Jump to content

Beneteau First 24 som første familiebåt


NadiaK.

Recommended Posts

Hei! 

 

Vi planlegger å kjøpe vår første familiebåt. Etter har vært på utkikk etter den i noen måneder fant vi endelig en Beneteau First 24 som virker både rimelig og praktisk https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=187335940

 

Drar for å se på båten på fredag, men har Ikke muligheten til å ha med en båtkyndig person. Båten er gammel så må vel regne med litt kosmetisk å rette opp, men det står også i annonsen at

"Båten tar inn noe regnvann som legger seg i dørken og trenger noe innvendig vedlikehold." 

 

Det jeg trenger hjelp til er litt betryggende råd angående kjøpet og hvor dyrt det kan være å fikse en sånn lekkasje av regnvann.

 
 
Redigert av NadiaK. (see edit history)
Link to post

Lekkasje rundt vinduer, luker etc er vel mer regelen enn unntaket i båt. Det kan være krevende og til tider frustrerende å finne ut av, men dyrt er det ikke. Utfordringen er å finne ut hvor det kommer fra, vannet følger minste motstands vei og kan dryppe fra et helt annet sted enn der det kommer inn. Men når lekkasjepunktet først er funnet kan det tettes med enkle, rimelige remedier. Captain Tolleys, Tek7, butylmasse etc. Alt etter hvor lekkasjen er. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kan du si noe mer om hva du legger vekt på for båten?  M.h.t. First 24 tenker jeg mer på regatta og seilegenskaper, ikke komfort og familie (tur) båt. Uansett kan det være betydelig arbeid med å reparere en sliten båt, er det litt lekkasjer rundt vinduer er det relativt greit å reparere. Er det vann i sandwich-skrog (vet ikke om denne har det?) kan det være veldig mye jobb. For alle brukte seilbåter er tilstand til kjøl og kjølinnfesting viktig å vite noe om. Videre tilstand på seil og rigg. Seil er enkelt å inspisere. Kjøl og rigg kan være værre. 

Link to post
index skrev for 9 timer siden:

Lekkasje rundt vinduer, luker etc er vel mer regelen enn unntaket i båt. Det kan være krevende og til tider frustrerende å finne ut av, men dyrt er det ikke. Utfordringen er å finne ut hvor det kommer fra, vannet følger minste motstands vei og kan dryppe fra et helt annet sted enn der det kommer inn. Men når lekkasjepunktet først er funnet kan det tettes med enkle, rimelige remedier. Captain Tolleys, Tek7, butylmasse etc. Alt etter hvor lekkasjen er. 

Takk for svar. Blir nok krevende for oss som ikke har så mye båterfaring. Tenker at det viktigste er å finne ut om det er ferskvann eller saltvann som samler seg der. Så kan man i hvertfall være trygg på at det er bare regnvann som kommer inn.

Link to post
Krimart skrev for 9 timer siden:

Kan du si noe mer om hva du legger vekt på for båten?  M.h.t. First 24 tenker jeg mer på regatta og seilegenskaper, ikke komfort og familie (tur) båt. Uansett kan det være betydelig arbeid med å reparere en sliten båt, er det litt lekkasjer rundt vinduer er det relativt greit å reparere. Er det vann i sandwich-skrog (vet ikke om denne har det?) kan det være veldig mye jobb. For alle brukte seilbåter er tilstand til kjøl og kjølinnfesting viktig å vite noe om. Videre tilstand på seil og rigg. Seil er enkelt å inspisere. Kjøl og rigg kan være værre. 

Takk for svar.

Har ikke tenkt på regatta, ihvertfall ikke ennå :). Vi letter etter en båt som er mindre enn 8 meter da vi har lest om at man ikke trenger båtsertifikat i såfall. Vi har RYA sertifikater og har ikke rukket å få nye i Norge. 

Vi tenker at denne First 24 har mye komfort for å være så liten båt. Jeg har faktisk ikke sett andre båter under 26 ft som har  6 soveplasser og separat toalett/vask. Noe som er viktig på familietur med barn. 

