
HansH
Hei @stone Som nevnt over; kartdata får du ikke delt mellom disse plotterne. Men du kan faktisk få til å dele nokså mye annet.
Rent teknisk så lar det seg gjøre å mate plotteren oppe (A65) med dybdedata (NMEA0183-kodene DBT og DPT). Data fra giveren som sitter i bunnen av båten sendes i formatet NMEA0183. Både C80 og A65 er i stand til å motta slike data.
Din A65 vil forstå alle disse kodene nedenfor som altså er data matet inn i NMEA0183-formatet. I praksis får du mange av dem inn pr i dag via kompasset og GPS-antennen. Dersom du har autopilot koblet på systemet, så vil det også mate inn mange av disse kodene.
BWC, Bearing & Distance to Waypoint - Great Circle
BWR, Bearing and Distance to Waypoint - Rhumb Line
DPT, Depth of Water
GLL, Geographic Position - Latitude/Longitude
GGA, Global Positioning System Fix Data
HDG, Heading - Deviation & Variation
HDM, Heading - Magnetic
HDT, Heading - True
RMA, Recommended Minimum Navigation Information
RMB, Recommended Minimum Navigation Information
RMC, Recommended Minimum Navigation Information
RTE, Routes
VLW, Distance Traveled through Water
VTG, Track made good and Ground speed
WPL, Waypoint Location
XTE, Cross-Track Error, Measured
ZDA Time & Date - UTC, day, month, year and local time zone
Men, for å rute signalene fra dybdemåleren / transduceren i skutebunnen, så må du sannsynligvis koble inn en NMEA0183 multiplexer. Det den gjør er å samle inn NMEA0183-data fra ulike sensorer for deretter å sende dem videre gjennom ulike utganger.
Din C80-plotter som i tillegg til NMEA0183 også har inngang for både SeaTalk og SeaTalk2 (= SeaTalkng = NMEA2000) kan egentlig kobles inn i et nokså omfattende nettverk. Ulempen er at man må ha en og annen overgang og må forstå en del av hvordan slike nettverk bygges opp. Men med det som idag er tilgjengelig av standardutstyr for sammenkobling av slikt utstyr, så kan man faktisk få nokså mye avanserte data til å flyte rundt her og der.
Din C80 kan f eks presentere motordata og håndtere både radar, autopilot, ekkolodd mv. Du kan koble den opp mot nettverk som du kan se på en IPAD osv. Mulighetene er nesten uendelige, men det krever som nevnt litt kompetanse og litt penger. Men mange kunne nok likevel spart nokså mye penger på kjøp av nye plottere i 20-tusenkronersklassen ved å i stedet integrere bedre det man allerede har.
Edit: Skal du få maksimal fleksibilitet mht datautveksling nede og oppe, så bør begge maskiner helst være kompatible med NMEA2000. Skal du ha mulighet til å kjøre ett kart på to plottere, så de være av samme merke og ha denne funksjonen tilgjengelig.