Jump to content

Edit History

Sturee

Sturee

Hei!

Sesongen er over og båten skal straks på land etter første sesong med denne båten. En ting som har plaget meg litt er at den er fryktelig baktung, og oppfører seg deretter. Motoren er en KAD 32, så denne må nok ta sin del av skylden.

Så nå vurderer jeg frem og tilbake hva jeg skal gjøre for å rette den litt. Har kjøpt inn en 55L fleksibel vanntank jeg vil legge i baugen og erstatte eksisterende vanntank som nå ligger mellom septiktank og dieseltanken. 

Tenker så å enten flytte frem batteriene fra skottene på sidene av motoren frem til tomrommet vanntanken etterlater, eller å eventuelt flytte hele dieseltanken (160L) frem og plassere batteriene bak denne igjen. Vurderer også å flytte septiktanken også og sette denne bak dieseltanken da den stort sett ikke blir brukt, men å begynne å løsne på dette har jeg ikke spesielt lyst til om det ikke har en merkbar effekt. Avstanden fra bakerst på dieseltanken til foran septiktanken er vel ca 170-180 cm tipper jeg.

Lurer først og fremst på hvilke erfaringer folk som har gjort lignende ting på sin båt har, om dette gir en "ny båt" i forhold til egenskaper eller om man merker lite til ingen forskjell? Motoren gir mer enn nok krefter til å få båten opp av vannet, så planingsterskelen er ikke det viktigste her. Men krever litt bruk av flaps, og da føles båten ustabil og legger seg veldig over i sving, og oppfører seg omtrent som en dupp ved finmanøvrering.

Innspill og synspunkter tas imot med takk! Legger ved et bilde av vidunderet

120142784_384623866030655_1641252855396792620_n.jpg

Sturee

Sturee

Hei!

Sesongen er over og båten skal straks på land etter første sesong med denne båten. En ting som har plaget meg litt er at den er fryktelig baktung, og oppfører seg deretter. Motoren er en KAD 32, så denne må nok ta sin del av skylden.

Så nå vurderer jeg frem og tilbake hva jeg skal gjøre for å rette den litt. Har kjøpt inn en 55L fleksibel vanntank jeg vil legge i baugen og erstatte eksisterende vanntank som nå ligger mellom septiktank og dieseltanken. 

Tenker så å enten flytte frem batteriene fra skottene på sidene av motoren frem til tomrommet vanntanken etterlater, eller å eventuelt flytte hele dieseltanken (160L) frem og plassere batteriene bak denne igjen. Vurderer også å flytte septiktanken også og sette denne bak dieseltanken da den stort sett ikke blir brukt, men å begynne å løsne på dette har jeg ikke spesielt lyst til om det ikke har en merkbar effekt. Avstanden fra bakerst på dieseltanken til foran septiktanken er vel ca 170-180 cm tipper jeg.

Lurer først og fremst på hvilke erfaringer folk som har gjort lignende ting på sin på har, om dette gir en "ny båt" i forhold til egenskaper eller om man merker lite til ingen forskjell? Motoren gir mer enn nok krefter til å få båten opp av vannet, så planingsterskelen er ikke det viktigste her. Men krever litt bruk av flaps, og da føles båten ustabil og legger seg veldig over i sving, og oppfører seg omtrent som en dupp ved finmanøvrering.

Innspill og synspunkter tas imot med takk! Legger ved et bilde av vidunderet

120142784_384623866030655_1641252855396792620_n.jpg

• Create New...