Jump to content

Joda 8100 med VP Md40a og ms3 girkasse, vil gjerne ha litt større propell for litt mindre turtall

Dieseldyret123

Recommended Posts

Heisann. Har en 1981 Joda 8100 Family, med Volvo penta MD40A motor, og Volvo penta MS3 girkasse. Dette tror jeg er original oppsettet som har stått her siden båten var ny. Spørsmålet her er da, om noen har vært borti dette før, og kan svare meg på om jeg kan sette på litt større propell ( og evnt hvilken størrelse ) for og få ned turtallet når jeg er på tur. Motor har maks turtall på 3600omdr, og da gjør den 16knop når den er nyvasket under og nytt bånnstoff.. Marsjer ca 12-14 på 3300. Jeg vet dessverre ikke hvor stor propell som står der nå, men regner med at denne også er original og i riktig størrelse, da den klarer og dra motor "helt ut" på turtallet.. 

20200813_135837.jpg

20200424_191029.jpg

20200813_135619.jpg

Det er ikke å anbefale. Propellen du har nå høres ut til å være optimal for båt og motor. En tyngre propell vil få motoren til å jobbe hardere på alle turtall, og ikke klare å oppnå max turtall. Dette er jo en turbomotor, som er avhengig av litt turtall for å ikke kokse til. Så jeg ville ha beholdt den propellen som er, og vent meg til turtallet:rolleyes:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og til info så er det en TMD40A på 124hk du har. MD40A har ikke Turbo, men din har Turbo.

Med større propell vil du få mindre fart å mindre turtall, å som sagt over en motor som jobber tyngre. Dette er ikke å anbefale. Er en gammel motor, som du skal være happy med så lenge den er uten problemer. Disse er kjent for å ha dårlig kjøling, så ennå en grunn for ikke å kødde med noe som fungere optimalt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Beklager, ser jo jeg har skrivd feil på motor opplysning  :giggle:

Okei, så da får jeg bare la den være der da, den fungerer jo veldig fint, men ser andre som har samme motor og oppgir at deres båt gjør oppimot 20 knop, men da er det vel bare skryt kanskje :lol: 

Har kjørt masse med båten i sommer, og den har holdt seg under 90grader (Bank i bordet). 

On 9/23/2020 at 2:52 AM, Dieseldyret123 said:

Beklager, ser jo jeg har skrivd feil på motor opplysning  :giggle:

Okei, så da får jeg bare la den være der da, den fungerer jo veldig fint, men ser andre som har samme motor og oppgir at deres båt gjør oppimot 20 knop, men da er det vel bare skryt kanskje :lol: 

Har kjørt masse med båten i sommer, og den har holdt seg under 90grader (Bank i bordet). 

Dette er den peneste TMD40A jeg har sett i den senere tid.  Hadde samme motor som deg, men fikk trøbbel.

Som nevnt over, like greit å ikke gjøre noen forandringer når ting fungerer.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...