 

Da vi ikke har stor budsjett er vi selvfølgelig forberedt på at det er stor risiko ved kjøp av en så gammel båt. Takk for tipset om sandwich-skrog. Skal prøve å finne ut om den båten har det. 

At rigg må også sjekkes har er ikke tenkt på. Skal lese litt om det og. Ser nå et det stå i annonsen at båten "selges som den er" . Betyr det at båten er i vesentlig dårligere stand enn man kan forvente?

Redigert av NadiaK. (see edit history)
Link to post
Ask skrev 15 minutter siden:

Hei

 

Eg meiner at det er viktig å finna ut kvifor ikkje senkekjølen lar seg heva. Er det pga. grunnstøyting?

 

Ask

 

Takk for innspill. Dette var et veldig godt spørsmål! Skal prøve å finne ut av det, men gå ut ifra at man må løfte båten for inspeksjon, noe vi ikke få til. Kan det være andre årsaker til at senkekjølen ikke lar seg heve? Båt som gikk på grunn vil vi selvfølgelig ikke kjøpe.

Link to post
NadiaK. skrev for 3 timer siden:

Takk for svar. Blir nok krevende for oss som ikke har så mye båterfaring. Tenker at det viktigste er å finne ut om det er ferskvann eller saltvann som samler seg der. Så kan man i hvertfall være trygg på at det er bare regnvann som kommer inn.

 

De fleste båter lekker litt før eller siden. Så jeg ville ikke ha latt dette hindre handelen. Når det er sagt, så er det mye små rimelige seilbåter på markedet, så det er kanskje like greit å finne en som er "klar til bruk"? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
NadiaK. skrev for 16 timer siden:

Takk for svar.

Vi letter etter en båt som er mindre enn 8 meter da vi har lest om at man ikke trenger båtsertifikat i såfall. Vi har RYA sertifikater og har ikke rukket å få nye i Norge. 

 

For båter 8-15 meter kreves det kun båtførerbevis, det er forholdsvis enkelt og rimelig og har dere ikke det vil jeg uansett anbefale å ta det. 

 

NadiaK. skrev for 16 timer siden:

Da vi ikke har stor budsjett er vi selvfølgelig forberedt på at det er stor risiko ved kjøp av en så gammel båt. Takk for tipset om sandwich-skrog. Skal prøve å finne ut om den båten har det. At rigg må også sjekkes har er ikke tenkt på. Skal lese litt om det og. Ser nå et det stå i annonsen at båten "selges som den er" . Betyr det at båten er i vesentlig dårligere stand enn man kan forvente?

 

 Tja, 40 000 minus prutningsmonn er jo ikke all verden, men med utgifter til båtplass, opplagsplass og vedlikehold/oppgraderinger blir det gjerne noen kroner etterhvert likevel. Det er verdt å tenke på at du kjøper et objekt som både tar plass og koster å eie.  Som nevnt er det lurt å undersøke hvorfor det ikke er mulig å heve senkekjølen. De fleste båter i denne alderen har vært på grunn en gang, men spørsmålet er hva er tilstanden i dag m.h.t. kjøl og kjølinnfesting. 

 

 

Link to post

Beneteau First 24 har antakelig samme type svingkjøl som First Class 8. Det ligger en beskrivelse av kjøloppheng og bytte av kjølbolter på hjemmesiden til FC8-klubben. Det er ikke nødvendigvis noe dramatikk i at kjølen ikke lar seg sveive opp. Det kan bl.a. skyldes at bolten som kobler løftemekanismen til kjølen er rustet bort, eller at løftemekanismen av en eller annen grunn har låst seg.  Kjølen henger på selv om løftemekanismen ikke virker. Men det er uansett praktisk å kunne løfte kjølen.  

 

Båten har ligget til salgs lenge. Det burde gi prutningsmonn. 

 

 

 

 

first_24_drawing.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...