Jump to content

Spyle med ferskvann i toalett

Elise

Recommended Posts

Tenkte å bygge om til ferskvann spying i toalett. 

Noen ide hvordan dette burde gjøres.

Jeg tenkte å legge en el stengeventil rett på trykkvannet og en T på spyleslange på toalettet, Jabsco pumpe toa.

La hendel stå på tømming og spyle med ferskvann, noen som har testet ut dette, evt andre måter å gjøre dette på ?

• 2 uker senere...

Jeg har byttet ut original toalett med Jabsco Silentflush i vår P40. Da får du betjeningspanel med to knapper. Øvre knapp for å spyle&tømme samtidig, eller nedre knapp der man kan velge enten kun spyling eller tømming. Det gir deg mulighet til å spyle i toalett med ferskvann fra dusjhode og bruke tømmeknappen slik at du ikke fyller inn sjøvann. Vi bruker nesten utelukkende å spyle med ferskvann helt til vi nærmer oss tom vanntank og må redusere ferskvannsforbruket. Da går vi over til sjøvannsspyling av toalett.

Jabsco silentflush toalettene har vanntilførsel på topp av skåla og er dermed designet for ferskvannsspyling. Solenoidventil kan kjøpes som tilbehør. 

Det er overhode ikke noe problem å bygge om til ferskvannsspyling, såfremt man gjør det riktig. Må da kjøpe toalett som er beregnet for dette og med tilhørende solenoidventil på vanntilførsel.

Jeg ser at vannforbruket ikke har økt så mye etter at vi begynte å spyle med ferskvann at vi føler dette har redusert ferskvannskapasiteten urovekkende mye. Så med tankkapasiteten på P40 er dette heller ikke noe problem.

Det er flere fordeler med ferskvannsspyling:

1.) Mindre/null lukt fra toalett

2.) Mindre oppbygging av urinstein

3.) Mindre lukt fra septiktank. 

4.) Kan fjerne skroggjennomføring for sjøvannstilførsel til toalett(er).

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Jeg har som tidligere skrevet har vi pumpetoalett fra Jabsco, dette spyler rundt kanten så regner med det går bra. Har bestilt meg to solenoidventiler som jeg tenkte å koble opp mot trykkvannet .

Regner med det ligger tilbakeslagsventil i vannpumpen i håndpumpen så ikke det går ferskvann gjennom der og ut, i tilfelle kan jeg stenge inntaket.

Spennende  å se hvordan vannforbruket endrer seg, vi normalt alt for mye vann med oss nå.

Ved å beholde det originale opplegget kan dette brukes om det begynner å bli lite vann igjen.

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...