turøy Startet 28.September.2020 Link til dette innlegget Startet 28.September.2020 Hei har en båt med en 6,2l gm som har tatt kvelden.... Den er festa til et 290 drev. Tenkte å gjøre det så lett som mulig å dra båten inn i fjæren bruke kaikranen å noen taljer hive maskinen opp og ned med en helt lik maskin. Men lurer på om det er nokk å løsne svinghjulskåpen fra maskinen for å få det løst i fra drevet✌️ Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Ja det er nok forutsett at det er mulig å få motoren litt frem før den løftes opp Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Tror nok drevet må av før motor går ut Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Normalt så skal det fint gå å ta ut motoren ved kåpa men kommer an på motorrommet ditt slik som @pipe nevner. Er det så trangt at du ikke får flyttet den ca 20cm fremover så spøker det litt. Gjorde denne jobben for en kort stund siden på en Draco 24 Styling og det ble benyttet en travers for å få motoren ca 20 cm frem før løft. Enkel og grei jobb om du har litt plass i motorrommet. Dette var en sb så noe lettere enn bb men prisippet er likt. La kåpa stå på motoren. Lettere å bytte den over på land. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Marida skrev for 3 timer siden: Tror nok drevet må av før motor går ut Nei motoren går fint å ta ut mens drevet står på så sant man har plass til å flytte motoren noen cm fremover får man løfter den ut Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Det går og ta ut med drev på men vær forsiktig med akseltappen og sporene når det skal skrus sammen igjenn. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
volvo_penta_ Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Kan nok være mulig, men hvor mye du sparer på dette kontra å ta av drevet er jeg usikker på. Kommer nok mye ann på hvor god plass du har i maskinrom osv. Vil uansett anbefalle å ha en jekk på ett av løftepunktene, slik at du kan justere vinkelen på motoren mens den henger i krana. Ser for meg en del knot å få entra motor på splinsen inn på drevet når det skal sammen, kan være knotete nok å entre drevet på motoren ute mange ganger, med båten på land. Redigert 30.September.2020 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Du får vel motor ut uten å ta av drevet, men ikke inn igjen? Den splinen som henger på drevet skal inn i akslingen fra motor og det tror jeg ikke du får til :-) plukke av drevet tar 15-20 min, 20-40min på igjen. red: så at Hr @volvo_penta_ nevnte det samme mvh Windy37GM Redigert 30.September.2020 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hulda Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Skal båten ligge å vaske i fjæra, så blir det et gedigent høl i hekken om drevet fjernes. Og bading. I oktober. Kontra det å ha drevet montert. Få kranglet motoren inn på splinen kan bli en tolmodighetsprøve. Flaksen avgjør fremdriften. Vil ta noe mellom ett kvarter og en ukes tid. Problemet er å få vrikket motoren nok til at splinen entrer. Sitér dette innlegget Link to post
turøy Svart 1.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Takker for svar, er veldig god plass i motor rommet så er ikkje problem å få den frem. Har tilgang til kai kran og har ikkje så veldig lyst å bruke mye penger på å leie lastebil for å ta båten opp og ut igjen.... Ellers hadde eg tatt drevet av. Får satse på eg treffer splinen når det skal på plass igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Når du skal entre splinen på motor setter du drevet i gir så dreier noen sakte på propellen så går det nok lettere enn å prøve å endre motorens posisjon, får å treffe splines inndelingen. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
turøy Svart 1.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Takk for tipset det var ikkje dumt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.