tom Cognac Startet 27.September.2020 Link til dette innlegget Startet 27.September.2020 Hei. Jeg ønsker å lage en ny mast til båten min (Flipper 640 HT) som skal ha både topplanterne, nav,lanterne og horn. Jeg ser for meg å lage masta i et metallprodukt (rør med diameter ca. 22mm) som jeg kan bøye med en rørbøyer. Jeg har funnet vedlagte rørtype på Biltema. Er dette noe jeg kan bruke? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
nomen Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Jeg ville brukt syrefaste rør til dette, de lettest tilgjengelige er nok hydraulikkrør fra f.eks. Hydroscand. Koster mer, og er vanskeligere å bøye, men resultatet blir bedre og penere synes jeg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tom Cognac Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 nomen skrev On 28.9.2020 at 4.33: men resultatet blir bedre og penere synes jeg. Vis hele sitatet Jeg (tror) jeg er klar over det, men det blir ingen belastninger her - kun "pynt" - så da tenker jeg: syrefast.............................hvorfor??? (Du har jo egentlig gitt svaret, men all den tid det ikke er snakk om noen som helst belastning her.........!!!) Men takker for svaret Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Bårdp Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 En trenger vel ikke bruke syrefast vanlig rustfritt funker fint rør i 304 stål koster ikke stort. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Bårdp skrev On 28.9.2020 at 10.03: En trenger vel ikke bruke syrefast vanlig rustfritt funker fint rør i 304 stål koster ikke stort. Vis hele sitatet Takker Hva tror du om vedlegget jeg hadde i starten (rør fra Biltema?) Hva og hvor får jeg evt kjøpt rustfritt rør i 304 stål? Er det lett (???) å bøye? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
NilsPils Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Bræin Stårm skrev On 28.9.2020 at 11.54: Takker Hva tror du om vedlegget jeg hadde i starten (rør fra Biltema?) Hva og hvor får jeg evt kjøpt rustfritt rør i 304 stål? Er det lett (???) å bøye? Vis hele sitatet Du får kjøpt syrefaste kalesje- og rekkerør Ø22 mm og Ø25mm i 2 meters lengde i båtbutikken. Enkelt å sveise og du får kjøpt diverse beslag som passer. Jeg ville glemt ideen med fornikleter rør. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tom Cognac Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 (redigert) NilsPils skrev On 28.9.2020 at 12.16: Du får kjøpt syrefaste kalesje- og rekkerør Ø22 mm og Ø25mm i 2 meters lengde i båtbutikken. Vis hele sitatet Hvilken butikk refererer du til? Redigert 28.September.2020 av Bræin Stårm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Morten_L Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 https://www.maritim.no/rekkeror-syrefast-25mm-2meter https://www.maritim.no/rekkeror-syrefast-22mmx2meter Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Takker for svar, drar til Maritim i morgen og sjekker ut det de har Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Slangemannen Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Uansett hvilken type rør du velger så er det å ha en skikkelig rørbøyer et must. Mye kjekt av endestykker o.l. på Maritim så du kan unngå sveising, men ikke sikkert at de passer på rør fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Nær sagt enhver rørlegger kan bestille syrefast og rustfritt. Se BD katalog for eksempel her: https://issuu.com/brodrenedahl/docs/rustfrie_og_syrefaste_r__r_og_deler Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Slangemannen skrev On 28.9.2020 at 17.15: det å ha en skikkelig rørbøyer Vis hele sitatet Slangemannen, hva tror du om denne? https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/plate-og-metallverktoy/rorboyere/rorboyer-439000/ SamH skrev On 28.9.2020 at 17.35: Nær sagt enhver rørlegger kan bestille syrefast og rustfritt. Vis hele sitatet Jeg skal sjekke ut 2 rørleggerfirmaer i Moss om de også kan bøye rør for meg (etter tegning / mål), dersom jeg kjøper rør hos dem - og selvfølgelig betaler for jobben! Det går an å spørre dem - jeg tenker at det finnes aldri dumme sp.mål, - bare dumme svar så jeg prøver meg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
stuv Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Bræin Stårm skrev On 28.9.2020 at 18.15: Slangemannen, hva tror du om denne? https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/plate-og-metallverktoy/rorboyere/rorboyer-439000/ Jeg skal sjekke ut 2 rørleggerfirmaer i Moss om de også kan bøye rør for meg (etter tegning / mål), dersom jeg kjøper rør hos dem - og selvfølgelig betaler for jobben! Det går an å spørre dem - jeg tenker at det finnes aldri dumme sp.mål, - bare dumme svar så jeg prøver meg Vis hele sitatet Velg syrefast rustfritt 316. Og sveis med TIG da dekker du "alle" veggtykkelser. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 (redigert) Gå inn på seasea.no og skriv inn "rustfritt rør". Der får du både rør og deler til å bygge denne masta selv uten å måtte bøye rør, sveise eller gjenge. Du bør ha rør med utvendig diameter 25mm til opplegget ditt. 22mm blir for puslete. Dette er et tips til en enkel måte å gjøre det på, samtidig som det blir skikkelige greier. Redigert 28.September.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 (redigert) Bræin Stårm skrev On 28.9.2020 at 18.15: Slangemannen, hva tror du om denne? https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/plate-og-metallverktoy/rorboyere/rorboyer-439000/ Jeg skal sjekke ut 2 rørleggerfirmaer i Moss om de også kan bøye rør for meg (etter tegning / mål), dersom jeg kjøper rør hos dem - og selvfølgelig betaler for jobben! Det går an å spørre dem - jeg tenker at det finnes aldri dumme sp.mål, - bare dumme svar så jeg prøver meg Vis hele sitatet Den rørbøyeren et til kobberrør. Der vil du slite med å bøye 316. Samme med de vi selger også. Ok til kobber men du bøyer rørbøyeren før røret når det kommer til aisi 316 i 22/25 mm Redigert 28.September.2020 av Slangemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Jeg ville gjort som @Jannmar skriver. Kjøpe ferdige deler og satt sammen. Enklere og penere. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Sitat Vis hele sitatet Siden du bor i Østfold vul jeg anbefale Rustfritt Kato Bøe Haugen, han er dyktig og lager det du trenger Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 ster skrev On 28.9.2020 at 20.55: Siden du bor i Østfold vul jeg anbefale Rustfritt Kato Bøe Haugen, han er dyktig og lager det du trenger Vis hele sitatet Takker for tipset - det skal jeg bruke Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.