Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Hei @stone Som nevnt over; kartdata får du ikke delt mellom disse plotterne. Men du kan faktisk få til å dele nokså mye annet.

 

Rent teknisk så lar det seg  gjøre å mate plotteren oppe (A65) med dybdedata (NMEA0183-kodene DBT og DPT). Data fra giveren som sitter i bunnen av båten sendes i formatet NMEA0183. Både C80 og A65 er i stand til å motta slike data. 

 

Din A65 vil forstå alle disse kodene nedenfor som altså er data matet inn i NMEA0183-formatet. I praksis får du mange av dem inn pr i dag via kompasset og GPS-antennen. Dersom du har autopilot koblet på systemet, så vil det også mate inn mange av disse kodene.

 

APB Autopilot Sentence "B"

BWC, Bearing & Distance to Waypoint - Great Circle

BWR, Bearing and Distance to Waypoint - Rhumb Line

DBT, Depth below transducer

DPT, Depth of Water

GLL, Geographic Position - Latitude/Longitude

GGA, Global Positioning System Fix Data

HDG, Heading - Deviation & Variation

HDM, Heading - Magnetic

HDT, Heading - True

RMA, Recommended Minimum Navigation Information

RMB, Recommended Minimum Navigation Information

RMC, Recommended Minimum Navigation Information

RTE, Routes

VLW, Distance Traveled through Water

VTG, Track made good and Ground speed

WPL, Waypoint Location

XTE, Cross-Track Error, Measured

ZDA Time & Date - UTC, day, month, year and local time zone

 

Men, for å rute signalene fra dybdemåleren / transduceren i skutebunnen, så må du sannsynligvis koble inn en NMEA0183 multiplexer. Det den gjør er å samle inn NMEA0183-data fra ulike sensorer for deretter å sende dem videre gjennom ulike utganger.

 

Din C80-plotter som i tillegg til NMEA0183 også har inngang for både SeaTalk og SeaTalk2 (= SeaTalkng = NMEA2000) kan egentlig kobles inn i et nokså omfattende nettverk. Ulempen er at man må ha en og annen overgang og må forstå en del av hvordan slike nettverk bygges opp. Men med det som idag er tilgjengelig av standardutstyr for sammenkobling av slikt utstyr, så kan man faktisk få nokså mye avanserte data til å flyte rundt her og der. 

 

Din C80 kan f eks presentere motordata og håndtere både radar, autopilot, ekkolodd mv. Du kan koble den opp mot nettverk som du kan se på en IPAD osv. Mulighetene er nesten uendelige, men det krever som nevnt litt kompetanse og litt penger. Men mange kunne nok likevel spart nokså mye penger på kjøp av nye plottere i 20-tusenkronersklassen ved å i stedet integrere bedre det man allerede har.

 

Edit: Skal du få maksimal fleksibilitet mht datautveksling nede og oppe, så bør begge maskiner helst være kompatible med NMEA2000. Skal du ha mulighet til å kjøre ett kart på to plottere, så de være av samme merke og ha denne funksjonen tilgjengelig. 

HansH

HansH

Hei @stone Som nevnt over; kartdata får du ikke delt mellom disse plotterne. Men du kan faktisk få til å dele nokså mye annet.

 

Rent teknisk så lar det seg  gjøre å mate plotteren oppe (A65) med dybdedata (NMEA0183-kodene DBT og DPT). Data fra giveren som sitter i bunnen av båten sendes i formatet NMEA0183. Både C80 og A65 er i stand til å motta slike data. 

 

Din A65 vil forstå alle disse kodene nedenfor som altså er data matet inn i NMEA0183-formatet. I praksis får du mange av dem inn pr i dag via kompasset og GPS-antennen. Dersom du har autopilot koblet på systemet, så vil det også mate inn mange av disse kodene.

 

APB Autopilot Sentence "B"

BWC, Bearing & Distance to Waypoint - Great Circle

BWR, Bearing and Distance to Waypoint - Rhumb Line

DBT, Depth below transducer

DPT, Depth of Water

GLL, Geographic Position - Latitude/Longitude

GGA, Global Positioning System Fix Data

HDG, Heading - Deviation & Variation

HDM, Heading - Magnetic

HDT, Heading - True

RMA, Recommended Minimum Navigation Information

RMB, Recommended Minimum Navigation Information

RMC, Recommended Minimum Navigation Information

RTE, Routes

VLW, Distance Traveled through Water

VTG, Track made good and Ground speed

WPL, Waypoint Location

XTE, Cross-Track Error, Measured

ZDA Time & Date - UTC, day, month, year and local time zone

 

Men, for å rute signalene fra dybdemåleren / transduceren i skutebunnen, så må du sannsynligvis koble inn en NMEA0183 multiplexer. Det den gjør er å samle inn NMEA0183-data fra ulike sensorer for deretter å sende dem videre gjennom ulike utganger.

 

Din C80-plotter som i tillegg til NMEA0183 også har inngang for både SeaTalk og SeaTalk2 (= SeaTalkng = NMEA2000) kan egentlig kobles inn i et nokså omfattende nettverk. Ulempen er at man må ha en og annen overgang og må forstå en del av hvordan slike nettverk bygges opp. Men med det som idag er tilgjengelig av standardutstyr for sammenkobling av slikt utstyr, så kan man faktisk få nokså mye avanserte data til å flyte rundt her og der. 

 

Din C80 kan f eks presentere motordata og håndtere både radar, autopilot, ekkolodd mv. Du kan koble den opp mot nettverk som du kan se på en IPAD osv. Mulighetene er nesten uendelige, men det krever som nevnt litt kompetanse og litt penger. Men mange kunne nok likevel spart nokså mye penger på kjøp av nye plottere i 20-tusenkronersklassen ved å i stedet integrere bedre det man allerede har.



×
×
  • Create New...