Mastiff
@Ask Å grave et lite hull i sanden for å få ned spissen av et 15 kilos anker kan vel ikke være den veldig store jobben. Og som jeg har skrevet lenger oppe i tråden ved bildene, så kan jeg ikke legge noe langt ute. Jeg tok et grovt øyemål i går ettermiddag, og jeg har nok ikke mer enn absolutt maksimum rundt ti meter jeg kan bruke, helst mindre, hvis det går an. Jeg kan heller ikke bruke en stor betongmoring, da den vil se for voldsom ut og jeg må unngå å tirre grunneieren i bukta. Så jeg kan bare bruke den 60-kilos betongklumpen forholdsvis nær min egen båt og brygge.
Jeg vurderer faktisk å droppe stor fortøyningsbøye og heller bare ha en liten teinedobbe som er akkurat nok til å holde oppe den delen av tauet jeg skal hekte på båten. Da kan jeg ha betongklumpen mye nærmere båten. Det må nok bli fortøyningsbøye for å funke ved nærmere ettertanke.
Polstring ville helt klart vært lurt med vanlig tau, ja. Men så vidt jeg har forstått, er det ikke nødvendig på moringstau. Det har polyuretanbelegg som skal gjøre at det ikke er utsatt for slitasje og nedfiling.
Her er en Paint-tegning av sånn omtrent som jeg tenker det. All belastning vil bli i riktig retning for ankerne. Fortøyningene i land vil jo ta seg av bevegelser utover, og de vil uansett ikke være noe å snakke om, siden båten ligger helt i ly forfra, og fra den siden som er bort fra brygga, så den blir ikke presset mot brygga eller fra land.
Jeg kommer også til å dobbeltsikre meg de første stormene ved å ha et tau fra et tre på land skrått bak båten som henger litt slakt, sånn at jeg vil kunne se om det fremdeles er slakt etter uværet.