Noflow Startet 24.September.2020 Link til dette innlegget Startet 24.September.2020 For en uke siden ble jeg den lykkelige eier av en Ibiza 26 Twin Cab - en båt jeg har sikla på en stund. Så langt har den virkelig levd opp til forventningene! Starta med å fly ned til Sandnes med to gode kamerater forrige torsdag, der ble dagen brukt til overtakelse og diverse innkjøp for å gjøre klart til den 300 mil lange turen hjem til Ålesund. Torsdag kveld kom vi oss omsider avgårde. Siden vi hadde et værvindu å rekke, så hadde vi bare tre små dager til turen. Første etappe gikk Sandnes - Haugesund på kveldstid i flotte forhold, via Vassøy for bunkring og videre via Boknasundet og Karmsundet. andre etappe ble Haugesund - Florø i mye nedbør, men fine vind- og sjøforhold. Gikk her via Nyleia/hurtigbåtleia mellom Stord og Bømlo, videre til Askøy for bunkring. Gikk så Alværsstraumen og Fonnesstraumen videre til Skjærjehamn for en god middag og en pust i bakken. Gikk så videre mot Korssund for en ny bunkersstopp også videre til Florø gjestehavn. Tredje dag ble en skikkelig sjarmøretappe Florø - Ålesund i sol og flatt hav (sett bort fra Stadt vel og merke). Her er ruta rimelig rett fram, sett bort fra at vi gikk via søre Sunnmøre, gjennom Dragsundet etc. bunkring ble unnagjort i Måløy. Så noen bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 24.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Båten er i god teknisk stand, men trenger en god puss for å bli slik jeg vil ha den. Skrog skal behandles med Meguiars One Step Compound og vokses med Collinite 925. Kalesje skal få en impregnering og vinduer skal poleres opp med Meguiars Plast-x. Bunn skal få hvit bunnsmøring. Alle puter er allerede rensa og skal impregneres. Motor skal poleres opp med Autoglym polish og får nok et lag med Fusso eller Collinite 925. Teak skal få rens og sealer, bestilte fra Sandøy Båtdekk her. All krom behandles med autosol. ... også videre? Mye dårlig vær om dagen, men har allerede satt i gang med oppfriskning av krom. Perfekt blir det ikke, men en stor forbedring er det likevel! Noen før- og etter bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 (redigert) Steike! 300mil hentetur + renovering på to innlegg! Men bra beskrivelse, og full klaff med værvinduet. Får vel bare si gratulerer med ny flott båt og velkommen tilbake til Ålesund! Redigert 24.September.2020 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dilemma Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Må være en drømmetur Men gikk vel noen liter bensin på den turen? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Godt visdomsord: ..at det går bra unna med fuel, tyder jo bare på at alt virker som det skal, og det er jo det billigste i lengden! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Kaffelars skrev for 13 timer siden: Steike! 300mil hentetur + renovering på to innlegg! Men bra beskrivelse, og full klaff med værvinduet. Får vel bare si gratulerer med ny flott båt og velkommen tilbake til Ålesund! Ja, virkelig heldige med været! Kom hjem fra jobb, som også er til sjøs, onsdags kveld, så ble det å gjøre alle forberedelser torsdags morgen før man dro videre på fly til Stavanger i lunsjtider? Mange takk for det! Det gjenstår nok maaange timer med arbeid før jeg er fornøyd med hvordan båten skal se ut... Kommer til å oppdatere her underveis. Gleder meg til å se resultatet av poleringa! Dilemma skrev for 12 timer siden: Må være en drømmetur Men gikk vel noen liter bensin på den turen? Litt fuel gikk det, men jeg var positivt overraska. Går om lag 1,6l/NM på fin marsjfart, noe jeg synes er akseptabelt. Gikk dermed rundt 500 liter. Har dog ikke helt 100% kontroll... best å bare lukke øya og dra kortet? Vel verdt det da, det skal sies! Hadde nok kosta vel så mye å få den frakta opp, men da får man jo ikke den fantastiske turen med på kjøpet... Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Godt vær og ledig tid. En passende anledning til å fortsette smått med pirkearbeidet! Tar sin tid dette når man skal ta absolutt alt, inkludert skruer, men det er jo maskeringa som tar mesteparten av tida. Fikk også litt assistanse på slutten av økta, og da stiger trivselen Fikk gjort ferdig rekkene, lanterner, fenderfester etc, og tok også og polerte opp glassene i koøyene. Tok en 50/50 for å sjekke forskjellen etter en rask runde med poleringsmaskina, og som man ser, så var det på høy tid... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Sopass nøye ja! Fin kai du ligger på, og under 100m fra bunkers Anbefaler en eller to behandlinger med polytrol på fenderlista etter rengjøring, så blir den som ny. Fin båt, kjenner ikke denne twincab modellen fra før, skriv gjerne litt mer om skuta! