.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jeg vet ikke: Mercury sier selv at 17" og 19" er for 4,25" gearcase. På e-ribbing kjører de 23" på DF-140 som er en 4,25" gearcase. En kamerat kjørte samme propell (Trophy Plus 23") på en Yamaha F225/Stormway F-23. Helt klart at Mercury er veldig diffuse i sin beskrivelse av Trophy Plus.
Har hatte denne Trophy Plus 23" i egne hender, og kunne selv se at trommelen var mindre enn en standard 4,75" propell. Det merkeligste er at Mercury ikke kan beskrive applikasjonsområdet bedre på sine hjemmesider. De tror kanskje at alt er i beste hender hos forhandlerne og at kundene i 99% ikke merker noen forskjell-
Men nå er vi på båtplassen, og kunnskapen om propell er sannsynligvis større enn hos 99% av forhandlerne... Greit nok hvis man har en kompetent forhandler, men du finner neppe en her i Norge.
Altså: Hvis du har en 4,75" gearcase og trenger 17", så kan du kjøre Trophy Plus (selv om Mercury selv sier at 17" og 19" er for 4,25" gearcase. Eneste man trenger er en duppeditt/eksos-stoppring som Mercury tilfeldigvis produserer...
https://www.crowleymarine.com/parts/296998.cfm
Normalt hadde jeg ikke brydd meg. Man får tak i gode ekvivalenter fra Solas, men siden dette er en innbyttemulighet og mulighet for å spare unødige båtlapper...