Roger jo
NilsPils skrev 1 time siden:
Dette mener jeg er en god vane, uten at jeg forventer noe stort problem om jeg skulle ha stengt alle kraner. Vanligvis kjører jeg konstant med begge kraner åpne og har ikke hatt neoe problem med det.
mons skrev for 11 timer siden:Kjølevannet mellom to stengte kraner på varmtvannstanken øker ikke i temperatur og vil ikke utvide seg. Blir kanskje litt undertrykk når det kjøles ned igjen.
Vannet som går igjennom varmtvannstank evt varmeapparat tas vel ut før termostaten og slippes inn igjen rett i blokka. Da blir dete en parallellkobling med kjøleren som gjør at feks 1/3 av kjølevannet pumpa pumper igjennom systemet ikke går igjennom kjøleren.
Når pumpa da er dimensjonert akkurat for å gi nok kjøleveskesirkulasjon igjennom kjøleren bir det varmere.
Slår du på varmeapparatet for fullt kjøler det ganske godt. Mange varmeapparat gir 10 kw ved 90 grader, og det er betydelig kjøling. Kanskje nok til å kjøre en 100 hester på litt turtall uten at sjøvannet sirkulerer.
Forden min har uttaket i "Toppen " og retur til ekspansjonstanken via et varmeapparat fra en Ford transitt og bereder.
Det er ikke nok med to 70mm kanaler på tilsamman 70 cm lengde å trekke ut nok varme (til et tørkeskap og kahytt),. må kneble begge (varme og bereder) ved full fart, i år 2 ganger av 120 dager.