
Grand Banks jr
Du har vel en sinkanode i varmeveksler. Skrur du ut den litt så vil du jo se hva som dukker opp? Men da blir det søl i båten.
Men personlig hadde jeg startet motoren og kjørt den varm slik at man er garantert god blanding overalt. Koster litt i ny frostvæske til sjøvannskretsen, men du er sikker på at motoren ikke fryser i stykker.
Du får motoren raskere varm dersom du setter en kanne med frostvæske på dørken, og tar en slange fra den og ned på innsuget på sjøvannspumpen, og tar en slange fra kjølevann ut på giret og tilbake til kannen.
Når motoren er startet, ikke før, så må du da også bruke en vannslange og spyle vann inn i eksosslangen. Samt du må stoppe vannet i eksosslangen før du skrur av motoren. Det er viktig at du ikke spyler vann inn i den slangen når motoren ikke går. Kun spyle når motor går.
Da vil du relativt raskt få motor opp i driftstemp på en kontrollert og fin måte ved å ha høy tomgang, og termostaten vil åpne seg.
Når du er ferdig så kopler du slange fra gir tilbake på eksosbend og kjører motoren igjen til kannen er tom. Da bør du ha frostvæske gjennom hele eksosen også.
-
Et alternativ til dette er å gjøre som du har gjort, MEN ta en defekt termostat og fjerne innmaten slik at den er åpen hele tiden. Da burde sirkuleringen bli bra.
PS: Jeg har kun egen erfaring med modellen før: TMD40A. For den har jeg laget en kanne med skroggjennomføring "feil vei" slik at jeg har en slange som går fra nederst i den til innsuget på sjøvannspumpen - og en lang slange fra gir til samme kanne. Da sirkulerer jeg hele sjøvannskretsen til samme kanne. Bruker den for å kjøre Systemrens blant annet.
20 liters kanne. Her fra kjøring med Systemrens.
Skroggjennomføring "feil vei" i kannen. Tettet med litt Tec7.
Her er slange som går til eksosbend. Åpner for vann ETTER at motor er startet, og stenger FØR motor stoppes. Dette for å hindre at vann kan gå feil vei og inn i turbo og eksosmanifold.