Mastiff
Takk for innspill, alle sammen!
@Grand Banks jr Huff, mye mer å tenke på her enn det falt meg inn... Det er ikke min første moring, men på den første (en stein på kanskje 40 kilo) røyk tauet etter noen år, men da med en mindre båt. Forsikringssaken skaffet meg min forrige båt... Jeg har alltid lurt på hvor lenge sånne ringer varer. De er jo galvanisert, ikke syrefaste, så de kan vel ikke være evigvarende? En entreprenør her legger ut tunge (1,5 tonn) betongmoringer, men det kommer på opp mot ti høvdinger med alt, og det er jo dobbelt så mye som det vil koste med en sånn ring, tau og bøye.
@ivar Det var det som egentlig var planen ved å ha tre steiner etter hverandre, for da ville den første fungert som daumann, mens de to siste holdt seg tilbake. Men samme virkning kan vel oppnås med en tung moring og fjær eller gummi på tauet som går til båten.
@Komodo Jeg har fisket mindre hummer i de siste årene, det blir mer kreps. Det med Bruce-ankeret er jo en god idé, men jeg tror det blir å satse på vekta. På moringen, ikke meg, altså... Eller kanskje en ring og et anker? Lurer på hvordan det vil funke med et anker foran som daumann og så ringen bak.
@lnjk Jeg har tenkt å bruke det spesielle moringstauet med bly fra Robline, eller noe tilsvarende. Det skal tåle det utrolige og holde i evigheter.
@index Enda et argument for tauet.