Jump to content

Skal lage ny lanternemast - hva slags type rør?

tom Cognac

Recommended Posts

nomen skrev On 28.9.2020 at 4.33:

men resultatet blir bedre og penere synes jeg.

Vis hele sitatet  

Jeg (tror) jeg er klar over det, men det blir ingen belastninger her - kun "pynt" - så da tenker jeg: syrefast.............................hvorfor??? (Du har jo egentlig gitt svaret, men all den tid det ikke er snakk om noen som helst belastning her.........!!!) Men takker for svaret :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Bræin Stårm skrev On 28.9.2020 at 11.54:

Takker :smiley: Hva tror du om vedlegget jeg hadde i starten (rør fra Biltema?) Hva og hvor får jeg evt kjøpt rustfritt rør i 304 stål? Er det lett (???) å bøye?

Vis hele sitatet  

Du får kjøpt syrefaste kalesje- og rekkerør Ø22 mm og Ø25mm i 2 meters lengde i båtbutikken. Enkelt å sveise og du får kjøpt diverse beslag som passer. Jeg ville glemt ideen med fornikleter rør.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Slangemannen skrev On 28.9.2020 at 17.15:

det å ha en skikkelig rørbøyer

Vis hele sitatet  

Slangemannen, hva tror du om denne? 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/plate-og-metallverktoy/rorboyere/rorboyer-439000/

SamH skrev On 28.9.2020 at 17.35:

Nær sagt enhver rørlegger kan bestille syrefast og rustfritt.

Vis hele sitatet  

Jeg skal sjekke ut 2 rørleggerfirmaer i Moss om de også kan bøye rør for meg (etter tegning / mål), dersom jeg kjøper rør hos dem - og selvfølgelig betaler for jobben! Det går an å spørre dem - jeg tenker at det finnes aldri dumme sp.mål, - bare dumme svar :smiley: så jeg prøver meg :wink:

jeg tørker ut på land....!

Bræin Stårm skrev On 28.9.2020 at 18.15:

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/plate-og-metallverktoy/rorboyere/rorboyer-439000/

Jeg skal sjekke ut 2 rørleggerfirmaer i Moss om de også kan bøye rør for meg (etter tegning / mål), dersom jeg kjøper rør hos dem - og selvfølgelig betaler for jobben! Det går an å spørre dem - jeg tenker at det finnes aldri dumme sp.mål, - bare dumme svar :smiley: så jeg prøver meg :wink:

Vis hele sitatet  

Velg syrefast rustfritt   316. Og sveis med TIG da dekker du "alle" veggtykkelser.

Gå inn på seasea.no og skriv inn "rustfritt rør".

Der får du både rør og deler til å bygge denne masta selv uten å måtte bøye rør, sveise eller gjenge.

Du bør ha rør med utvendig diameter 25mm til opplegget ditt. 22mm blir for puslete.

Dette er et tips til en enkel måte å gjøre det på, samtidig som det blir skikkelige greier. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
  Bræin Stårm skrev On 28.9.2020 at 18.15:

Vis hele sitatet  

Den rørbøyeren et til kobberrør. Der vil du slite med å bøye 316. Samme med de vi selger også. Ok til kobber men du bøyer rørbøyeren før røret når det kommer til aisi 316 i 22/25 mm

Redigert av Slangemannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...