Optimist1
Grattulerer med ny båt da:) Hva er det du har? Hva er alder på motor/drev? Jeg lagde meg min egen sjekkliste for opptak og utsett på den gamle båten min. Men det finnes nok mange slike lister på netttet. Hva angår drev anbefaler jeg å ta det av hvert år. Det man er redd for (foruten tyveri) er lekkasje i knutebelgen, og det er vanskelig å oppdage uten å ta av drevet. Får du lekkasje her ryker tusenlappene fort hvis ikke det blir oppdaget relativt tidlig. Kan jo også har vært uheldig ved montering av belg å fått lekkasje pga det. Eksosbelgen derimot kan du godt ha lekkasje i uten å skade motor. Bruker du båten mye bør du bytte drevoljen hvert år. Selv tar jeg drevet pp service annet hvert år, men du bør sjekke oljen hvert år. Har den blitt grå har du lekkasje, og da må det på service;) Om du tar service selv kommer vel an på hvor nevenyttig du er og hvor gammelt drevet er.
Det er også enklere å vinterkonservere motor med drevet av, da kan du bare ta innsugslangen fra bakplaten på drevet rett ned i en bøtte (må bare forlenges litt) i steden for å styre med klokker eller drevpose. Rengjøring av groer blir også enklere, samt stoffing:)