Jump to content

Edit History

VCL

VCL

rebop skrev 14 minutter siden:

Det er artig å lese i trådene med båter som er 30 og mange flere fot hvor en kan drømme seg vekk i flotte prosjekter og båter, men denne tråden er jo akkurat der jeg er. Min båt er en Rana 530 ht. Som flere sier så er det nok mange båter i denne klassen som kan passe deg godt. 

 

Noen tips fra meg.

- Ikke vær for fast opphengt i det du har fra før (ny motor). Det er hva du kjøper og selger for og hva du sitter igjen med som betyr noe

- Selvlensende kan fort bety noe tyngre skrog som igjen kan bety hakket vanskeligere å ta inn og ut med henger / kreve litt mer av henger.

- Med en god henger så kan en stor båt være lett å få opp på henger alene, ned en dårlig henger kan selv en liten båt være et slit å få opp. Det betyr mye hvor godt tilpasset henger er til den størrelsen båt du skal ha opp / antal ruller / med uten vugge etc. Men skal en ta opp båt to ganger i året så bør en ikke legge for mye vekt på dette. Min båthenger (noe slikt som tysse 6005) er laget for å håndtere maks min størrelse båt. Det er ofte et dårlig valg pga få ruller ifht båtstørrelse, mangler vugge med mer. Selv har jeg utbedret henger med å sette på ekstra rulle. Da er den grei nok, men ikke noe en ønsker å kjøre veldig langt med.

- Kjøp noe du kan bruke med en gang som du ser et potensiale i. Prøv å unngå båter hvor du må jobbe masse før du kan komme deg på sjøen. Del forbedringer opp i mindre delprosjekt som en kan ta litt nå og da og ikke prøv å gjøre alt for mye på en gang. Alt for mange prosjekt havarerer.

- Ha litt is i magen og følg med på markedet. Mitt inntrykk er at de beste kjøpene gjør en utenfor sesong, altså vinterstid eller så. Mange kjøpte seg båt (eller hytte) til denne sommeren, tipper etterhvert at mange også skal selge, men det er trolig noe frem i tid.

- Er enig med flere at for den typen båt jeg har (båt fra tidelig nittitall og motor fra 2017), så ligger tilnærmet all verdi i motor og nesten null i båt, men selv om verdi på båt er nesten null, så kan bruksverdi være høy!

- Det er mye bedre å ha stor motor enn liten motor. Undermotorisert er noe kjipe greier. Må ha høyt turtall, bråker, og bruker mye bensin. Det er ikke uten grunn at mange kjøper alltid den største motoren som en kan få på den gitte båttypen. Det er altså ikke for å kjøre full gass hele tiden (som en gjerne gjør med en 14" båt), men for å få en behagelig opplevelse og en god masjfart uten for mye støy og grei forbruk. Når det er sagt så har jo du en helt ny motor og ny motor er bedre enn gammel motor. Mange tror de får gull for brukt motor til salgs. Selv kjøpte jeg en ny motor til nesten det samme som 3-4år gammel brukt på finn. Et lett valg. (hadde aktivt finn søk i 1år). For deg vil det jo også være mulig å starte med undermotorisert motor for så å kjøpe seg opp på større motor senere, men da må en være forberedt på snekkefart. Trolig er det bedre å kjøpe en brukt motor som ikke er i alt for dårlig stand 30-40hk eller så. 9.9hk har vel ikke dynamo slik at du kan ha elektrisk start og lade et batteri tipper jeg, da må en trolig noe opp i motorstørrelse.

- Tilstand på skrog på båt betyr mye. En båt med f.eks akterspeil som har fukt i seg er noe du bør styre unna.

 

Noen tips ifht min båt, en rana 530 ht

Selv om båten ikke er selvlensende så kan den være helt tørr innvendig på tross av at det regner hunder og katter her på vestlandet ( i det siste). Stikkordet er impregnert kalesje og tette små hull, som topplanterne hvor det kom dryppende vann inn. 

