Mastiff
Jeg må få lagt ut en moring før nordosten begynner her, den sto i fjor på i nærmere to måneder sammenhengende, med alt fra storm til frisk bris. Så planen er å legge ut tre steiner med hull gjennom som jeg henter på en veibyggeplass i nærheten, for det ligger en del der med hull etter boring og sprengning. Først en på kanskje 20 kilo og så to på rundt 40 kilo etter hverandre. Så trekker jeg kjetting gjennom dem med en meters avstand. Da kan den første lette fra bunnen ved kraftige bølger, som en rykkdemper, mens de to andre ligger fast og hindrer at moringen blir trukket innover. Det blir syrefastkjetting mellom dem, og jeg skal hindre at den glir gjennom ved å ha syrefaste sjakler på hver side av hullet. Så skal jeg ha to moringstau festet i hver sin lenke og begge festet i fortøyningsbøyen og en reservebøye, for å være sikker på at jeg ikke mister kjettingen og må drive med fridykking i desember. Jeg kan ikke bruke tau på hele greia, for det vil jo bli gnagd ganske fort i stykker av kanten på steinene.
Men vil 6 millimeters holde på en sånn båt med et overbygg på rundt 2 m høyde og 130 cm bredde som vinden vil ta tak i, selv i storm? Eller bør jeg ha 8 mm både for styrken og sånn at ikke steinen skal gnage i stykker kjettingen? Det vil jo bli litt bevegelse i greiene, og over årene kan det kanskje skje ting der. Eller kanskje syrefast kjetting tåler stein bedre enn steinen tåler kjettingen? Så mange spørsmål...