Jump to content

Min erfaring med Fuel Service

larole

Recommended Posts

I dag klokken 15:00 troppet Fuel Service som avtalt opp på kaien der min Viksund Futura 900 ligger. De hadde tidligere påvist dieseldyr i tanken, og dette dekkes av min forsikring. Bedre å ta den kostnaden, en totalhavari i fjæresteinene antar jeg.

Dette er i Vestland fylke, og det var Mikkel og en kollega som tok jobben. Jeg tok turen nedom etter noen timer, og fikk se et imponerende skue:-) Diesel ble sugd ut av tanken, utsatt for en voldsom prosess i en eller annen maskin, og deretter returnert til tanken via påfyllingsrøret. Når dette pågikk var gutta "nedi tanken" via mannlokk, og sørget for å mekanisk virvle opp alt dritet. (dette var etter at et lurium hadde virket i full tank i en ukes tid). Svære filtre ble byttet, og en imponerende mengde døde dyr lå igjen i ulike beholdere. Etter langt om lenge ble dieselen pumpet ombord igjen, filtre skiftet og motoren prøvekjørt et kvarters tid.

Båten ble forlatt i bedre stand enn da de gikk ombord, og jeg kan rett og slett ikke få fullrost jobben disse gjorde for meg. Gratis befaring, så dette anbefaler jeg på det varmeste.

Brukte de på min båt for ett år siden, forsikringen tok regningen, men prisen var rundt 22000kr, det synes jeg ikke det er verdt. Har to tanker på totalt 680L

Har faktisk blitt billigere og kjøpt nye plast tanker fra Plastinvent.

De bruker noe som heter bio protect 2, dagene før rensen begynner.

C2B1E5BF-A5FA-46D5-B6A7-F031E4390955.jpeg

A3E51263-DF22-47B9-8304-3A08CB6C2E8B.jpeg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Som nevnt lengre opp så gjør de sikker en bra jobb…. men (det er alltid et men) dersom tanken har en innvendig skillevegg og man ikke kommer til den ene sida via mannelokk.. Hva gjør man da? Da jeg renset mine dieseltanker før sesongen så lagde jeg en ny mannelokk slik at jeg kom til på begge sider. Jeg skal si det var mye fastgrodd skitt etter 20 års bruk. Jeg skrubba og skrubba i flere timer få å få alt skinnende rent innvendig. Jeg nekter å tror at noe tilsetningsstoff (les lurium) kan løse opp alt det. No way! For da hadde det vært millioner å tjener ved å selger det direkte til båtfolk.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hulda skrev for 1 time siden:

De gjør sikkert en helt utmerket jobb. Kr. 22 000 er sikkert ikke for mye. Hulda gjorde samme jobben, og den kostet tross alt en halv pakke bleier. Ikke problemer siden.

Hei

Om eg hugsar tråden din rett, så tok vel dette litt tid. Kor langt tid brukte du på å rensa tank(-ane) dine? Blei det mykje stygt snakk?

Du har vel òg føremonen av at du kjenner den sjølvbygde båten godt?

I sommar tok eg ein tanksjau på båten.

Eg tok tanken ut, vaska den, skifta kuleventilar på utløpa, og satte tanken inn att.

Det var ikkje så mykje drit i tanken.

Sist gong eg hadde tanken ut var for 15 år sidan.

Tanken er ca. 170 liter. Det er ikkje mannhol på tanken, men ved å å hella på litt diesel, rista tanken og hella ut dieselen, og gjenta dette 8-10 gangar så såg tanken ok ut inni.

Ask

Ask skrev 41 minutter siden:

Hei

Om eg hugsar tråden din rett, så tok vel dette litt tid. Kor langt tid brukte du på å rensa tank(-ane) dine? Blei det mykje stygt snakk?

Du har vel òg føremonen av at du kjenner den sjølvbygde båten godt?

Jeg pumpet vel tanken tom den ene dagen. Renset den neste dagen. Pumpet tilbake dieselen den tredje dagen. Utfelling av møkkete diesel, ca. 50 liter, etter naturmetoden. Måtte vente et par dager på filtre, posten sendte filtrene til Skagen i stedet for Rudkøbing.  Materialkostnaden var en halv pakke bleier. Spesialverktøyet var drillpumpe fra Jula. Slanger og koblinger var Gardena. Alle bør vel kjenne sin egen båt så godt at de vet hvor tankene er plassert. For meg er det vanlige sikkerhetsrutiner. Og at man vet om man har mannlokk. Skal stå i instruksjonsboken til CE-godkjente båter. Jeg mener ikke at alle må ha utdanning som mekaniker. Dog er det til tider en fordel.

Nei, det blei ikkje mye stygg snakk. Dog irriterende at været var praktfullt, varmt, og at vi ikke rakk å seile til Bornholm det året heller. Men Rudkøbing har Danmarks beste softice. Og menneskene vi traff var praktfulle! Det teller positivt. Slett ingen bortkastet periode. Og så fikk vi besøk av Roger jo m/frue. Det hendte mye. Og det er noe av poenget.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...