Dagsven Startet 23.September.2020 Del på Facebook Startet 23.September.2020 Hei. Har to Tamd 75P i en Sunseeker 46. Mye av eksosen går under vann men har også to firkantet utløp over vannlinje som lager litt buldre lyd og det gjør også at det blir sot på plattform. Er det noen kloke hoder til hvordan man kan løse dette? Få det ned i sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Ja få de i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 23.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2020 knerten67 skrev 15 minutter siden: Ja få de i sjøen. Forslag på hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Kan du ikke bare plugge dem? Vil det ha noen innvirkning på motorytelsen? De så ikke så store ut. Prøv først med en treplugg og hvis det går bra så få laget noe som ser finere ut. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 De er der for en grunn, ser tilsynelatende ut som de skal suge luft inn, ikke slippe eksos ut. ( selv om det slipper litt ut på tomgang når båten ligger tille) Muligens hindre/ utligne undertrykk når båten kjører fort ( er på tynn is her ) Hadde uansett sjekket med noen som virkelig Har peiling på dette før evt plugging eller lede ned i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 24.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2020 hanto1 er inne på noe her. De kan ikke plugges, da risikerer man at motoren suger vann da spesielt når man går ned fra plan. Her her jeg litt plaget med at soten treffer plattformen selvom 75P ikke soter all verden. Kan man feks. sette på et slikt deksel som fører eksosen noe mer ned men fortsatt blir liggende over vannlinja? https://komplettfritid.no/product/ventildeksel-syrefast-stal-aisi-316 Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 TS sier jo at dette er eksosutløp før å få litt tøffere lyd. Hvilken del av motoren skulle få luft herifra? Den får nok lufta si fra en plass hvor det ikke er noen risiko for vanninnhold. Men du kan jo se på innsiden av båten om det er mulig å se hva som går i firkantrørene. Eller hold handa foran mens motorene går så vil du vel føle det. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 (redigert) Dette er vel for å hindre vakuum når moteren stoppes, da for å hindre at det suges sjøvann tilbake. Det er ikke uvanlig å ha en eller annen vakuum-breaker når eksosen går ut under vann. Redigert 24.September.2020 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 her er en tråd som diskuterer et lignende problem. https://forums.ybw.com/index.php?threads/exhaust-question-side-outlet.417951/ . Hva slags motorer har du? her påpekes det at bla. caterpillar har begrensninger på mottrykket i eksosen ved tomgang og at de derfor må ha slike ventilasjoner i innstallasjoner der eksosen ledes ned under vann. En annen påpeker at det kan hende det også er for å unngå uheldige hevert-effekter dersom båten ligger og ruller med motoren slått av. Verdt å sjekke, det er nok en grunn til at båten ble laget slik, så å anbefale å bare plugge det igjen uten å vite grunnen til at den ble designet på denne måten synes jeg er litt rart. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 24.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2020 Takk for svar alle sammen. Sondreland: Takk for linken, mye av dem samme problemene som jeg har. Det er egentlig et lite problem men allikevel litt irriterende. Båten er ellers veldig flott. Det blir uaktuelt å blokke tørreksosen men som en nevner på ybw kan det være en ide med et lokk som er åpent i bunnen som leder eksosen mer ned til vannflaten kontra rett ut til siden. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Har tilsvarende opplegg, bare at mine går ut til sidene av båten. De er der for at der blir for mye mottrykk hvis alt skal under vann, ved tomgang. Når der blir fart på båten, er det lettere å få ut eksosen under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Du må ikke finne på å begynne med noen modifikasjoner på dette systemet uten å konsultere båtbyggeriet i forkant. Det er en grunn til at det er bygd inn slik, sannsynligvis har man fått noen a-ha opplevelser under enkelte forhold under testingen og utviklingsfasen som har ført til at denne løsningen er valgt i samråd med motorleverandøren. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2020 Ikke tenkt til å tette eksosutløpet på siden men hadde ønske om å få ledet mesteparten av eksosen ned mot vannflaten via av et deksel og ikke rett ut til siden slit det er idag. Muligens det ville hindre noe sot. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Hvorfor soter motoren? Får den MGO i stedet for diesel? For store propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.