Jump to content

Edit History

Frodel70

Frodel70

Kaffelars skrev 1 time siden:

gå opp et hakk i stigning, eks. B8/C8 evt. J/A7 el. J/A8


har fått vite at optimale propeller for denne båten er B8. For stålpropell slutter serien på C7 og den blir for liten. Tenker jeg går for B8 men Volvo anbefaler stålpropell til alle båter med over 240 hk og hastight over 38 knop så skulle gjerne hatt det hvis det var mulig.

Bytte av drev er et langtidsprosjekt i tilfelle jeg bytter til en større motor eller vil bruke stålpropell. Har lest at 1,78:1 brukes av diesel og big block motorer da den tåler mer dreimoment, men at 1,95:1 er det som leveres til small block V8 og at 2,30:1 ble levert til V6 og de mindre V8 motorene.

Motoren og båten gjør nå 37 knop ved 4800 omdreininger. Vet ikke hvor mye ekstra fart et B8 oppsett vil gi, men med det er jeg på max stigning for 2,30:1. Jeg vet ikke hvor mye slip det resulterer i men jeg mistenker det for å være lite gunstig at propellen har max stigning sammenlignet med lavere stigning som snurrer raskere. Du kanskje vet?

 

Kaffelars skrev 1 time siden:

Har du 2,3:1 så er dette evt. 1,95:1 riktig gearing for det turtallet du får på inngående aksel, hvilen motor har du egentlig?


Motoren ble byttet til en ny long block på 260 hester i 2014. Båten fikk V8 og drev på nitti tallet og det ble opplyst at det var en AQ271 da jeg kjøpte båten, men jeg har funnet eldre informasjon fra forrige eier som sier det var en AQ260 som ble satt i.

V6 ville sikkert vært mer gunstiv med tanke på vekt, men motoren som står i virker fint så kommer nok til å beholde den til den ev. ryker. Har forresten fått tilbud om et par DP-E drev med 1,78:1 så jeg kan muligens få satt sammen et fungerende drev til en fin pris etterhvert. Virker ikke som det er gunstig å bygge om det jeg har og det fungerer greit så det får stå slik det er intil videre.

Frodel70

Frodel70

Kaffelars skrev 42 minutter siden:

gå opp et hakk i stigning, eks. B8/C8 evt. J/A7 el. J/A8


har fått vite at optimale propeller for denne båten er B8. For stålpropell slutter serien på C7 og den blir for liten. Tenker jeg går for B8 men Volvo anbefaler stålpropell til alle båter med over 240 hk og hastight over 38 knop så skulle gjerne hatt det hvis det var mulig.

Bytte av drev er et langtidsprosjekt i tilfelle jeg bytter til en større motor eller vil bruke stålpropell. Har lest at 1,78:1 brukes av diesel og big block motorer da den tåler mer dreimoment, men at 1,95:1 er det som leveres til small block V8 og at 2,30:1 ble levert til V6 og de mindre V8 motorene.

Motoren og båten gjør nå 37 knop ved 4800 omdreininger. Vet ikke hvor mye ekstra fart et B8 oppsett vil gi, men med det er jeg på max stigning for 2,30:1. Jeg vet ikke hvor mye slip det resulterer i men jeg mistenker det for å være lite gunstig at propellen har max stigning sammenlignet med lavere stigning som snurrer raskere. Du kanskje vet?

 

Kaffelars skrev 44 minutter siden:

Har du 2,3:1 så er dette evt. 1,95:1 riktig gearing for det turtallet du får på inngående aksel, hvilen motor har du egentlig?


Motoren ble byttet til en ny long block på 260 hester i 2014. Båten fikk V8 og drev på nitti tallet og det ble opplyst at det var en AQ271 da jeg kjøpte båten, men jeg har funnet eldre informasjon fra forrige eier som sier det var en AQ260 som ble satt i.

V6 ville sikkert vært mer gunstiv med tanke på vekt, men motooren som står i virker fint så kooommer nok til å beholde den til den ev. ryker. Har forresten fått tilbud om et par DP-E drev med 1,78:1 så jeg kan muligens få satt sammen et fungerende drev til en fin pris etterhvert. Virker ikke som det er gunstig å bygge om det jeg har og det fungerer greit så det får stå slik det er intil videre.



×
×
  • Create New...