C2CV Startet 19.September.2020 Link til dette innlegget Startet 19.September.2020 NOEN BALTIC-SPØRSMÅL. Min Scand Baltic med BMW D536 motor fra 1985 har litt dieselsøl i bunnen under motoren. Har lett etter kilden, men finner ikke ut hvor det kommer fra. Tankene ble fylt for ca 3 turer siden, men ikke oppdaget dieselen før nå. Mengden var nok til å legge en eim av gammelbåt i miljøet, spesielt når vi kom og tok kalesjen av. Kan ikke se noen lekkasjer på selve motoren eller på Rocon-filteret. Har mistanke om at det kan være tæring i dieseltankene. Hvordan kan man ta ut dieseltankene på Scand Baltic? Motoren går kald, men den er kjent for å gå for varmt. Har mistanke om at tidligere eier hadde fisket ut termostatene på den for å få bedre kjøling. Det er byttet topper på motoren for bedre kjøling og i tillegg gjort en del andre grep for å bedre kjølingen. Selv etter 30 minutters med motoren på 2000 omdr, er det ikke dusjevann +30 grader ute på dusjen bak. Ellers en solid slitemotor som starter hver gang. Hører ganske lite av den med all støyskjermingen på båten. Er det offeranoder på girkasse og motor på BMW 536? Tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 19.September.2020 Link til dette innlegget Svart 19.September.2020 Fort gjort å sjekke om det er termostater der. Skru av lokket i foran på varmeveksler. Husk å tappe kjølevæske først. Vet ikke på girkasse, men er anode i forkant på toppen av intercooleren hvertfall👍 Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 19.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2020 Stial22i: Må inrømme at jeg har problemer med å si hva som er intercooler på denne motoren. Kan du beskrive hvor anoden ligger på dette bildet? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 19.September.2020 Link til dette innlegget Svart 19.September.2020 den som er tegnet inn er intercooler. Og anoden fikk du desverre ikke med på bildet. Men den sitter foran pila utafor bildet. I endelokket på intercooleren👍 Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 19.September.2020 Link til dette innlegget Svart 19.September.2020 Der pila peker på bildet, her er anoden tatt ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 19.September.2020 Link til dette innlegget Svart 19.September.2020 (redigert) OppDa jeg hadde lekkasje i tanken, endte det aller meste av dieselen inne i rommet tanken er installert. Nå har vi 2000 mod, så kan være forskjeller, men det rommet var i alle fall rimelig tett. Dessverre ikke 100%, så noe rant gjennom og så er det noen små inspeksjonsåpninger under de rommene, er det lekkasje i tank, ender det diesel opp der i alle fall. Varierer sikkert med motor hvor vanskelig det er å komme til. Siden selve tanken var hel, og problemet så ut til å være luftestussen (uoriginal tank), tok jeg aldri ut tanken, men fylte opp rommet med såpevann som deretter ble pumpet ut sammen med dieselen (nei ikke i sjøen, dette var på land)... Flere ganger, og brukte deretter air sponge, som anbefalt av @Tom Rør dette fjernet i alle fall det meste av lukta. Men lukta er vanskelig å bli kvitt etterpå... Er borte inni båten nå, men sitter litt igjen i kalesjen. Redigert 19.September.2020 av Whiskey uoriginal tank (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.