Vidar F.H.
Bruksområde er nøkkelordet her. Glem den motoren, den er ALT for liten uansett hva du ender opp med ut fra de kravene du setter opp - med mindre du er OK med maksfart på godt under 10 knop. I så måte er den muligens OK. Men siden du nevner stol og kalesje, snakker vi om en båt med ratt og pinne plassert et eller anna sted. Da trenger du en motor som har disse mulighetene, og du bør absolutt ha motor med elstart. Det er ikke så kjekt å måtte ut av teltet for å røske igang stallen bakpå der - det tar rett og slett mye tid. Lite trivelig om det regner, og vanvittig stressende om du kommer i en situasjon der du må komme deg unna litt bråkvikt og kalesjen er lukket. Jeg snakker av erfaring her; hadde en Rana 20 med 20HK totakter uten elstart. Never again!
Min erfaring: Hansvik 14'' med 9.9/15, altså omtrent der du "kommer fra". Startet mitt båtliv i en sånn og hadde det knallfint. Men da var jeg 13 år og trosset sludd (!) om jeg bare fikk fiska. Siden den gang er jeg blitt eldre, feitere, latere og krever komfort. Man kommer tross alt fra et møblert hjem!
Deretter en Rana 15DC - fin dagsturbåt, krever 20-30 hester og elstart. Har kalesje og kan bli en riktig så koselig båt om man får montert inn et bord mellom benkene foran. Går som ei kule, men er paddeflat under. Det innebærer at du driver av om du nyser over ripa, og du slipper problemer med nyrestein om du kjører full pinne mot bølger. Og da mener jeg omtrent fra kjølvannet fra måsen! Det slår. Veldig. Men det er en utrolig stabil båt, og det går jo an å ta det rolig når det er bølger. Halvplan og kryssing mot sjøen, så går det fint i 1-1,5 meters sjø (moro for de som liker sånt, spypose på sarte mager!!!). Kjempefin å fiske fra når det er stille. Blåser det, fyker den avgårde. Har opplevd at snøret stod med 10-15 graders vinkel opp av sjøen! Horisontalt... Med 200 gram svenskpilk, som normalt sett går RETT ned så fort at småseien ikke rekker å tenke "makkangel!!!" før dorga er nede hos storseien!
Så gikk jeg over til en Rana 17DC av eldre årgang, med halvplanerskrog (helplanerne heter Rana 540). Her får du myyye båt for pengene. Enkel å ha med å gjøre, god plass, lett å håndtere på en henger. Krever 40 hester 4-takt for å ha det koselig. Da får du marsjfart på 16-17 knop, toppfart opp mot 20. Takler svært tung sjø uten at det er utrygt. Jeg har vært ute i bølger som var såpass drøye at jeg kun så sjø når jeg var nedi bølgedalene. Tipper det var 1,5-2 meter, uten å kunne si det sikkert på noe som helst vis. Men motoren dro luft innimellom.
Denne båten var også knallkjekk å fiske fra. Den drev ikke så lett av, men rullet en del når det var sjø. Den legger seg sideveis pga. kjølen, men blåser ikke bort. Følger strømmen i havet.
Med telt på hele båten trenger du ikke tenke på selvlensing, du kan være ute i omtrent hva slags vær som helst og vi snakker om båttyper som egner seg fint til koseturer i finvær, romantiske turer med telys som defrostere og duskregn på blikkstille hav, fine båter til fiske - også når det regner (vi fikk satt inn sidedør i kalesjen for dette formålet - var bare å rulle opp og stikke stanga ut selv om det regna kattunger). Om du gidder, kan du kjøpe en eldre sarv-båt som trenger omsorg, bruke noen timer og kroner på å pusse opp og bygge litt om, så har du billig daycruiser du vil få MYE glede av. Her er et eksempel:
Tråden om den båten finner du her:
Som sagt: det er bruken som bestemmer hva du bør gjøre og hva du bør satse på. Mitt råd er å tenke seg NØYE om og gå for en båt som faktisk vil dekke behovene og litt til.
Ellers blir det som Halvdan sier i showet til gitarkameratene (originalen, ikke falsett-kastratsanger-fløtepus-guttungekvartetten som ikke hadde fantasi til å finne på noe nytt og et originalt navn...), fritt etter hukommelsen:
"Så får far trefotsyken og kjøper litt større båt og litt større båt mens mor springer rundt og hopper i land og e mannskap aleina. Til slutt sett far med et udyr han overhodet ikkje klara å handtere! Og handtere du ikkje udyret, handterer du ikkje båtn heller!"
Om dere skal være hele dagen på havet, tenk på at kona må pisse innimellom. Auskaret går én gang i nødsfall, men du kommer til å høre om den prøvelsen i ettertid. Plass for en bæsj and carry, altså portapotti, er ikke ugunstig... Jeg vurderte å ordne en liten plattform for en slik en framme i sistnevnte Rana. Et enkelt forheng for blyghetens skyld, frontluka oppe om man må bommelomme, så ville det fungert aldeles fint.
14 fot og 9,9 er fint til sitt bruk, men jeg mistenker dere trenger en oppgradering for å kose dere fullt ut. Om dere går for noe av det jeg har skrevet om, trenger dere heller ikke å bla opp så voldsomt mye. Vær forberedt på å betale for en god motor og få båten på kjøpet. Å kjøpe en OK båt med en prehistorisk knallert hengende bakpå er rett og slett ikke verdt det.
For noen år siden kosta det drøyt 60.000,- å skifte ut 2-takteren med en ny Yamaha 40 HK 4-takter. Det. Var. Verdt. Det! Tror båten kosta 15000,- da vi kjøpte den. Etter en drøss arbeidstimer - fordelt over flere sesonger - og mange båtpenger i puter, ny kalesje, ekkolodd/plotter, oppgradert elanlegg, bygging av interiør og allehånde dingsemalingser, ble båten solgt for rundt 65000,-. Kunne nok fått nærmere 80.000,- for den, men det var nødvendig å avhende den kjapt da Pappa ble alvorlig syk. Så sånn gikk nå det.
Lykke til! Måtte dere få hundrevis av kvalitetstimer ombord i den båten dere ender opp med å kjøpe!
Selv sikter jeg mot en 6,5-7,5 meter lang franskmann fra Jeanneau eller Beneteau, altså Merry Fisher 545/595/725 eller Antares 680. Det økonomiske alternativet er Hansvik 21 combi, men da kreves det arbeidsinnsats - som jeg ikke er så sikker på at jeg gidder med mindre jeg må. Uansett SKAL båten ha vegg, varmeapparat, fiskedekk, salong, bysse (okay, pentry da) OG trone (toalett)! Man har da standarder...
Håper noe av vrøvlet mitt var til nytte. :)