Jump to content

Edit History

JRK

JRK

For meg er det i utgangspunktet en opplagt reklamasjonssak. En thruster er laget for å vare i over 5 år. Står ingen ting i manualene på mine thrustere at man skal blåse bort børstestøv hvert år. Men det er helt sikkert lurt på ett eller annet tidspunkt å gjøre det.

På den annen side har thrusteren vært utsatt for belastning ved at det har vært noe i tunellen eller at den er kjørt ubelastet, så har man en dårlig sak.

(Mine sleipner  thrustere har gått siden 2007 uten annen vedlikehold en sjekking av olje og bytting av sinkanoder)

 

En annen detalj gjelder denne strøm målingen og at sikringen ikke har røket. Slike tangamperemeter finnes i mange kvaliteter og de må også nullstilles for å gi rett måling. vet man at målingen er korrekt utført.

 

Det er helt tydelig at noen får mer støv enn andre. lurer litt på hvorfor. Tenkte på en detalj. Jeg er ganske nøye med å begrense luftfuktigheten om vinteren. Kan f.eks en thruster som er utsatt av for høy luftfuktighet irrre mellom kommutatur og børster, slik at det dannes små kortslutninger ved oppstart? Så til landstrøm, kan det være at båter som ligger med kontinuerlig landstrøm lettere kan få skader på kommutator børster?

Kunne vært interresant om dere som har opplevd dette børsteproblemet hadde kommet med tilbakemeldinger på bruksmønster som kan forklare dette. Skrogtype, fukt, landstrøm, opplevde uregelmessigheter på thruster og sikkert mange andre ting?

 

En liten annen detalj. Husker på 80 tallet da ble non VW biler levert med feil børstematriale i noen dynamoer. Noe som faktisk medførte at kommutatoren ble slitt (Man kunne se slitespor) og brent...

JRK

JRK

For meg er det i utgangspunktet en opplagt reklamasjonssak. En thruster er laget for å vare i over 5 år. Står ingen ting i manualene på mine thrustere at man skal blåse bort børstestøv hvert år. Men det er helt sikkert lurt på ett eller annet tidspunkt å gjøre det.

På den annen side har thrusteren vært utsatt for belastning ved at det har vært noe i tunellen eller at den er kjørt ubelastet, så har man en dårlig sak.

(Mine sleipner  thrustere har gått siden 2007 uten annen vedlikehold en sjekking av olje og bytting av sinkanoder)

 

En annen detalj gjelder denne strøm målingen og at sikringen ikke har røket. Slike tangamperemeter finnes i mange kvaliteter og de må også nullstilles for å gi rett måling. vet man at målingen er korrekt utført.

 

Det er helt tydelig at noen får mer støv enn andre. lurer litt på hvorfor. Tenkte på en detalj. Jeg er ganske nøye med å begrense luftfuktigheten om vinteren. Kan f.eks en thruster som er utsatt av for høy luftfuktighet irrre mellom kommutatur og børster, slik at det dannes små kortslutninger ved oppstart? Så til landstrøm, kan det være at båter som ligger med kontinuerlig landstrøm lettere kan få skader på kommutator børster?

Kunne vært interresant om dere som har opplevd dette børsteproblemet hadde kommet med tilbakemeldinger på bruksmønster som kan forklare dette. Skrogtype, fukt, landstrøm, opplevde uregelmessigheter på thruster og sikkert mange andre ting?



×
×
  • Create New...