Vaagen Startet 25.September.2020 Link til dette innlegget Startet 25.September.2020 Jeg bestilte nettopp en masse deler til min VP AD41P-A. Prisforskjellen mellom verkstedets priser til meg og nettbutikken til VP-butikken var ca. 15 % ned. Jeg fikk varene til nesten samme pris som verkstedet kunne fått dem inn (jeg har fått se tilbudet til verkstedet), og rimeligere enn hos en annen, velkjent norsk aktør her i området (når man sammenlignet like Volvo originaldeler). Forklaringen til VP-butikken var at det "alltid er billigere i nettbutikk". Unntatt hos Elkjøp, Power og andre som har nettbutikk og fysisk butikk, sa jeg. Prisforskjellen var såpass, at verkstedet viste forståelse for, at jeg bestilte delene selv. Jeg tror de følte seg litt snytt av VP-pusheren. Butikken jeg brukte var http://butikk.gulliksen.no/no/default.aspx, men det kan godt være at andre forhandlere har samme opplegg. For meg virker denne effekten kunstig. Verkstedene sitter ikke lengre inne med særlig delelager, og må bestille opp fra akkurat samme kilde som jeg gjør via nettbutikken. At der da skal være prisforskjell er ikke rimelig, og jeg tror at dette kommer til å forsvinne, men at prisene i butikk da må gå ned. Bestillingen gikk tilsynelatende - og i alle fall forretningsmessig - via min lokale VP-forhandler, men varene kommer direkte fra Sverige, stod det. Den lokale forhandleren får sin (lett reduserte) andel, og jeg får en god pris. De som blør er mitt verksted, som ikke får selge meg deler. Det kan umulig ta lang tid før de får samme mulighet, og får handle via web med sin sedvanlige rabatt. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Chiefengineer Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Hvem er det du betegner som "verkstedet", er det en offisiell, autorisert Volvo Penta merkeforhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Nei, et annet verksted som normalt kjøper med nok rabatt fra VP, til å selge videre til VP priser. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Chiefengineer Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Volvo penta styrer prisene på originaldeler med jernhand. Kjøper du gjennom en autorisert forhandler så får du stort sett akkurat samme pris som om du leter etter samme del på alle internasjonale salgssystemer for originale VP deler. Det er ingen ting å spare på å kjøpe delene fra utlandet og det er nok i tråd med konsernets filiosofi. Og et ledd i dette er nok også å tilrettelegge for at reparasjoner utført av verksteder utenfor VP systemet ikke skal være lønnsomme når det gjelder delekost. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 (redigert) 15% synes jeg ikke var så mye. Som jeg sier til mine forhandlere av bil og båt, så trenger de ikke være de billigste, men har de en grei pris så handler jeg hos dem. Vet jeg taper noen kroner men ikke så mye at det går på helsa løs. Men til gjengjeld så har jeg ordnet meg et kundeforhold der jeg handler alt hos dem. Så vet jeg at dem dagen alt står så får jeg hjelp og ikke trenger stå der med lua i handa i samme kø som alle andre. Murphys har man hørt om? Uhellene skjer som oftest når det passer aller dårligst. Jeg er ikke av dem som bruker flere timer på å sammenligne priser for å spare noen prosent. Jeg ser heller at produktet er akkurat det JEG vil ha. Alt har en pris, også det å ha et lokalt verksted tilgjengelig. Redigert 26.September.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Støtter sistnevnte innlegg. Har en kjenning som nå har 10 ansatte på sitt båt og hotellverksted. Flere kunder har med deler olje filter impeller når de er oppe til sørvis. Klart kunden sparer noen kroner på å handle på nett men hva med kvaliteten . Ta feks et oljefilter kjøpt uoriginal på nett. Selvsagt likt utenpå men hvis du kutter et originalt filter og et billig uorginalt så ser du selv som amatør forskjell i kvalitet på filtrering. Særlig etter en sesongs bruk. Selvsagt er det ører å spare men kjekt å ha et båtverksted å ty til når problemer oppstår. Og kundeforhold oppstår med å kjøpe deler lokalt. De som holder seg selv med billige uoriginale sørvisdeler er også de som klager mest ser det ut som. Et gammelt ordtak, For å få må man gi. Men mange av oss er handy og tar alle serviser selv og det blir en helt annen sak..... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 15% høres ikke mye ut, men allikevel blir det penger av det. Jeg velger å støtte lokalt VP verksted. Greit å ha i nærheten om enn skulle trenge hjelp av de. Ikke minst stiller de en enorm service til båtfolket som ligger ute hele året. Når vannet i båthuset stenges for vinteren, tilby VP verksted å låne ut slangen som henger inne i verksted. ??? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Ask Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 I 2004 kvitta eg meg med min siste VP. Det har eg spart mykje på.... Sidan har eg stort sett kjøpt slitedeler hjå yanmardeler.no, og opplever å få god service. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 . Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 (redigert) Vaagen skrev for 15 timer siden: Jeg bestilte nettopp en masse deler til min VP AD41P-A. Prisforskjellen mellom verkstedets priser til meg og nettbutikken til VP-butikken var ca. 15 % ned. Jeg fikk varene til nesten samme pris som verkstedet kunne fått dem inn (jeg har fått se tilbudet til verkstedet), og rimeligere enn hos en annen, velkjent norsk aktør her i området (når man sammenlignet like Volvo originaldeler)..... Prisforskjellen var såpass, at verkstedet viste forståelse for, at jeg bestilte delene selv. Jeg tror de følte seg litt snytt av VP-pusheren. Butikken jeg brukte var http://butikk.gulliksen.no/no/default.aspx, men det kan godt være at andre forhandlere har samme opplegg. Er det differansen på delekostnad fra ditt uavhengige verksted og prisen du selv betaler ved bestilling i VP nettbutikk, - eller er det forskjell i pris på bestilling i VP nettbutikk vs kjøp over disk hos VP forhandler det reageres på? Man må vel forvente at et verksted har et lite påslag ut til kunde på deler de må bestille fra en leverandør, og 15% er nok ikke spesielt høyt.... I tillegg er det ikke sikkert at VP forhandleren gir spesielt mye rabatt til et konkurrerende verksted - hvilket også er forståelig. Den "velkjente, norske aktøren" det vises til, er dette autorisert VP forhandler? Når det gjelder priser på VP deler over nett vs deler over disk hos VP-forhandler overrasker det meg hvis prisdifferansen er stor. Vet ikke i hvilken grad de ulike VP forhandlerne kan regulere sine priser, så det kan jo være lokale forskjeller. Men de gangene jeg har sjekket pris har det vært svært lite/ingenting å spare ved å bestille over nett i forhold til å benytte min nærmeste VP forhandler. (Forutsetter naturligvis bruk av originaldeler fra VP). Jeg gjør det meste arbeidet med min VP selv, men som trofast privatkunde hos lokal VP-pusher får jeg gjerne litt rabatt på deler, rask levering, meget bra service + tips og råd ved behov - så for min del er valget enkelt. Samtidig er det naturligvis fornuftig å sjekke priser ved større bestillinger, det blir fort kr av det.... Redigert 26.September.2020 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 26.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Jeg gjentar, at VP-handleren selv sa, at "det alltid er billigere på nett", og at alternativet hadde vært å kjøpe over disk hos samme forhandler til 17-18% høyere pris (som måtte bestilt mesteparten, med samme leveringstid). Det er mulig det ikke kom klart nok frem, at det er samme autoriserte VP-butikk som opererer med to ulike priser på samme deler? Og at jeg som privatperson får kjøpe til omtrent samme pris som uavhengige verksted, hvis jeg bestiller selv over nett? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
R.O Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Hvis lokale VP verkstedet yter god service og ikke priser seg helt ut så støtter jeg dem. Og så langt har de gjort begge. Jeg kan spørre og grave, og de deler villig på kunnskapen. Kjøpte noen skruer til drevet i fjor, kjøpte selvfølgelig hos min lokale VP forhandler. Har båten min i opplag ca. 1 times kjøring fra Oslo, så da jeg skulle ta vårpussen hadde jeg glemt skruene. Kjøret da til en lokal VP forhandler, han tok akkurat dobbelt pris per skrue, selv om det ikke velter regnskapet så blir jeg litt muggen, også lurer jeg på hvordan de priser andre tjenester. Så da styrer jeg unna den VP forhandleren... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Hehe, tror ENDA det ikke kom klart nok frem! Det snakkes fra OP hele tiden om den offisielle nettbutikken til den lokale VP forhandleren, som er en av de større i Norge.. gulliksen.no = J.Weiberg Gulliksen Man finner selv fram og bestiller VP delene på nett istedet for at (avogtil stresset) kundeservice skal finne fram riktig modell, delenummer og lagerstatus via sprengskisser, og henter så delene direkte i butikken hos VP forhandleren når de er(kjapt) kommet fram. Dette kan man da spare opptil 15% på, ved å finne fram det man trenger selv, og registrere + betale direkte med mindre mellomledd. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Kaffelars skrev 1 time siden: .... istedet for at (avogtil stresset) kundeservice skal finne fram riktig modell, delenummer og lagerstatus via sprengskisser... Hehe.. Jeg har jobbet hos Gulliksen selv og har aldri opplevd at dei på delelageret er stresset Men dei er flinke med datasystemene sine, så dei finner meget fort frem til rett del på skjermen og i løpet av sekunder funnet ut om dei har delen på lager selv, eller om den må bestilles fra hovedlageret. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Det blir en interessant fremtid når flere og fler kjøper på nett og det ene verkstedet etter det andre legger ned fordi timene til mekanikeren ikke er nok til å driv mekanikeren sin lønn, leie av lokaler, obligatorisk tjenestepensjon, skatt mm. Personlig lukker jeg øynene for de 15-20% og regner det bare inn som en del av greia. Oppsiden på det er at når jeg lurer på noe så kan jeg stikke bort og spørre folka som jobber på VP sertifisert verksted om dette og hint. Og de svarer fordi de vet jeg kommer og kjøper deler og timer der. Deler skaffer de stort sett til dagen etter eller 2 dager. Litt på siden: Her i byen min hadde vi en jernvarehandel midt i sentrum som gikk OK. Så begynte kundene å kjøpe alt mulig på nett, sikkert for å spare de nevnte 15%. Butikkeieren la så ned butikken, det var ikke nok igjen til å drive forsvarlig. Den eneste i området som satte sammen gressklipperen du kjøpte, den eneste som hadde kjølebokser hele året osv. Vennlig hilsen Wondy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.