Husk også at i en selvlensende båt vil dekket som du står på være høyere. Mao lenge ned til sjøen og en litt annen følelse enn en får i en båt som ikke er selvlensende. Selv savner jeg ikke det å ha selvlensende båt da kalesje og elektrisk lensepumpe i praksis gjør samme jobben for meg. En må uansett se etter båt. Selvlensende båt kan synke de også (legger seg rusk og skit i utløp for vann, når disse går tett så synker båt til slutt). For meg er min båt fungert godt til dagsturer, fisketurer, dykkerturer, vannski og  familieturer (veldig fint å ha tak fremme som gjør at unger kan være mer skjermet for vær og vind). Mao en allsidig båt, og mye for pengene. Jeg tror andre båter i samme klasse kan være like god for deg. Rana har jo fått et dårlig rykte siste åra, men de gamle båtene er noe helt annet enn de nye, og dårlig rykte gir gode priser. Kan også legge til at jeg er godt fornøyd med min motor. Nyere 4t motorer er veldig stille på tomgang / lavt turtall og bråker lite, så det vil nok være et solid hopp for deg i opplevd kvalitet, men de er ikke gratis... De beste kjøpene jeg har hørt folk har gjort er ikke gjort på finn. De er gjort med naboen  / bekjente / folk som oppsøker eier med båt som har lagt ubrukt lenge etc. Men da må en vite litt hva en går til og det blir litt mer lotto om en finner gull eller gråstein.

Takk for utfyllende svar. 9.9 hesteren jeg har er nok som du sier ikke laget for elektrisk start, men etter hva jeg kan se på nettet så skal det være mulig å hente ut strøm til lading av batteri til lanterner osv. Jeg er ikke avhengig av å beholde motoren, men jeg vet bare med meg selv hvor lei jeg er av gammal drit som det er noe skruing på hele tia. Var derfor jeg handla spell ny motor :D . For vår del så er det nok båt på henger som dere aktuelt en stund til fremover. Vi har ikke lyst til å binde oss til noen fast havn enda. ( kommer vel med snekka jeg har lyst på, når jeg vinner i Lotto) 

 

 

Er ingen hast for oss å få tak i noe større, Meen vil være litt frampå så jeg kan sanke litt info.

 

 

VCL

VCL

rebop skrev 5 minutter siden:

Det er artig å lese i trådene med båter som er 30 og mange flere fot hvor en kan drømme seg vekk i flotte prosjekter og båter, men denne tråden er jo akkurat der jeg er. Min båt er en Rana 530 ht. Som flere sier så er det nok mange båter i denne klassen som kan passe deg godt. 

 

Noen tips fra meg.

- Ikke vær for fast opphengt i det du har fra før (ny motor). Det er hva du kjøper og selger for og hva du sitter igjen med som betyr noe

- Selvlensende kan fort bety noe tyngre skrog som igjen kan bety hakket vanskeligere å ta inn og ut med henger / kreve litt mer av henger.

- Med en god henger så kan en stor båt være lett å få opp på henger alene, ned en dårlig henger kan selv en liten båt være et slit å få opp. Det betyr mye hvor godt tilpasset henger er til den størrelsen båt du skal ha opp / antal ruller / med uten vugge etc. Men skal en ta opp båt to ganger i året så bør en ikke legge for mye vekt på dette. Min båthenger (noe slikt som tysse 6005) er laget for å håndtere maks min størrelse båt. Det er ofte et dårlig valg pga få ruller ifht båtstørrelse, mangler vugge med mer. Selv har jeg utbedret henger med å sette på ekstra rulle. Da er den grei nok, men ikke noe en ønsker å kjøre veldig langt med.

- Kjøp noe du kan bruke med en gang som du ser et potensiale i. Prøv å unngå båter hvor du må jobbe masse før du kan komme deg på sjøen. Del forbedringer opp i mindre delprosjekt som en kan ta litt nå og da og ikke prøv å gjøre alt for mye på en gang. Alt for mange prosjekt havarerer.

- Ha litt is i magen og følg med på markedet. Mitt inntrykk er at de beste kjøpene gjør en utenfor sesong, altså vinterstid eller så. Mange kjøpte seg båt (eller hytte) til denne sommeren, tipper etterhvert at mange også skal selge, men det er trolig noe frem i tid.

