Jump to content

Edit History

NoobMatrosen

NoobMatrosen

6 år gammel Mercury F20 som er meget lite brukt, 30-40 timer. Motor har noen sesonger ikke vært brukt og noen lite. 2 første år var vel 25 timer. Har skiftet impeller for å se om kjølestråle ble bedre,  men nei. Greit nok, impellerskifte var ok å få gjort da den forrige hadde begynt å "satt seg" i fasongen. Kjølestråle virker ok etter start, men blir svakere og mer ujevn etterhvert, så det skjer vel når termostaten begynner å slå inn.

 

Motoren ble ikke ferskvannskjølt en av høstene tilbake i tid, men ellers ble dette gjort, og den fikk kjørt bra mengde ferskvann. 

Kan dette handle om at termostaten er blitt dårlig allerede, eller er det allerede blitt for mye saltavleiring i kanalene i blokka, og at dette viser seg når termostaten slår inn og kobler over til "motor-sløyfa"? Noen som har tips/erfaringer?

 

En annen ting: er det vanlig at det skvetter ut vann i midten på stammen? Det skjer omtrent ved den nedre innfestingen av braketten på stammen. Usikker på om det var slik før...

NoobMatrosen

NoobMatrosen

6 år gammel Mercury F20 som er meget lite brukt, 30-40 timer. Motor har noen sesonger ikke vært brukt og noen lite. 2 første år var vel 25 timer. Har skiftet impeller for å se om kjølestråle ble bedre,  men nei. Greit nok, impellerskifte var ok å få gjort da den forrige hadde begynt å "satt seg" i fasongen. Kjølestråle virker ok etter start, men blir svakere og mer ujevn etterhvert, så det skjer vel når termostaten begynner å slå inn.

 

Motoren ble ikke ferskvannskjølt en av høstene tilbake i tid, men ellers ble dette gjort, og den fikk kjørt bra mengde ferskvann. 

Kan dette handle om at termostaten er blitt dårlig allerede, eller er det allerede blitt for mye saltavleiring i kanalene i blokka, og at dette viser seg når termostaten slår inn og kobler over til "motor-sløyfa"? Noen som har tips/erfaringer?



×
×
  • Create New...