
Johannes
Diesel er tryggere enn bensin, det er derfor bensin krever tiltak for at det skal være trygt nok til at risikoen er akseptabel.
At mange ligger å sover på tikkende bomber...... Javel???
Det meste trenger vedlikehold og ettersyn for å opprettholde en akseptabel tilstand.
Selvantennelsestemperatur for diesel er ca. 250 grader, for bensin ca. 400 grader.
Slik at drivstoffsøl på f.eks. en turbo vil kunne antenne begge typer drivstoff.
Det som gjør diesel tryggere, og gjør at det ikke faller innenfor definisjonen til brannfarlige vesker, er det høye flammepunktet. For diesel er det over 65 grader. (Dog er diesel dekket av forskriften for brannfarlige vesker).
Altså må et diesel-søl varmes opp til over 65 grader før det avgis nok gasser til at en flamme antenner dampen.
For bensin er det minus 40 grader som er flammepunket. Med andre ord, bensin er svært lettanntennelig ved omgivelsestemperatur over minus 40. Diesel antenner først ved omgivelsestemperatur over 65 grader.
F.eks. Gnisten fra en startmotor har nok energi til å antenne dampen fra en bensinlekkasje.
En sigarettglo er imidlertid normalt ikke varm nok, noe Hollywood ikke har fått med seg....
Eller sagt på en annen måte: I motsetning til bensin må diesel varmes opp før det blir en brannfarlig veske.
Derfor er diesel tryggere.