- Er enig med flere at for den typen båt jeg har (båt fra tidelig nittitall og motor fra 2017), så ligger tilnærmet all verdi i motor og nesten null i båt, men selv om verdi på båt er nesten null, så kan bruksverdi være høy!

- Det er mye bedre å ha stor motor enn liten motor. Undermotorisert er noe kjipe greier. Må ha høyt turtall, bråker, og bruker mye bensin. Det er ikke uten grunn at mange kjøper alltid den største motoren som en kan få på den gitte båttypen. Det er altså ikke for å kjøre full gass hele tiden (som en gjerne gjør med en 14" båt), men for å få en behagelig opplevelse og en god masjfart uten for mye støy og grei forbruk. Når det er sagt så har jo du en helt ny motor og ny motor er bedre enn gammel motor. Mange tror de får gull for brukt motor til salgs. Selv kjøpte jeg en ny motor til nesten det samme som 3-4år gammel brukt på finn. Et lett valg. (hadde aktivt finn søk i 1år). For deg vil det jo også være mulig å starte med undermotorisert motor for så å kjøpe seg opp på større motor senere, men da må en være forberedt på snekkefart. Trolig er det bedre å kjøpe en brukt motor som ikke er i alt for dårlig stand 30-40hk eller så. 9.9hk har vel ikke dynamo slik at du kan ha elektrisk start og lade et batteri tipper jeg, da må en trolig noe opp i motorstørrelse.

- Tilstand på skrog på båt betyr mye. En båt med f.eks akterspeil som har fukt i seg er noe du bør styre unna.

 

Noen tips ifht min båt, en rana 530 ht

Selv om båten ikke er selvlensende så kan den være helt tørr innvendig på tross av at det regner hunder og katter her på vestlandet ( i det siste). Stikkordet er impregnert kalesje og tette små hull, som topplanterne hvor det kom dryppende vann inn. 

Husk også at i en selvlensende båt vil dekket som du står på være høyere. Mao lenge ned til sjøen og en litt annen følelse enn en får i en båt som ikke er selvlensende. Selv savner jeg ikke det å ha selvlensende båt da kalesje og elektrisk lensepumpe i praksis gjør samme jobben for meg. En må uansett se etter båt. Selvlensende båt kan synke de også (legger seg rusk og skit i utløp for vann, når disse går tett så synker båt til slutt). For meg er min båt fungert godt til dagsturer, fisketurer, dykkerturer, vannski og  familieturer (veldig fint å ha tak fremme som gjør at unger kan være mer skjermet for vær og vind). Mao en allsidig båt, og mye for pengene. Jeg tror andre båter i samme klasse kan være like god for deg. Rana har jo fått et dårlig rykte siste åra, men de gamle båtene er noe helt annet enn de nye, og dårlig rykte gir gode priser. Kan også legge til at jeg er godt fornøyd med min motor. Nyere 4t motorer er veldig stille på tomgang / lavt turtall og bråker lite, så det vil nok være et solid hopp for deg i opplevd kvalitet, men de er ikke gratis... De beste kjøpene jeg har hørt folk har gjort er ikke gjort på finn. De er gjort med naboen  / bekjente / folk som oppsøker eier med båt som har lagt ubrukt lenge etc. Men da må en vite litt hva en går til og det blir litt mer lotto om en finner gull eller gråstein.

Takk for utfyllende svar. 9.9 hesteren jeg har er nok som du sier ikke laget for elektrisk start, men etter hva jeg kan se på nettet så skal det være mulig å hente ut strøm til lading av batteri til lanterner osv. Hege er ikke avhengig av å beholde motoren, men jeg vet bare med meg selv hvor lei jeg er av gammal drit som det er noe skruing på hele tia. Var derfor jeg handla spell ny motor :D . For vår del så er det nok båt på henger som dere aktuelt en stund til fremover. Vi har ikke lyst til å binde oss til noen fast havn enda. ( kommer vel med snekka jeg har lyst på, når jeg vinner i Lotto) 

 

 

Er ingen hast for oss å få tak i noe større, Meen vil være litt frampå så jeg kan sanke litt info.

 

 



×
×
  • Create New...