Jump to content

Hva er funksjonen til pakningen i girhuset på utenbordsmotor ("damper seal")?

Goodspeed

Recommended Posts

Sitter og ser på instruksjoner ifm bytte av impeller, og så har jeg ikke klart å finne funksjonen til denne pakningen på "kammeret" foran impellerhuset/vannpumpen på girhuset. Går noe av eksosen gjennom denne? Hva er risikoen om denne pakningen er sprukket?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Kjellg skrev for 1 time siden:

Kom gjerne med bilder eller print screen av det du ser på. 

255ACF9F-B1BC-462D-B0D7-B19C3480E3B7.jpeg.d0048b7dfd6882e2493058caf1e027b2.jpeg
det er kammeret foran det hvite impellerhuset. ‘Damp sealeren’ er den svarte pakningen rundt kanten. Jeg tror både eksos og retur kjølevann kommer ut her, så spørsmålet er om hvilke konsekvens det har om denne pakningen har sprekk i seg. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Tror den er gåen hos meg. Da ser jeg det kommer eksos ut av bolten til en sink. Og mer viktig: det er tydeligvis overtrykk så impelleren sliter med å skyfle vann. Hos meg varerer dette kort tid, og så er alt normalt igjen. Virker som eksosen varmer opp noe som gjør at det «går seg til» raskt. Men grunnet at impelleren blander vann og luft/eksos en liten stund så vurderer jeg å åpne opp og fixe det. 

nordan family 27 skrev 44 minutter siden:

Tror den er gåen hos meg. Da ser jeg det kommer eksos ut av bolten til en sink. Og mer viktig: det er tydeligvis overtrykk så impelleren sliter med å skyfle vann. Hos meg varerer dette kort tid, og så er alt normalt igjen. Virker som eksosen varmer opp noe som gjør at det «går seg til» raskt. Men grunnet at impelleren blander vann og luft/eksos en liten stund så vurderer jeg å åpne opp og fixe det. 

Det kan jo hende, men jeg trodde impellerhuset var tett, slik at om det kom ut vann/eksos derfra, så skulle det ikke gå inn i impelleren? Er ikke alt som er like intuitet (for min del i alle fall), som f.eks det kammeret foran utløpet vi snakker om. Der ser man jo at det er riller slik at det kommer inn vann, men kan ikke skjønne helt hva funksjonen er der. Så det virker jo som at det vil kunne komme vann rundt innimellom alt bortsett fra impellerhuset og dette utløpet

Goodspeed

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...