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 2.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 (redigert) Ja, veldig kjekk kaiplass, midt i smørøyet og bare 6-7 minutter kjøring hjemmefra? Polytrol har jeg ikke prøvd... forsøkte med autosol og one step compound og kom frem til at Meguiars gjorde susen her. Vaska, polerte opp og voksa med Collinite 925. Ble rimelig bra, men fader det tok sin tid... rundt 5 timer bare på fenderlist? Ibiza 26 Twin Cab er en «normal» day/weekendcruiser med seng forut, eget toalettrom og en praktisk bysseløsning som faktisk fungerer (med litt planlegging). Kinderegget er dog akterkabinen som gjør at man får fire gode soveplasser. Senga akterut måler 150x200. Fungerer helt ypperlig, men det blir selvsagt litt romstering med puter etc. før man tar kvelden. Vi bodde tre karer i båten i tre netter og ingen klaga på komforten? at det er overmadrass i begge køyer hjelper mye! Redigert 2.Oktober.2020 av Kaftein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 2.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Har vært velsigna med fint vær de siste dagene og det har selvsagt blitt lagt ned mye tid i båten! Har gått til innkjøp av ny propell. Per i dag står det montert en Suzuki stålpropell som måler 3x16x21,5. Denne er dog for stor... oppnår «bare» 41 knop og et maks turtall på 5400 omdr. Venter nå på en propell som måler 3x15x21 og satser på at det gjør susen! Satser på at den blir testa ut før båten går på vinterlagring neste fredag. Oppdatering følger! Ellers har dagene blitt brukt på renovering av teak, samt noe polering. Alle vinduer i kalesje er fornya med Meguiars Plast-X og fenderlist er polert opp. Fikk også med en fjernkontroll til ankervinsj. Denne hadde forrige eier aldri brukt, og det var heller ikke liv i den. Tok sjansen på at det var batteriet som var dødt og bestilte et nytt. Til min glede, så stemte dette! Baugthruster er dog ikke programmert inn på denne, så satser på å få gjort dette en dag det passer Tidkrevende og tungt å få liv i teaken, men for en forskjell det ble! Antar 20 timer kun på dette. Starta med å skrubbe den med rent vann og en myk børste, neste steg var å rense med grov svamp og middel. Den fikk så tørke godt før den ble behandla med forsegling. Brukte produkter fra Sandøy Båtdekk og er veldig fornøyd med endelig resultat! Første gang jeg jobber skikkelig med teak Litt bilder! Rederen selv inspiserer dekket dagen båten ble kjøpt... som dere ser, så var en god puss på tide skrubbing... Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 2.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 ...resultater maskering, maskering og atter maskering... Når dekselet først var demontert, så fikk det en runde med Autosol og voks Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Båt OCD? Trolig mange som har det, og veldig flott å se resultatet! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 4.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Hehe, er nok litt over snittet glad i å pusse og gnikke Har fått unnagjort en liten shinings på overbygget også... På blått blir det flott, på hvitt ser man ikke en dritt Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Fin båt, Helge Duus kan sine saker Det jeg generelt ikke liker med denne typen båter (ombordstigning via frontruta) er den stort sett veldig smale trappa ned til cockpit. Her er det veldig lett å gå på trynet (hvis man har vært i land og fått seg noen pils for mye , eller er litt ustø på beina - som jeg er (72 år og skulle ha byttet kneledd for noen år siden) Jeg foretrekker båter med "gammeldags" dollbord som er brede nok til å gå på. Men bevares GRATULERER med ny og flott båt. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Båtb123 Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Fantatisk bra jobb du har gjort kjekt å sjå båten får gløden tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 6.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Bræin Stårm skrev On 4.10.2020 at 12.52: Fin båt, Helge Duus kan sine saker Det jeg generelt ikke liker med denne typen båter (ombordstigning via frontruta) er den stort sett veldig smale trappa ned til cockpit. Her er det veldig lett å gå på trynet (hvis man har vært i land og fått seg noen pils for mye , eller er litt ustø på beina - som jeg er (72 år og skulle ha byttet kneledd for noen år siden) Jeg foretrekker båter med "gammeldags" dollbord som er brede nok til å gå på. Men bevares GRATULERER med ny og flott båt. Har sine fordeler og ulemper, uten tvil! En av de er jo når man skal frem med kalesje på, da er det litt tungvint... men men, det blir som så mye annet i så «små» båter, et kompromiss! Er stort sett fornøyd med løsningene. Mange takk for det Båtb123 skrev On 4.10.2020 at 14.26: Fantatisk bra jobb du har gjort kjekt å sjå båten får gløden tilbake Mange takk for det - det er vi flere som syns også! