Jump to content

Fart på Rana 16 BC

Dedalus

Recommended Posts

Jeg kjører en Rana 530 Bc som jeg dorger fra , med en yamaha 20 hk 4 takt. dorgehastigheten er flott, men savner litt raskere marsjfart  da  skuta går alt for sent , fra A til B. Tipper  7-8 knop med to i ,og  et lite lass med fiskeutstyr. Hvor mye fartsøkning kan jeg regne med å få om jeg kjøper en ny 30 Hk firtakter, tenker da på Tohatsu. er ikke ute etter noe voldsome  greier men  15 knop hadde vært flott.

Holder en 30 hk til dette eller er det bare å innse at alt koster og handle en 40 hk; noe som i mine øyne øker budskjettet  med  veldig mye.

Mvh

Rana 16 DC og 530 DC er 2 forskjellige båter .. 

Normalt så er det i overkant optimistisk å forvente 100% økning i fant med 50% økning i motoreffekt - det motsatte er heller regelen.  

Men unntaket kan jo være som her, dersom motoren er akkurat litt i minste laget for å få båten i plan. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...