dennrick Startet 22.September.2020 Link til dette innlegget Startet 22.September.2020 Hei, Etter tett dass denne helgen, så løsnet jeg de fire skruene i pumpa for å sjekke. Tenkte jeg kunne dra den helt ut og sjekke "innmaten". Det fikk jeg dog ikke til da jeg bare fikk dratt pumpa 5-6 mm ut av "housingen". Jeg har sjekket en instruksjonsvideo fra Jabsco om hvordan man tar ut denne pumpa, og jeg ser at de bare drar den rett ut - slik som jeg forsøkte på. Er det noen som har noen tips til meg ? Prøve igjen, være mer nøye på å dra den rett ut, samt bruke mer krefter dersom den sitter fast? Takknemlig for tips. Båten skal opp og jeg skulle gjerne ha fått dette iorden så raskt som mulig. (servicekit med nye pakninger og Joker ventil fra Seatronic er bestilt) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 24.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Forsøker meg med et lite løft av dette spørsmålet om hvordan jeg skal få ut denne pumpa som henger igjen i et eller annet inne i dassen (har løsnet de fire skruene). Noen som har et tips ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Furre Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Hei. Om du tar en kikk på deletegning til denne pumpa/toalettet. så ser du at knivene står inne i et plastikk hus(macerator housing). I bakkant av disse knivene står det noen plastikk vinger som styrer "vannet" mot impelleren. Problemet ditt er nok at plastikk huset står fast i toalettet og vingene stopper deg. Om du gjør som meg og tvinger pumpa ut, så knekker vingene og du får mye dårliger effekt av pumpa i fremtida og muligens plastikk biter som plugger slangen(som jeg fikk). Løsningen er å presse ut plastikk huset fra toalettet fra doskåla. Her brukte jeg stort flattjern og endel makt. Satt jernet mot nedre kant(sort) og jobbet den ut( lettere å se om du skrur av skåla, men ikke nødvendig). Det er litt vanskelig å forklare, men om du finner deletegning på jabasco sin hjemmeside, eller ser på en ny komplett pumpe der de selger disse, så blir det fornuftig :) Men siden problemet ditt er at toalettet er tett, så bør det holde å skru av slangen eventuelt også stussen(3skruer) og se om slangen er tett. Om knivene/impelleren er tett bør du se dette fra skåla eller inn fra innfestingen til slangestussen. Jeg hadde ikke brukt "rep kit" før du har ekstern lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Takk. Jeg har sett på "exploded view". Sendt mail til Jabsco også. Du har ikke bilder av det du gjorde? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Furre Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Se pm Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Jeg gjorde denne jobben i våres, det er bare å dra det rett ut som i videoen fra Jabsco. Men det de viser er et helt rent toalett fri for urinstein, hår og andre ulumskheter. På min gikk macreator housingen i stykker da den satt dønn fast ved demontering. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
dennrick Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Takk for tipsene, begge to Jeg forsøker imorgen med WD40 som beskrevet under, flattjern for å både dytte og dra samtidig, så får vi se hvordan det går. Jeg kommer også til å løsne toalettskåla slik at jeg kommer bedre til. Hvilken metode brukte du @Prolimit siden "Macerator housingen" ble ødelagt? Jeg fikk raskt svar fra "Jabsco shop", og de sier jo selv at dette setter seg fast med tiden. Samtidig anbefaler de silikonfett ved montering igjen. Det er planen om jeg får dette raklemikket fra hverandre helt imorgen. Her er mailen jeg fikk (De sendte også over bildet under): Jorn Unfortunately this can happen, it is just the 4 bolts that hold the pump to the toilet body. However over time the pump does get stuck due to dirt / dust ingress, we suggest you try and squirt WD40 or a similar degreaser lubricant into the gap where the pump pushes into the toilet base. Then try and wiggle the pump from side to side , it should then pull out. When you put the pump back in to the toilet try putting some silicone grease around the end of the macerator housing ( item 15 on the above attachment ) I hope this helps Regards Mick Ward Internal Sales & Technical Support Xylem Water Solutions UK Ltd Bingley Road Hoddesdon, Hertfordshire, England EN11 0BU 0 +44 01992 454832 Technical.support@xyleminc.com Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Prolimit Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Jeg dro i pumpa så knakk vingene som sitter i housingen. Fikk da pirke ut housingen etterpå. Housingen var 12 år gammel så den var nok litt sprø i plasten også. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
dennrick Svart 26.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Jeg kan jo for ordens skyld avslutte denne tråden med en vellykket operasjon idag. Pumpa satt ikke så hardt som jeg trodde likevel (nappett et par ganger, og så lødnet den). Skrapet rent det jeg kunne av urinstein, tørket så rent som jeg kunne, pirket ut litt av proppen fra jokerventilen, erstattet o-ringen (smurte den inn med silikonfett), og monterte på pumpa igjen. Var litt spent når jeg pumpet inn vann ferskvann fra Drammenselva og ble veldig glad når toalettet tømte seg og alt var tett Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.