
ebonita
Jag hade 18" x 18" fyrbladig på min Nimbus 3000 med en 200 hkr TAMD41B och då uppnåddes väl omkring 23 knop.
Den varvade då c:a 3550 rpm dvs 1840 rpm propelleraxelvarvtal med MS3 backslag.
Propellerdiametern bestäms av avståndet från propellerbladen till skrovet och där är troligen 18" optimalt.
Men förhållandet fart/varvtalstigningen bestäms ju huvudsakligen av stigningen.
Förhållandet mellan teoretisk och verklig tillryggalagd sträcka per propellervarv kallas slip och finns beräknat i tredje kolumnen i tabellen nedan.
Med 222 hkr borde siktet vara att uppnå 25-26 knop med vid max varvtal på motorn
Nedan en tabell med prestanda på min ganska tungutrustade Nimbus 3000.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Med lite regula de tri kan Du få en uppfattning om vilken propellerstigning som ger rätt varvtal på propelleraxeln vid max motorvarvtal och lagom slip-faktor. Du kan ju prova någonstans kring 0,75 | ||||||||||||||||