motormaniac Startet 26.September.2020 Del på Facebook Startet 26.September.2020 Lurer på om noen har bilder eller info om hvilke skader jeg kan regne med om snakka mi fryser fast i havna i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Delta delfin høres ut som en plastbåt og da er det to aktuelle problemstillinger. Kraner og gjennomføringer kan fryse slik st de sprekker eller presses av. Motorblokk og kjølere som sprenges av is hvis ikke tømmes er samme kategori. Båten kan da synke når isen smelter. Neste er at når isen smelter rundt båten slipper den takrt rundt ror, propell og glaps lenge etter at skroget løsner. Med overvann eller snø på isen flyter båten opp og bøyer alt bak pluss evt truster. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fuglen Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Saga'en lå innefrosset for et par år siden i over en måned. Ikke veldig kjukk is, men jeg kunne spasere rundt båten. Ingenting ødelagt. Dette var en rolig havn, og båten lå dønn i ro. Det var ca. 1 cm klaring mellom båten og isen rundt hele. Jeg var sur for at jeg ikke fikk ut båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Sannsynligvis skjer det ingenting. Jeg har ligget innefrosset med klinkbygget motorbåt, plast seilbåt og Hulda. Den klinkbyggede båten skulle egentlig ligge i betalt boblehavn. Men så koket kompressoren til utleier av havnen, og alle båtene frøs fast. Kompressoren konket i romjula og kom ikke i sving mer det året. 20 cm is problemfritt, stille havn. Plastbåten lå i utløpet av en elv. 15 cm is. Overvann frøs og roret ble tynget ned. Tuslet utpå med øks og hogg rundt roret. Hekken ploppet opp, og det var greit. Hulda har ligget i hva jeg antok var 30 cm is. En båtnabo boret hull, og hevdet at det var nesten 50 cm. Her ligger det både seil- og motorbåter, med og uten flaps, med og uten påhengsmotor. Ingen har noen gang hatt problemer. Konserver vannet om bord, så skulle det være ok. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Fryser meir eller mindre fast jevnlig. Aldri tenkt at det skulle bli problem. Konservering innenfor skroget bør jo være ivaretatt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Snakka, stavefeil for snekka? Delta delfin er vel en plattgatter? Det viktige er å frostsikre gjennomføringer med tilhørende kraner og motor. Ligger du i Vestland så kan det tenkes det ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
motormaniac Svart 26.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2020 Den delta båten er solgt. Har en selfa 22 snekke nå. Har den i Vansjø nå men hadde lyst og flytte den i saltvann nå så ser etter båtplass mellom moss og Fredrikstad. Er veldig usikker på om jeg skal koste på meg bobleplass for og være sikker men er jo halv pris på plass uten bobler. Kan ikke skjønne at den ikke skal tåle og fryse inne viss jeg konservere motor og kansje belage meg og hugge litt is i verste fall... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Om det er is som holder seg i ro i en havn så er det ikke noe problem om isen blir både 10 og 20 cm. I tillegg til motor må du som nevnt frostsikre gjennomføringer og tilhørende kraner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Nå er det vel ikke mer enn noen kilometers avstand mellom Sortland og Moss. Skal du motta vettug informasjon, er det nærmest en betingelse å oppgi relevant informasjon. Det er ikke noe problem mellom Moss og Fredrikstad, vanligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Sjekk også at forsikringen din gjelder vinteropplag på sjøl. Hos meg var det ett eget spørsmål om båten ligger på vannet mellom 1 november og 1 mars. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
motormaniac Svart 26.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2020 Har eid båt i mange år i Sortland og aldri mere enn 1cm is dær. Men utrulig mye snakk om is her nede. Sitér dette innlegget Link to post
motormaniac Svart 26.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2020 Hulda skrev 12 minutter siden: Nå er det vel ikke mer enn noen kilometers avstand mellom Sortland og Moss. Skal du motta vettug informasjon, er det nærmest en betingelse å oppgi relevant informasjon. Det er ikke noe problem mellom Moss og Fredrikstad, vanligvis. Har redigert profilen litt nå😉 ikke vært så aktiv her på noen år så var litt utdatert den profilen min innser jeg🙈 Sitér dette innlegget Link to post
motormaniac Svart 26.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2020 S/Y Vega skrev 5 minutter siden: Sjekk også at forsikringen din gjelder vinteropplag på sjøl. Hos meg var det ett eget spørsmål om båten ligger på vannet mellom 1 november og 1 mars. Ja jeg er ops på det så har opplyst at båt ligger på skjøen hele året😉👍 Sitér dette innlegget Link to post
motormaniac Svart 26.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2020 Lazyjack skrev 47 minutter siden: Snakka, stavefeil for snekka? Delta delfin er vel en plattgatter? Det viktige er å frostsikre gjennomføringer med tilhørende kraner og motor. Ligger du i Vestland så kan det tenkes det ikke er nødvendig. Nå har jeg kun gjennomføring for kjølevannsintak under vann linje og ikke kuleventil men skrukrane så faren for at kranen fryser sund er vell liten men hvordan jeg frostsikrer selve gjennomføring er jeg ikke sikker på hvordan jeg kan gjøre. Har kun brukt og kjøre motor med frost veske før nordafør. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 For et par år siden så så jeg en der thruster tunell hadde frosset og sprengt tunellen. Var en sprekk i hele lengden. Om det er vanlig aner jeg ikke, men det kan altså skje. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 motormaniac skrev for 4 timer siden: Ja jeg er ops på det så har opplyst at båt ligger på skjøen hele året😉👍 Jo men hva sier forsikringsselskapets vilkår? De færreste dekker isskader, er som regel listet blant unntakene som ikke dekkes. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Hulda Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Den gangen Hulda var forsikret i if..., ble ikke skader som skyldtes 'berøring med is' dekket. Pantaenius kasko dekker alt, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.