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 6.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 (redigert) Fikk den nye propellen i dag. Heiv meg selvfølgelig rundt og testa den med en gang. Fornøyd med resultatet! Fikk to knop ekstra på topp, lavere forbruk i marsjfart og en båt som gikk mye raskere i plan Finner også tid til å bruke den. Jeg og en kamerat fikk en spontan ide om å reise til Urke i Hjørundfjorden i går ettermiddag. Heiv oss rundt og kom på plass like før det ble mørkt. Vel fortøyd for kvelden Værmeldinga stemte bra og vi våkna opp til et helt topp vær til å ta en tur på fjellet i. Målet var Saksa, toppen til Venstre i bildet (1073 m.o.h.) Knallvær! Dro så ned i båten igjen og tok en kaffe og en halvtime i sola før vi dro videre til Trandal og Christian Gaard for en middag, og deretter hjemover til Ålesund. Redigert 6.Oktober.2020 av Kaftein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Kaftein skrev 26 minutter siden: men men, det blir som så mye annet i så «små» båter, et kompromiss! Er stort sett fornøyd med løsningene. Helt enig, og er i utgangspunktet ikke uenig i at Ibiza-båtene er fantastiske båter. Personlig (som den "gamle" gubben jeg er på 72 år) foretrekker jeg båter som den på vedlagte bilde min Flipper 640 Ht. Kompromisser kan jeg "alt" om (båten min burde egentlig ha kommet fra en norsk konstruktør, men nå ble det Sigurd Isakson fra Flipper, 1986 modell ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
TerjeFjern Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Flott båt og bra resultat. Kjenner en som er minst like glad i å polere skruer osv som deg og han har også en Ibiza Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Bræin Stårm skrev On 6.10.2020 at 20.44: Helt enig, og er i utgangspunktet ikke uenig i at Ibiza-båtene er fantastiske båter. Personlig (som den "gamle" gubben jeg er på 72 år) foretrekker jeg båter som den på vedlagte bilde min Flipper 640 Ht. Kompromisser kan jeg "alt" om (båten min burde egentlig ha kommet fra en norsk konstruktør, men nå ble det Sigurd Isakson fra Flipper, 1986 modell ) Hehe, alt til sitt bruk! Jeg personlig trives best med å reise på turer i godt lag når været er tålig bra, så da var Ibizaen perfekt for meg, budsjett tatt i betraktning. Får nok regn og ruskevær på sjøen når jeg er på jobb. Noen stor fritidsfisker er jeg heller ikke TerjeFjern skrev On 7.10.2020 at 8.06: Flott båt og bra resultat. Kjenner en som er minst like glad i å polere skruer osv som deg og han har også en Ibiza så fasit er at vi Ibiza eiere har en skrue løs...? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Whoops Redigert 12.Oktober.2020 av Kaftein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 På fredag gikk båten på vinterlagring... fredagen ble brukt på å vaske. Avfetting med Surfex HD under fenderlist og deretter vask med sjampo. Fikk så tørke til lørdag før jeg gjorde noe videre pussing. Inspeksjon av skrog viser at det er helt og uten skader, men at det er en del arbeid i vente de neste dagene... På vei opp... har en jobb å gjøre på bunnsmøringa En del oksidasjon og småsår... Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Polering, polering og atter polering. Antar rundt 20 arbeidstimer denne helga... rimelig trøtt i rygg og skuldre i går kveld. Får bort det meste! Litt sår viser igjen i etterkant, men himmel og hav hvor mye bedre det ble! Polert med Meguiars One Step Compound og grønn (medium) Rupes pute på maskina. Voksing gjenstår. Fant og tid til å ta en runde på motoren. Dette var rimelig fort gjort heldigvis, men litt pirk er det alltids Autoglym Super Resin polish og et lag Fusso avslutningsvis. Rød (myk) Black Diamond pute på maskina. Redigert 12.Oktober.2020 av Kaftein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Kaftein skrev for 2 timer siden: så fasit er at vi Ibiza eiere har en skrue løs...? Jeg heller i den retningen ja Antar de løse skruene også blir polert Men fint blir det. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Kaftein skrev for 12 timer siden: Polering, polering og atter polering. Antar rundt 20 arbeidstimer denne helga... rimelig trøtt i rygg og skuldre i går kveld. For et FANTASTISK resultat du har fått til - dette er MEGABRA Ta deg en velforjent hvil nå (mao.: gå i dvale til våren kommer Det gjør jeg - akkurat som bjørnen ) (tror alle ihuga båteiere har en eller flere skruer løse - det er en del av gleden ved å ha båt , min kone sier jeg har fått meg en "garasje" ) Redigert 12.Oktober.2020 av Bræin Stårm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.