PolarLi
I stedet for å fylle hele tanken med 98 oktan, så kan du ta løs slangen å kjøre 98 (med evt tilsetning) kun i gjennom motoren og tilhørende slanger og filter. Da holder det med en liter eller to. Et alternativ, muligens det aller beste, er å bruke alkylatbensin og samme prosedyre.
Min anbefaling for tanken i båten er bare å kjøre den så langt ned som mulig om høsten, og så fylle den opp med frisk bensin til våren.
Når det gjelder tilsetninger har jeg null erfaring da jeg aldri har brukt det. Til dags dato har jeg nemmelig aldri opplevd trøbbel, eller sett skader eller antydning til skader i drivstoffsystemet med 95 oktan og vinter eller sommerlagring på mange forskjellige motorer, både forgasser, EFI og Etec. Men jeg er forberedt på å bruke tilsetninger hvis drivstoffkvaliteten skulle forverre seg.
Forresten en ting til, å lese amerikanske forum om bensin og lagringsproblemer de har der borte, kan skremme vettet av de fleste, men det er viktig å huske at bensinkvaliten de har der er mange ganger verre enn den vi har her i norge. De har også et langt varmere klima som forverrer ytterligere.