens 17" har 15,5" dia. Altså en enda større og tyngre propell - noe som typisk drar ned både turtall og fart. Så selv om man går ned 2" i stigning og kanskje kan håpe på 400ish mer rpm, så vil den økte diameteren og vekten dra motsatt vei. Som ikke det var nok: Med 19" får trådstarter ca. 9-10% slip. Dette er litt høyt til å være typisk for Mirage+. Mulig det lave turtallet er årsak til det nokså høye slipet. Ved å gå ned i pitch, vil muligens slip% også gå noe ned både p.g.a. økt diameter og litt høyere turtall. Dermed er jeg redd vi nesten må tenke 15" for å komme opp på 5600rpm+. Da har vi plutselig en propell med 15,8" diameter og nesten samme size som Enertia Eco, men med tykkere blader og mer vekt.

 

Tempest Plus: Denne propellen har konstant diameter på 14 5/8" uansett pitch. Typisk har Tempesten litt høyere slip% enn Miragen og litt andre kvaliteter. En Tempest+ i 17" stigning ville kanskje gitt det ønskede turtallet, men det er en ting som gjør meg litt usikker på om det er riktig valg til denne båten. Denne propellen har høy rake-design og gir mer baugløft enn f.eks. Mirage+. Den tåler også høyere motormontasje/mer trimm da rakevinkel/cuping gjør at den biter bedre i vannet.

 

Ulempen med designet er at den ikke gir noe særlig ekstra hekkløft og ut fra brukererfaringer/tallmateriale på nettet - ikke griper særlig bra på lave turtall. Litt lite bladareal muligens for å oppnå litt mer på toppfart. Siden ivar nevte at 630OC kanskje hadde en nokså markert planterskel, tenker jeg at det kanskje er en mindre god kombo. Jeg synes i alle fall at det i vanlig bruk er veldig greit å ha godt skyv og god kontroll akkurat i dette området. Da er kombinasjonen en propell som skyver bra fra bunn av, gir litt løft i hekken + lett nok stigning en god ting.

 

Enertia: En av de nyere propellene fra Mercury som gjerne kan sees på som en videreutvikling/forbedring av de gamle designene som Mirage+/Tempest+. Den erstatter forsåvidt ikke disse, men legger seg sånn ca. midt mellom. Denne serien har også progressivt økende diameter per økning i pitch, men med et lavere innslagspunkt. Altså mindre diameter enn Miragen for samme stigning, samt tynnere blader og et lettere totaldesign som typisk gir både litt mer fart og turtall enn Mirage+ i samme stigning. Synes å være nokså spisset mot F150 og Verado opp til 200hk, mens Mirage+ kanskje er mer rettet mot større båter, mer og flere motorer/innenbords og drev.

 

Enertiaen har f.eks. 14,5" diameter i 17" stigning og vil typisk gi både litt mer fart og litt mer turtall enn en Mirage+ i 17". Den vil sannsynligvis også gi litt mer hekkløft enn en Tempest+ 17 samt mer skyv/akselerasjon på lavere turtall grunnet de store bladene (selv om diameteren er mindre). Enertiaen stopper på 22" stigning og liker ikke for høy motormontasje. Der er vel her Tempest+ kommer til sin rett: Hvor motor er montert høyere/står på motorheis og hvor toppfart er prioritert fremfor skyv og løft i middels/lav hastighet. Tempest+ fåes også i høyere pitch enn Enertia, så man kan kanskje si at det er propell som først begynner å komme til sin rett i hastigheter over 40 knop.

 

Enertia Eco: Fort gjort å blande, men ECO-varianten har fast 16" diameter, er kjent for å være litt tung på pitch (veldig lavt slip%) og går ikke lenger ned enn 17". Selv minste stigning vil sannsynligvis være for tung i forhold til å oppnå ønsket turtall i denne sammenheng.

 

4-bladere stål: Her er det et lite hull i Mercurys propell-program. Tidligere hadde de Vensura-serien som var en 4-blader med 14" diameter. Den er nå faset ut og finnes ikke lengre. Dermed har man Revolution-4 og Bravo-1. Bravo-1 begynner på 22" ,og er ikke aktuell selv om det er en topp propell. Revolution-4 (Rev-4) går ned til 15" (men akkurat 15" får dårlig omtale av en eller annen grunn - dårlig støp/form på askkurat dette pitchet?). Jeg kjører selv med Rev-4. En skikkelig stor og tung propell med skikkelig tykke blader. I denne sammenhengen litt som Mirage+. Gir lavt slip% og er tyngre å drive og vil nok ikke gi ønsket turtall. Litt synd, for dette er nesten den ultimate cruising-propellen som sparker båten opp i plan og har ballegrep og løft helt fra bunn. Passer veldig godt på min Suzuki med sin lave giring (2,50:1), men blir nok litt i overkant på F150 på denne båten (siden 15" utgaven av Rev-4 ikke synes å være like god som de andre pitchene).

 

Eneste mulige oddball-stål 4-blader blir da Trophy Plus som er 13,75" fast diameter og som fåes fra 17". Her det merkelig at den skal passe både 4,25" girkasse (75-115hk) og 4,75" girkasse (135/150hk og opp). Mercury skriver selv at 17" og 19" skal passe 4,25" girkasse, men har sett at man har kjørt 23" på en 140hk Suzuki med 4,25" girkasse - så her er det viktig/uviktig å holde koll på hubkit og denslags tlibehør.

 

Dette er bakgrunnen til at jeg foreslår Enertia i 17" eller 18".



×
×
  • Create New...