larole Startet 23.September.2020 Link til dette innlegget Startet 23.September.2020 I dag klokken 15:00 troppet Fuel Service som avtalt opp på kaien der min Viksund Futura 900 ligger. De hadde tidligere påvist dieseldyr i tanken, og dette dekkes av min forsikring. Bedre å ta den kostnaden, en totalhavari i fjæresteinene antar jeg. Dette er i Vestland fylke, og det var Mikkel og en kollega som tok jobben. Jeg tok turen nedom etter noen timer, og fikk se et imponerende skue:-) Diesel ble sugd ut av tanken, utsatt for en voldsom prosess i en eller annen maskin, og deretter returnert til tanken via påfyllingsrøret. Når dette pågikk var gutta "nedi tanken" via mannlokk, og sørget for å mekanisk virvle opp alt dritet. (dette var etter at et lurium hadde virket i full tank i en ukes tid). Svære filtre ble byttet, og en imponerende mengde døde dyr lå igjen i ulike beholdere. Etter langt om lenge ble dieselen pumpet ombord igjen, filtre skiftet og motoren prøvekjørt et kvarters tid. Båten ble forlatt i bedre stand enn da de gikk ombord, og jeg kan rett og slett ikke få fullrost jobben disse gjorde for meg. Gratis befaring, så dette anbefaler jeg på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 God omtale ?? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jørn Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 Hyggelig lesing at man kan skryte litt også ? Hvordan får de rent i tanker der det sitter møkk fast? Jeg måtte bruke høytrykkspyler med rotordyse for å få bort dette hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 Kanskje der dette luriumet som må være på tanken i 1 uke kommer inn? Kanskje det løser opp driten? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
larole Svart 24.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Ja, her er det nok luriumet virker. Kunne ikke bruke båten i uken før, ettersom alt gørr i tanken ble oppløst. Verdt å sjekke om forsikringen dekker en slik jobb tenker jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 De gjør sikkert en bra jobb. Personlig tror jeg ikke at jeg ville brukt de med mindre forsikringa tok hele regninga eller at situasjonen var prekær mtp tid, mye vann etter fylling etc. Med en pris på 12000 kr, så hadde jeg nok heller brukt de pengene på ny tank. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Brukte de på min båt for ett år siden, forsikringen tok regningen, men prisen var rundt 22000kr, det synes jeg ikke det er verdt. Har to tanker på totalt 680L Har faktisk blitt billigere og kjøpt nye plast tanker fra Plastinvent. De bruker noe som heter bio protect 2, dagene før rensen begynner. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Okkaby Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Hvor mye dekker forsikring av dette? Tenker da om en må fjerne/skjærer bort deler av inventar for å komme til manhull i tankene? Kan jo fort bli dyrt om en skal bygge om/kjøpe nytt inventar. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 (redigert) Som nevnt lengre opp så gjør de sikker en bra jobb…. men (det er alltid et men) dersom tanken har en innvendig skillevegg og man ikke kommer til den ene sida via mannelokk.. Hva gjør man da? Da jeg renset mine dieseltanker før sesongen så lagde jeg en ny mannelokk slik at jeg kom til på begge sider. Jeg skal si det var mye fastgrodd skitt etter 20 års bruk. Jeg skrubba og skrubba i flere timer få å få alt skinnende rent innvendig. Jeg nekter å tror at noe tilsetningsstoff (les lurium) kan løse opp alt det. No way! For da hadde det vært millioner å tjener ved å selger det direkte til båtfolk. Redigert 24.September.2020 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 De gjør sikkert en helt utmerket jobb. Kr. 22 000 er sikkert ikke for mye. Hulda gjorde samme jobben, og den kostet tross alt en halv pakke bleier. Ikke problemer siden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 De gir en drepende dosering av BioProtect2. Bruker det selv i forbyggende dosering og vet at det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Hulda skrev for 1 time siden: De gjør sikkert en helt utmerket jobb. Kr. 22 000 er sikkert ikke for mye. Hulda gjorde samme jobben, og den kostet tross alt en halv pakke bleier. Ikke problemer siden. Hei Om eg hugsar tråden din rett, så tok vel dette litt tid. Kor langt tid brukte du på å rensa tank(-ane) dine? Blei det mykje stygt snakk? Du har vel òg føremonen av at du kjenner den sjølvbygde båten godt? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 I sommar tok eg ein tanksjau på båten. Eg tok tanken ut, vaska den, skifta kuleventilar på utløpa, og satte tanken inn att. Det var ikkje så mykje drit i tanken. Sist gong eg hadde tanken ut var for 15 år sidan. Tanken er ca. 170 liter. Det er ikkje mannhol på tanken, men ved å å hella på litt diesel, rista tanken og hella ut dieselen, og gjenta dette 8-10 gangar så såg tanken ok ut inni. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 (redigert) Ask skrev 41 minutter siden: Hei Om eg hugsar tråden din rett, så tok vel dette litt tid. Kor langt tid brukte du på å rensa tank(-ane) dine? Blei det mykje stygt snakk? Du har vel òg føremonen av at du kjenner den sjølvbygde båten godt? Jeg pumpet vel tanken tom den ene dagen. Renset den neste dagen. Pumpet tilbake dieselen den tredje dagen. Utfelling av møkkete diesel, ca. 50 liter, etter naturmetoden. Måtte vente et par dager på filtre, posten sendte filtrene til Skagen i stedet for Rudkøbing. Materialkostnaden var en halv pakke bleier. Spesialverktøyet var drillpumpe fra Jula. Slanger og koblinger var Gardena. Alle bør vel kjenne sin egen båt så godt at de vet hvor tankene er plassert. For meg er det vanlige sikkerhetsrutiner. Og at man vet om man har mannlokk. Skal stå i instruksjonsboken til CE-godkjente båter. Jeg mener ikke at alle må ha utdanning som mekaniker. Dog er det til tider en fordel. Nei, det blei ikkje mye stygg snakk. Dog irriterende at været var praktfullt, varmt, og at vi ikke rakk å seile til Bornholm det året heller. Men Rudkøbing har Danmarks beste softice. Og menneskene vi traff var praktfulle! Det teller positivt. Slett ingen bortkastet periode. Og så fikk vi besøk av Roger jo m/frue. Det hendte mye. Og det er noe av poenget. Redigert 24.September.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.