Jump to content

Is skade på båt

motormaniac

Recommended Posts

Delta delfin høres ut som en plastbåt og da er det to aktuelle problemstillinger.

Kraner og gjennomføringer kan fryse slik st de sprekker eller presses av. Motorblokk og kjølere som sprenges av is hvis ikke tømmes er samme kategori. Båten kan da synke når isen smelter.

Neste er at når isen smelter rundt båten slipper den takrt rundt ror, propell og glaps lenge etter at skroget løsner. Med overvann eller snø på isen flyter båten opp og bøyer alt bak pluss evt truster.

Mons

Sannsynligvis skjer det ingenting. Jeg har ligget innefrosset med klinkbygget motorbåt, plast seilbåt og Hulda. Den klinkbyggede båten skulle egentlig ligge i betalt boblehavn. Men så koket kompressoren til utleier av havnen, og alle båtene frøs fast. Kompressoren konket i romjula og kom ikke i sving mer det året. 20 cm is problemfritt, stille havn. Plastbåten lå i utløpet av en elv. 15 cm is. Overvann frøs og roret ble tynget ned. Tuslet utpå med øks og hogg rundt roret. Hekken ploppet opp, og det var greit. Hulda har ligget i hva jeg antok var 30 cm is. En båtnabo boret hull, og hevdet at det var nesten 50 cm. Her ligger det både seil- og motorbåter, med og uten flaps, med og uten påhengsmotor. Ingen har noen gang hatt problemer. Konserver vannet om bord, så skulle det være ok. 

Den delta båten er solgt. Har en selfa 22 snekke nå. Har den i Vansjø nå men hadde lyst og flytte den i saltvann nå så ser etter båtplass mellom moss og Fredrikstad. Er veldig usikker på om jeg skal koste på meg bobleplass for og være sikker men er jo halv pris på plass uten bobler. Kan ikke skjønne at den ikke skal tåle og fryse inne viss jeg konservere motor og  kansje belage meg og hugge litt is i verste fall...

Hulda skrev 12 minutter siden:

Nå er det vel ikke mer enn noen kilometers avstand mellom Sortland og Moss. Skal du motta vettug informasjon, er det nærmest en betingelse å oppgi relevant informasjon. Det er ikke noe problem mellom Moss og Fredrikstad, vanligvis.

Har redigert profilen litt nå😉 ikke vært så aktiv her på noen år så var litt utdatert den profilen min innser jeg🙈

Lazyjack skrev 47 minutter siden:

Snakka, stavefeil for snekka?
Delta delfin er vel en plattgatter?
Det viktige er å frostsikre gjennomføringer med tilhørende kraner og motor. Ligger du i Vestland så kan det tenkes det ikke er nødvendig.

Nå har jeg kun gjennomføring for kjølevannsintak under vann linje og ikke kuleventil men skrukrane så faren for at kranen fryser sund er vell liten men hvordan jeg frostsikrer selve gjennomføring er jeg ikke sikker på hvordan jeg kan gjøre. Har kun brukt og kjøre motor med frost veske før nordafør. 

motormaniac skrev for 4 timer siden:

Ja jeg er ops på det så har opplyst at båt ligger på skjøen hele året😉👍

Jo men hva sier forsikringsselskapets vilkår? De færreste dekker isskader, er som regel listet blant unntakene som ikke dekkes. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...