tom Cognac
Jeg har tidligere bare brukt papirkart, kompass, passer og paralellforskyver ombord i mine tidligere båter (solgte min siste båt i 1996). I fjor kjøpte jeg en Flipper 640 HT hvor tidligere eier hadde installert en Garmin GPSmap 721 xs. Den viste da fart i km/t og dybden i fot. Naboen i båthavna er litt mer datakyndig enn det jeg er så han fikk gjort det om slik at jeg nå ser fart i knop og dybde i meter. Det jeg er usikker på er: Det jeg mener er en fart som (av gammel ca 15 års båterfaring) skal tilsi å være 20 - 25 knop viser instrumentet å være 32 - 35 knop. Kan dette stemme? Jeg mener å ha hørt et sted at gps'en måler satelittfart og ikke fart over grunn!?!? (Hva nå enn det betyr!?) Eller er det sånn at instrumentet må oppgraderes med jevne mellomrom for å vise riktig fart? Jeg har lastet ned brukermanualen fra nettet, men for å være ærlig - så skjønner jeg ikke en dritt av den Er det noen her som kjenner til dette instrumentet og kan gi meg noen forståelige kvikk-fiks løsninger? Jeg har en mistanke om at jeg ender opp med et trad. ekkolodd og papirkart, kompass, passer og paralellforskyver.