Olepo
Vaagen skrev for 15 timer siden:Jeg bestilte nettopp en masse deler til min VP AD41P-A. Prisforskjellen mellom verkstedets priser til meg og nettbutikken til VP-butikken var ca. 15 % ned. Jeg fikk varene til nesten samme pris som verkstedet kunne fått dem inn (jeg har fått se tilbudet til verkstedet), og rimeligere enn hos en annen, velkjent norsk aktør her i området (når man sammenlignet like Volvo originaldeler).....
Prisforskjellen var såpass, at verkstedet viste forståelse for, at jeg bestilte delene selv. Jeg tror de følte seg litt snytt av VP-pusheren. Butikken jeg brukte var http://butikk.gulliksen.no/no/default.aspx, men det kan godt være at andre forhandlere har samme opplegg.
Er det differansen på delekostnad fra ditt uavhengige verksted og prisen du selv betaler ved bestilling i VP nettbutikk, - eller er det forskjell i pris på bestilling i VP nettbutikk vs kjøp over disk hos VP forhandler det reageres på?
Man må vel forvente at et verksted har et lite påslag ut til kunde på deler de må bestille fra en leverandør, og 15% er nok ikke spesielt høyt.... I tillegg er det ikke sikkert at VP forhandleren gir spesielt mye rabatt til et konkurrerende verksted - hvilket også er forståelig.
Den "velkjente, norske aktøren" det vises til, er dette autorisert VP forhandler?
Når det gjelder priser på VP deler over nett vs deler over disk hos VP-forhandler overrasker det meg hvis prisdifferansen er stor. Vet ikke i hvilken grad de ulike VP forhandlerne kan regulere sine priser, så det kan jo være lokale forskjeller. Men de gangene jeg har sjekket pris har det vært svært lite/ingenting å spare ved å bestille over nett i forhold til å benytte min nærmeste VP forhandler. (Forutsetter naturligvis bruk av originaldeler fra VP).
Jeg gjør det meste arbeidet med min VP selv, men som trofast privatkunde hos lokal VP-pusher får jeg gjerne litt rabatt på deler, rask levering, meget bra service + tips og råd ved behov - så for min del er valget enkelt. Samtidig er det naturligvis fornuftig å sjekke priser ved større bestillinger, det blir fort kr av det....