Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Jag hade 18" x 18" fyrbladig på min Nimbus 3000 med en 200 hkr TAMD41B och då uppnåddes väl omkring 23 knop.

Den varvade då c:a 3550 rpm dvs 1840 rpm propelleraxelvarvtal med  MS3 backslag.

Propellerdiametern bestäms av avståndet från propellerbladen till skrovet och där är troligen 18" optimalt.

Men förhållandet fart/varvtalstigningen bestäms ju huvudsakligen av stigningen.

Förhållandet mellan teoretisk och verklig tillryggalagd sträcka per propellervarv kallas slip och finns beräknat i tredje kolumnen i tabellen nedan.

Med 222 hkr borde siktet vara att uppnå 25-26 knop med vid max varvtal på motorn

Nedan en tabell med prestanda på min ganska tungutrustade Nimbus 3000.

bild.png.cabdbb3fd6e7c56c41906861ff6cc028.png

   
                   

 

     
Med lite regula de tri kan Du få en uppfattning om vilken propellerstigning som ger rätt varvtal på propelleraxeln vid max motorvarvtal och lagom slip-faktor. Du kan ju prova någonstans kring 0,75
               
                     
 
   
 
                           
                         
                         
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                         
                           
   

 

ebonita

ebonita

Jag hade 18" x 18" fyrbladig på min Nimbus 3000 med en 200 hkr TAMD41B och då uppnåddes väl omkring 23 knop.

Den varvade då c:a 3550 rpm dvs 1840 rpm propelleraxelvarvtal med  MS3 backslag.

Propellerdiametern bestäms av avståndet från propellerbladen till skrovet och där är troligen 18" optimalt.

Men förhållandet fart/varvtalstigningen bestäms ju huvudsakligen av stigningen.

Förhållandet mellan teoretisk och verklig tillryggalagd sträcka per propellervarv kallas slip och finns beräknat i tredje kolumnen i tabellen nedan.

Med 222 hkr borde siktet vara att uppnå 25-26 knop med vid max varvtal på motorn

Nedan en tabell med prestanda på min ganska tungutrustade Nimbus 3000.

bild.png.cabdbb3fd6e7c56c41906861ff6cc028.png

   
                   

 

     
Med lite regula de tri kan Du få en uppfattning om vilken propellerstigning som ger rätt varvtal på propelleraxeln vid max motorvarvtal och lagom slip-faktor. Du kan ju prova någonstans kring 0,75
               
                     
 
   
 
                           
                         
                         
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
   

bild.png



×
×
  • Create New...