Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har tidligere bare brukt papirkart, kompass, passer og paralellforskyver ombord i mine tidligere båter (solgte min siste båt i 1996). I fjor kjøpte jeg en Flipper 640 HT hvor tidligere eier hadde installert en Garmin GPSmap 721 xs. Den viste da fart i km/t og dybden i fot. Naboen i båthavna er litt mer datakyndig enn det jeg er så han fikk gjort det om slik at jeg nå ser fart i knop og dybde i meter. Det jeg er usikker på er: Det jeg mener er en fart som (av gammel ca 15 års båterfaring) skal tilsi å være 20 - 25 knop viser instrumentet å være 32 - 35 knop. Kan dette stemme? Jeg mener å ha hørt et sted at gps'en måler satelittfart og ikke fart over grunn!?!? (Hva nå enn det betyr!?) Eller er det sånn at instrumentet må oppgraderes med jevne mellomrom for å vise riktig fart? Jeg har lastet ned brukermanualen fra nettet, men for å være ærlig - så skjønner jeg ikke en dritt av den :nonod: Er det noen her som kjenner til dette instrumentet og kan gi meg noen forståelige kvikk-fiks løsninger? Jeg har en mistanke om at jeg ender opp med et trad. ekkolodd og papirkart, kompass, passer og paralellforskyver. 

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har tidligere bare brukt papirkart, kompass, passer og paralellforskyver ombord i mine tidligere båter (solgte min siste båt i 1996). I fjor kjøpte jeg en Flipper 640 HT hvor tidligere eier hadde installert en Garmin GPSmap 721 xs. Den viste da fart i km/t og dybden i fot. Naboen i båthavna er litt mer datakyndig enn det jeg er så han fikk gjort det om slik at jeg nå ser fart i knop og dybde i meter. Det jeg er usikker på er: Det jeg mener er en fart som (av gammel ca 15 års båterfaring) skal tilsi å være 20 - 25 knop viser instrumentet å være 32 - 35 knop. Kan dette stemme? Eller er det sånn at instrumentet må oppgraderes med jevne mellomrom? Jeg har lastet ned brukermanualen fra nettet, men for å være ærlig - så skjønner jeg ikke en dritt av den :nonod: Er det noen her som kjenner til dette instrumentet og kan gi meg noen forståelige kvikk-fiks løsninger? Jeg har en mistanke om at jeg ender opp med et trad. ekkolodd og papirkart, kompass, passer og paralellforskyver. 

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har tidligere bare brukt papirkart, kompass, passer og paralellforskyver ombord i mine tidligere båter (solgte min siste båt i 1996). I fjor kjøpte jeg en Flipper 640 HT hvor tidligere eier hadde installert en Garmin GPSmap 721 xs. Den viste da fart i km/t og dybden i fot. Naboen i båthavna er litt mer datakyndig enn det jeg er så han fikk gjort det om slik at jeg nå ser fart i knop og dybde i meter. Det jeg er usikker på er: Det jeg mener er en fart som (av gammel ca 20 års båterfaring) skal tilsi å være 20 - 25 knop viser instrumentet å være 32 - 35 knop. Kan dette stemme? Eller er det sånn at instrumentet må oppgraderes med jevne mellomrom? Jeg har lastet ned brukermanualen fra nettet, men for å være ærlig - så skjønner jeg ikke en dritt av den :nonod: Er det noen her som kjenner til dette instrumentet og kan gi meg noen forståelige kvikk-fiks løsninger? Jeg har en mistanke om at jeg ender opp med et trad. ekkolodd og papirkart, kompass, passer og paralellforskyver. 

• Create New...