Jump to content

Brukervennlighet ved radar på kartplotter, erfaringer?

MagnusM

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe ny navigasjonsplattform, og da lurer jeg på; Hvis vi ser bort fra Furuno og tilsvarende "profesjonelle" oppsett.. -hva vil dere anbefale av merke/modell når det gjelder fornuftig og enkelt brukergrensesnitt for radarfunksjonene? Tenker på det med clutter, gain, EBL, VRM osv. Er det noen som utmerker seg i enkel og god betjening av dette? Takker for innspill.

Nå har jeg ikke mye erfaring men jeg har hatt JRC, Furuno og i sommer kjøpte jeg 3G Simrad. Sistnevnte er jeg veldig fornøyd med. Her har en enkle funksjoner, men også mer "proffe" funksjoner om en ønsker å bruke dem. Jeg ble liksom aldri kompis med Furuno, men grensesnittet og funksjonaliteten til JRC 1500 syntes jeg var veldig bra. Veldig enkel radar med godt bilde og lite ghost ekko. 

Har også hatt en Samyoung med 10,2" skjerm og 4kw antenne. Den var helt rå, men passer nok mest for yrkesfiskere og den kategorien.  Mye der jeg ikke hadde behov for samt at antennen var stor 60cm. Så det så litt dumt ut på en Viking 31 kalesjebåt :wink:

Roger og Olina skrev 4 minutter siden:

Nå har jeg ikke mye erfaring men jeg har hatt JRC, Furuno og i sommer kjøpte jeg 3G Simrad. Sistnevnte er jeg veldig fornøyd med. Her har en enkle funksjoner, men også mer "proffe" funksjoner om en ønsker å bruke dem. Jeg ble liksom aldri kompis med Furuno, men grensesnittet og funksjonaliteten til JRC 1500 syntes jeg var veldig bra. Veldig enkel radar med godt bilde og lite ghost ekko. 

Har også hatt en Samyoung med 10,2" skjerm og 4kw antenne. Den var helt rå, men passer nok mest for yrkesfiskere og den kategorien.  Mye der jeg ikke hadde behov for samt at antennen var stor 60cm. Så det så litt dumt ut på en Viking 31 kalesjebåt :wink:

Gode innspill! Har også erfaring med Simrad 3g. Veldig bra radar, men synes av og til at brukervennligheten på NSS12 maskina var så som så.. mulig det er bedre på EVO.

MagnusM skrev for 2 timer siden:

Gode innspill! Har også erfaring med Simrad 3g. Veldig bra radar, men synes av og til at brukervennligheten på NSS12 maskina var så som så.. mulig det er bedre på EVO.

Evo3 er betraktelig mer brukervennlig enn første generasjons NSS. Radar interfacet til Simrad er svært bra. 

3G og 4G radarene er erstattet av Halo20, Halo20+ og Halo24. Halo20+ og Halo24 er de mest avanserte og beste lukkede radarene på markedet. Halo20 er erstatningen for 3G, mangler en del av de avanserte funksjonene de to andre har, men er en god radar. Jeg har erfaring med alle 5 Simrad radarene jeg har omtalt her. 

abbor skrev for 7 timer siden:

Evo3 er betraktelig mer brukervennlig enn første generasjons NSS. Radar interfacet til Simrad er svært bra. 

3G og 4G radarene er erstattet av Halo20, Halo20+ og Halo24. Halo20+ og Halo24 er de mest avanserte og beste lukkede radarene på markedet. Halo20 er erstatningen for 3G, mangler en del av de avanserte funksjonene de to andre har, men er en god radar. Jeg har erfaring med alle 5 Simrad radarene jeg har omtalt her. 

Takker så mye!

Må vel snart også anskaffe ny radar da den jeg har nå begynner å dra på åra Simrad CX44 men en så lenge fungerer den. Etter å i noen år å ha brukt en Deca BridgeMaster E Vision, har det alltid vært en funksjon jeg har savnet på mindre radarer og det er å kunne kjøre med HU RM (Vanlig radarbilde) og TT (sann bevegelse på radarmål med musespor eller hale om en vill). Dette gir veldig bra visuell informasjon om trafikkbildet rundt deg. Noen som vet om noen av dagens lystbåtradarer har fått denne funksjonaliteten? 

Bårdp skrev 9 minutter siden:

Må vel snart også anskaffe ny radar da den jeg har nå begynner å dra på åra Simrad CX44 men en så lenge fungerer den. Etter å i noen år å ha brukt en Deca BridgeMaster E Vision, har det alltid vært en funksjon jeg har savnet på mindre radarer og det er å kunne kjøre med HU RM (Vanlig radarbilde) og TT (sann bevegelse på radarmål med musespor eller hale om en vill). Dette gir veldig bra visuell informasjon om trafikkbildet rundt deg. Noen som vet om noen av dagens lystbåtradarer har fått denne funksjonaliteten? 

Du tenker på echo-trails? Hvis jeg husker riktig mener jeg at min forrige Simrad 3g hadde det, og jeg innbiller meg at det er nokså vanlig på de fleste radarer nå (rett meg om jeg tar feil). Det som er til like stor hjelp er jo Arpa/Marpa, men her varierer det nok litt mer ifht pris.

Ja det er ecco-trails jeg tenker på men prøver og holde meg til Norsk. Når en kjører med vanlig radarbilde HU/RM og setter på vanlig echo-trails gir jo alt "slepespor" og bildet blir nærmest uleselig om en har noe fart. Men med true-trails er det kun andre mål i bevegelse som gir slepespor. ARPA kan en bare glemme da det ikke er mulig å betjene en radar i en liten båt med høy fart i dårlig vær. Men ned denne funksjonen får en den informasjonen en tenger uten å røre radaren.

Din Simrad radar har bare navnet felles med dagens modeller, magnetron baserte radarer, uansett alder, er kjøpt inn fra andre produsenter (Anritsu, Koden og JRC). Halo radarene er solid state pulskompresjonsradarer utviklet internt i Navico av teamet i New Zealand som også utviklet BR24, 3G og 4G bredbåndsradarene. 

Hvis du vil ha true trails så er det NU TM og CU TM som gjelder. Med RM så får også land og andre stillestående mål trails. 

Med RM så får også land og andre stillestående mål trails. 

Nei det var det som var det geniale med Deca BridgeMaster E Vision at en kunne kjøre true trails med radaren i RM. Både med kurs opp og baug opp. Om en kjører TM vil true trails komme av seg selv men da kjører jo båren rundt i radarbilde som på en annen plotter.

For meg som lærte å bruke radar på 70 tallet henger det enda i ryggmargen at bilde skal ha baug opp. Mens kart og plotter skal ha nord opp. Men uansett de nye radarene har nok mye bedre ytelse på kort hold og langt flere muligheter en den jeg har nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...